V metaverzu se už nyní točí miliardy. Rozšíření byznysu do virtuálního světa je nevyhnutelné
Virtuální světy jako hudba vzdálené budoucnosti? Nikoli. Události a transakce, které mohou působit jako ze sci-fi, se již dávno dějí.
Opravdu se všichni již brzy potkáme v metaverzu?
Technologie mění svět před našima očima. Tempo a rozsah změn ve fungování společnosti je největší v dějinách civilizace. A pravděpodobnost, že se zpomalí, je v nedohlednu. Na to musí adekvátně reagovat i byznys. Firmy se učí žít ve světě, který se diametrálně liší od toho, v němž vznikly. Přitom lze vypozorovat nové trendy, které jsou s novou realitou a fungováním firem v ní spojené. Jaké trendy to jsou a jaká je vize budoucnosti korporací?
Odpovědi nejen na tyto otázky přinesla ve své zprávě Technology Vision 2022 společnost Accenture a Adam Leščišin, který se v této firmě zaměřuje mimo jiné na technologické a organizační transformace, v komentáři pro CzechCrunch vysvětluje, co v této oblasti můžeme očekávat. Opravdu se všichni již brzy potkáme v metaverzu? A jak jsou na tento umělý svět, který však přináší reálné zisky, připraveny firmy?
***
O čem že je vlastně řeč, pokud hovoříme o metaverzu? Běžný smrtelník si může představit třeba toto: místo toho, aby šel nakupovat potraviny do fyzického obchodu, přenese metaverzum obchod do jeho kuchyně – zákazník otevře digitální ledničku a nakupuje, konzultuje a platí za potraviny ve virtuálním prostředí (dodány mu budou samozřejmě fyzicky). Hudba vzdálené budoucnosti? Nikoli. Pár statistických údajů z posledních let napoví, že události a transakce, které mohou působit jako ze sci-fi, se již dávno dějí.
Vezměme třeba virtuální svět Decentraland, který je postaven na kryptoměně ethereum a jeho vlastníky jsou sami uživatelé. V uplynulém roce se v něm uskutečnilo 21 tisíc realitních transakcí v souhrnné hodnotě 110 milionů dolarů (2,6 miliardy korun). Jako další příklad může posloužit devítiminutový virtuální koncert rappera Travise Scotta, který se odehrál v online hře Fortnite. Vidělo ho 27,7 milionu diváků a umělec touto jednohubkou vydělal 20 milionů dolarů (470 milionů korun) – mnohem více, než kolik vynášejí reálné koncerty ve skutečném světě.
Celý trh digitálních aktiv NFT (z anglického non-fungible token – nezaměnitelný token) jen ve třetím čtvrtletí minulého roku dosáhl prodejů ve výši 10,7 miliardy dolarů (250 miliard korun), což je více než osminásobek hodnoty dosažené v předchozím čtvrtletí. Módní značka Gucci prodala virtuální NFT kabelku za vyšší cenu než reálný produkt.
Digitální propast
Takto by se dalo pokračovat. Nikoli však do nekonečna, protože ne všichni manažeři jsou schopni připustit si význam těchto faktů a stále pochybují o tom, zda nejde jen o momentální módní vlnu. Taková skepse vůči technologiím a prognózám není ničím novým. Když na konci 90. let svět prožíval internetový boom (dotcom), mnoho byznysových lídrů bylo přesvědčeno, že jejich firma žádný web nepotřebuje. Nebo jej pochopili jako digitalizovaný papír, a tak na své stránky umístili naskenovanou firemní brožuru. Prostě možnosti nového informačního kanálu absolutně nedocenili.
Digitální rozměr svého byznysu mnozí zanedbávali až do vypuknutí pandemie na začátku roku 2020. Najdou se ale i podniky, které se stále neprobudily. Jestliže však před příchodem koronavirové nákazy za digitálními lídry v oblasti růstu příjmů zaostávaly dvakrát, nyní se tato propast kvůli horečné aktivitě v online prostředí během covidových let a stále většího potenciálu technologií zvětšila někde až na pětinásobek.
Kdo se zdráhá do digitálního světa investovat, tak riskuje, že zůstane pozadu, neboť podle studie je velmi pravděpodobné, že už v roce 2030 se lidské životy budou odehrávat hned v několika světech najednou. A to nejen v realitě, kterou všichni známe, ale také v mnoha digitálních či takzvaných virt-real světech, což je kombinace fyzického a digitálního světa.
Průzkum Accenture vznikal na základě kombinace různých zdrojů informací a výstupů. Prvním je externí poradní orgán sestavený z více než dvacítky osobností z veřejného i soukromého sektoru, akademické sféry, prostředí rizikového kapitálu a byznysu. Dalším zdrojem byly rozhovory s technologickými vizionáři a průmyslovými experty. Kvantitu pak v analýze zastupoval globální průzkum mezi 24 tisíci spotřebiteli a 4 650 vysokými manažery ve 35 zemích a 23 průmyslových odvětvích. Na základě dat následně byly identifikovány čtyři hlavní technologické trendy, které shrnují pravděpodobný vývoj v příštích letech.
WebMe aneb Dostat se do metaverza
Dnešní firemní strategie jsou často vytvářeny pro včerejší internet. V případě konceptů metaverza a web3, o němž se hovoří zejména v souvislosti s decentralizací, kryptoměnami a technologií blockchain, máme co do činění s novou podobou internetu. Metaverzum bude spíše než nesourodou sbírku webů a aplikací představovat trvalé vícerozměrné prostředí, ve kterém bude pohyb z jednoho „místa“ na druhé stejně prostý jako přesun mezi dvěma místnostmi ve fyzickém světě.
Veškerá digitální přítomnost firem ale je založena a budována na podobě internetu, kdy naprosté většině platforem chybí interoperabilita a přenositelnost dat. Web3 se snaží tyto nedostatky odstranit a lze tak očekávat, že přítomnost a identita firem i jednotlivců v online prostředí dozná v budoucnu velkých změn. Z námi oslovených vedoucích pracovníků se 95 procent domnívá, že budoucí digitální platformy musí nabízet ucelené zážitky a zkušenosti a umožňovat interoperabilitu dat zákazníků napříč různými platformami a prostory.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.