V Letňanech má vyrůst moderní městská čtvrť. Na území bývalého závodu Avie budou byty, škola i nové nádraží

Michal MarekMichal Marek

avia-city-65

Foto: Avia City

Bývalý průmyslový areál se stane novou čtvrtí

0Zobrazit komentáře

Za jeden z největších problémů Prahy je v posledních letech označována nedostatečná výstavba. Právě pomalý stavební rozvoj města je důvodem četných problémů, z nichž tím nejviditelnějším je enormně vysoká cen nemovitostí. Žádná masivní výstavba není očekávána ani v nejbližších letech. Existují ale světlé výjimky, z nichž tou možná nejzářnější by mohla být úplně nová městská čtvrť v Letňanech.

Nejde ale o Andrejem Babišem slibovanou vládní čtvrť. K nepoznání se má změnit průmyslový areál Avie, který v roce 2004 koupila investiční skupina Odien a nyní ji chce přetvořit v megalomanský developerský projekt. Skupina se koupí Avie ostatně stala jedním z největších vlastníků pozemků v Praze a 66hektarový kampus firmy je nyní jednou z pěti největších transformačních oblastí v Praze.

Důležité je poznamenat, že Michael Saran, který stojí v čele Odienu a proslavil se například i koupí a následným prodejem Čedoku, údajně nekupoval tradiční firmu Avia jen kvůli těmto pozemkům. Odien prý chtěl upadajícího výrobce nákladních aut vrátit na výslunní a počítalo se s tím, že výroba bude probíhat i nadále v Letňanech. Indická firma Ashok Leyland, které Odien výrobu nákladní aut v roce 2006 prodal, však závod po sedmi letech přesunula právě do Indie.

avia-city-6

Foto: Odien Group

Dominantou oblasti má zůstat ikonická vodárenská věž

avia-city-2

Foto: Odien Group

Výhodou areálu je dle majitelů množství vzrostlých stromů

To ovšem neznamená, že Saran od počátku nepočítal s developmentem. Odien měl v plánu výrobu nákladních vozů koncentrovat do jedné části areálu a zbytek revitalizovat a využít k jiné zástavbě. A tento plán má Michael Saran v zásadě stále – jen v něm již nefigurují nákladní vozy Avia, které se po indické štaci vrátily do českých rukou a nyní firmu v Přelouči u Pardubic rozvíjí zbrojař Strnad.

Aktuální záměr tedy spočívá v zachování menší průmyslové části, která bude vyčleněna firmám z oblasti lehkého průmyslu, a vybudování zcela nové městské čtvrti s bytovou zástavbou, zelení i veškerou občanskou vybaveností. Kromě až 2,5 tisíce bytů má v bývalém areálu Avie stát sportovní areál, škola, školky, ale i dopravní stavby jako vlakové nádraží či tramvajová trať.

avia-city-22

Foto: Avia City

Vizualizace tramvajové trati

Podle Michaela Sarana jeho Odien na plánu výstavby pracuje již od roku 2007 a nyní se prý projekt dostal do takové fáze, že by se již do tří let mohlo stavět. Rozhodujícím okamžikem přitom bude schválení změny územního plánu, ke kterému by dle Sarana mělo dojít do konce roku.

Miliardová výstavba

Projekt s názvem Avia City má být investicí v řádu desítek miliard, přičemž první fáze přestavby má stát 4 až 4,5 miliardy a jejím výsledkem již má být zhruba 1 400 bytů i škola a obchody. Pokud jde o načasování výstavby, tato úvodní etapa má být hotová nejpozději do roku 2030.

Šéf Odienu ovšem počítá s tím, že se bude jednat o projekt na 15 a více let, přičemž jeho ambicí je propojení Letňan a Čakovic a vytvoření plnohodnotné čtvrti s veškerou občanskou vybaveností, zelení o rozloze Riegrových sadů i třeba revitalizovaným nádražím Čakovice.

Právě přestavěné čakovické nádraží má být v budoucnu primárním dopravním uzlem, ale zvažována je i tramvajová trať. Developeři si prý již nechávají zpracovat dopravní studii, která vyhodnocuje, jak by vypadalo případné protažení tramvajové dráhy z Ďáblic.

avia-city

Foto: Avia City

Pohled na sportovní zázemí

avia-city-1 Letňany

Foto: Odien Group

Ambicí projektu je mimo jiné propojit Letňany a Čakovice

Projekt, za kterým stojí architektonická kancelář Jakuba Cíglera, vypadá v každém případě zajímavě. Průmyslový areál bude změněn skutečně k nepoznání a měla by se z něj stát moderní oblast západního střihu, jejíž doménou má být mimo jiné již zmíněná zeleň. Majitelé areálu považují za velkou výhodu, že již nyní je oblast plná vzrostlých stromů a nebude tedy potřeba nechat vše vyrůst od nuly.

Zajímavé bude rovněž sledovat, jak si architekti a stavební firmy pohrají s některými ikonickými prvky areálu. Aktuálně se například počítá se zachováním vodárenské věže, která by mohla být místní dominantou. Architekti pak zároveň vymýšlejí, jak by do oblasti mohl být zakomponován odkaz legendární Avie, která bude s areálem navždy symbolicky spojena.

avia-city-5

Foto: Odien Group

Pohled na vodárenskou věž

Michaela Sarana a jeho Odien ale jistě čeká mnoho náročných let, během kterých se kromě samotné výstavby budou muset vypořádat také s mnoha procesy schvalování. Zatím projektu stojí v cestě územní plán, ale za pozornost stojí také nesouhlas ze strany městské části Praha 18, kam oblast patří.

Starosta Zdeněk Kučera se totiž obává, že bude nová výstavba přílišným náporem pro místní infrastrukturu a dopravní i občanskou obslužnost. Letňany totiž jen za posledních 15 let nabobtnaly o třetinu a městská část na další růst zatím jednoduše není připravena. Městské části se navíc dlouhodobě nelíbí, že se v oblasti i do budoucna počítá s výrobou, a bojí se například zvýšené kamionové dopravy.

avia-city-3

Foto: Odien Group

Bývalý průmyslový areál se stane novou čtvrtí. Výstavba potrvá až 25 let a bude stát desítky miliard