V Maďarsku Temu na deset dnů vypnulo reklamy. Tržby konkurujících e-shopů stouply o desítky procent
Podobně jako u nás bojuje čínské tržiště Temu i jinde s obviněními z nedodržování spotřebitelských pravidel. Jeho síla se nyní ukázala v Maďarsku.
Zásilka z čínského e-shopu Temu
Koncem loňského roku podniklo čínské tržiště Temu nálet na českou e-commerce, kdy svými obřími investicemi do reklam v podstatě vykoupilo online prostor, a menší lokální hráči v tomto ohledu nedovedou udržet krok. Jak velké Temu ve skutečnosti je a kolik toho prodává, není oficiálně známo, protože svá čísla nekomunikuje. Jeho sílu ale ukazuje nedávný případ z Maďarska.
Někteří odborníci, když chtějí popsat, co s sebou kontroverzní tržiště prodávající extrémně levné zboží většinou přímo od čínských výrobců přináší, mluví dokonce už o „Temu efektu“. A ukázka tohoto efektu se udála právě v Maďarsku, upozornila online reklamní agentura Growww Digital. Ta totiž publikuje i vlastní index, kterým sleduje, jak intenzivně je Temu přítomné přes Google Ads.
Od přibližně druhého dubna na deset dní Temu na maďarském internetu přestalo inzerovat. „Podle knihovny reklam Meta je aktivní pouze jedna facebooková reklama od Temu zaměřená na maďarské uživatele. Pro kontext, za posledních šest měsíců bylo aktivních 55 tisíc (!) reklam tohoto druhu,“ komentoval na LinkedInu László Szabó z Growww Digital.
K tomu Szabó uvedl dvě možná vysvětlení – buď mělo jít o logistickou chybu, kdy z trhu přicházely zprávy o značném zpoždění zásilek (větším než obvykle), nebo o problémy související s maďarskou celní správou, jež přecházela na nový systém, a ne všichni hráči v logistice se na změnu stihli dostatečně připravit.
„Krátká pauza (v reklamních kampaních – pozn. red.) byla způsobena naším rychlým růstem, který dočasně převýšil naše personální možnosti. Jsme rádi, že můžeme pokračovat v našem angažmá na maďarském trhu,“ reagoval mediální zástupce Temu na dotaz CzechCrunche. I data od Growww Digital dokládají, že šlo jen o výpadek na asi deset dnů.
Dle odborníka na digitální marketing byl výpadek v reklamách Temu v Maďarsku výrazně cítit na prodejích u e-shopů, které si s ním v rámci některých kategorii konkurují. „Když Temu vypnulo reklamy, tržby daných hráčů na týdenní bázi vzrostly minimálně o dvacet až padesát procent, a to po vyloučení sezónních vlivů. V extrémních případech to bylo až o sedmdesát procent,“ přibližuje pro CzechCrunch Szabó.
„I tato data ukazují na takzvaný Temu efekt, který dopadá na ostatní hráče a na celý trh e-commerce. Je naprosto zásadní a díky velkým rozpočtům hodně menších e-shopů z reklamního prostoru vytlačuje,“ doplňuje Szabó, který zároveň obchodníkům doporučuje, aby pracovali na své přidané hodnotě pro zákazníky. „Právě ta dokáže vysvětlit vaše vyšší ceny, Číňanům v cenách konkurovat nedokážete,“ dodává.
Obvinění z nedodržování spotřebitelských pravidel
V Maďarsku přitom Temu musí bojovat s nařknutím, že nedodržuje základní pravidla související s právy spotřebitelů. Jak uvedl tamní úřad pro ochranu hospodářské soutěže: „Internetové tržiště (Temu) může využívat neexistující slevy, psychologický nátlak a klamavé zelené zprávy.“ Úřad tak zahájil vyšetřování proti společnosti Whaleco s oficiálním sídlem v Irsku, která Temu v Evropě provozuje.
Podobně je na tom tržiště také v Česku. „V souvislosti s online tržištěm Temu obdržela Česká obchodní inspekce za loňský a letošní rok (do 18. 4. 2024) jednotky podání spotřebitelů,“ popisuje pro CzechCrunch tiskový mluvčí obchodní inspekce František Kotrba. Podání se měla týkat například chybějícího návodu v češtině, nedodání zaplaceného zboží a dodání jiného zboží, než bylo objednáno, a dokladu o koupi.
Na ČOI se zároveň obrátila i Asociace pro elektronickou komerci (APEK), jež reprezentuje přes sedm stovek zdejších e-shopů. Podle ní má totiž Temu inzerovat slevy v rozporu s evropskou legislativou, zároveň má také uvádět nepřesné informace o odstoupení od kupní smlouvy, záruce a postupu reklamace.