V Letňanech má vyrůst moderní městská čtvrť. Na území bývalého závodu Avie budou byty, škola i nové nádraží
Za jeden z největších problémů Prahy je v posledních letech označována nedostatečná výstavba. Právě pomalý stavební rozvoj města je důvodem četných problémů, z nichž tím nejviditelnějším je enormně vysoká cen nemovitostí. Žádná masivní výstavba není očekávána ani v nejbližších letech. Existují ale světlé výjimky, z nichž tou možná nejzářnější by mohla být úplně nová městská čtvrť v Letňanech.
Nejde ale o Andrejem Babišem slibovanou vládní čtvrť. K nepoznání se má změnit průmyslový areál Avie, který v roce 2004 koupila investiční skupina Odien a nyní ji chce přetvořit v megalomanský developerský projekt. Skupina se koupí Avie ostatně stala jedním z největších vlastníků pozemků v Praze a 66hektarový kampus firmy je nyní jednou z pěti největších transformačních oblastí v Praze.
Důležité je poznamenat, že Michael Saran, který stojí v čele Odienu a proslavil se například i koupí a následným prodejem Čedoku, údajně nekupoval tradiční firmu Avia jen kvůli těmto pozemkům. Odien prý chtěl upadajícího výrobce nákladních aut vrátit na výslunní a počítalo se s tím, že výroba bude probíhat i nadále v Letňanech. Indická firma Ashok Leyland, které Odien výrobu nákladní aut v roce 2006 prodal, však závod po sedmi letech přesunula právě do Indie.
To ovšem neznamená, že Saran od počátku nepočítal s developmentem. Odien měl v plánu výrobu nákladních vozů koncentrovat do jedné části areálu a zbytek revitalizovat a využít k jiné zástavbě. A tento plán má Michael Saran v zásadě stále – jen v něm již nefigurují nákladní vozy Avia, které se po indické štaci vrátily do českých rukou a nyní firmu v Přelouči u Pardubic rozvíjí zbrojař Strnad.
Aktuální záměr tedy spočívá v zachování menší průmyslové části, která bude vyčleněna firmám z oblasti lehkého průmyslu, a vybudování zcela nové městské čtvrti s bytovou zástavbou, zelení i veškerou občanskou vybaveností. Kromě až 2,5 tisíce bytů má v bývalém areálu Avie stát sportovní areál, škola, školky, ale i dopravní stavby jako vlakové nádraží či tramvajová trať.
Podle Michaela Sarana jeho Odien na plánu výstavby pracuje již od roku 2007 a nyní se prý projekt dostal do takové fáze, že by se již do tří let mohlo stavět. Rozhodujícím okamžikem přitom bude schválení změny územního plánu, ke kterému by dle Sarana mělo dojít do konce roku.
Miliardová výstavba
Projekt s názvem Avia City má být investicí v řádu desítek miliard, přičemž první fáze přestavby má stát 4 až 4,5 miliardy a jejím výsledkem již má být zhruba 1 400 bytů i škola a obchody. Pokud jde o načasování výstavby, tato úvodní etapa má být hotová nejpozději do roku 2030.