V nymburské nemocnici pozvedl gastronomii, teď bude vařit v luxusním hotelu. Mise ale pokračuje

V někdejším hotelu Intercontinental, jenž otevře jako Fairmont, bude vařit i Nikolas Kratěna, který mění zaběhnuté gastronomické návyky v nemocnicích.

Eliška NováEliška Nová

Nikolas Kratěna byl šéfkuchařem nymburské nemocnice, teď bude vařit v hotelu FairmontStory

Foto: Městská nemocnice Nymburk

Nikolas Kratěna

0Zobrazit komentáře

Pracoval v Ambiente nebo v Kobe. Pak si šéfkuchař Nikolas Kratěna otevřel vlastní restauraci a dohnal ho covid. Musel zavřít. Práci pak našel v nymburské nemocnici, kde začal vařit tak, jak byl zvyklý v nejlepších restauracích v Praze. Příběh, který loni přinesl CzechCrunch, má nyní pokračování. Kratěna z nemocnice odešel, nové zaměstnání přitom našel v pražském pětihvězdičkovém hotelu Fairmont Golden Prague. Misi, která velí, že dobré jídlo by mělo být i na místech, kde ho dnes nečekáte, ale nevzdává.

Nikolas Kratěna vytvořil v městské nemocnici v Nymburce malý zázrak. Když nastoupil, omáčka se tu dělala z prášku. Na to, jak ale vařili nemocniční kuchaři, kteří měli zažité návyky, ale nepřistoupil. Vařil prostě tak, jak byl zvyklý. Nakonec ho vedení nemocnice pověřilo šéfováním, kompletně se změnil tým a místní kuchyně se stala vyhlášenou. Podávala se třeba polévka z topinamburu, agnolotti a la carbonara nebo salát nicoise.

Po pěti letech ale Kratěna na své pozici v nemocnici skončil. „Už jsem potřeboval změnu,“ řekl Kratěna pro CzechCrunch. K tomu všemu se přidalo i to, že se v nemocnici vyměnilo vedení. Kratěna tak nastoupil na novou pozici. Bude sous chefem v novém hotelu Fairmont Golden Prague, který se na jaře otevře místo někdejšího Intercontinentalu. Ten nyní prochází kompletní rekonstrukcí.

Fairmont se chce stát novým gastronomickým cílem – restaurací nebo barů bude v hotelu hned šest. Kratěna bude vařit v restauraci Greenhouse, která je koncipovaná jako nový, neformální, stylový prostor. „Nabízí propojení historické budovy s moderním designem, přičemž základním prvkem je propojení interiéru s venkovní grandiózní terasou,“ líčí marketingová ředitelka Fairmont Golden Prague Lenka Vitovská s tím, že restaurace oslavuje českou tradici výroby piva. Uvnitř bude 130 míst, venku dalších šedesát. „Už teď připravujeme menu, vybíráme talíře a sháníme dodavatele,“ říká Kratěna s tím, že i když ještě hotel – a tedy ani restaurace – není otevřený, už teď zabere příprava spoustu práce.

hotel-intercontinental-6

Foto: Fairmont Hotel Prague

Restaurace Greenhouse v hotelu

Kratěna chce ale pokračovat také v tom, co započal právě v Nymburce. Vedle práce v pětihvězdičkovém hotelu chce i dál pomáhat vylepšovat nemocniční gastronomii. „Ozvali se mi už z pěti nemocnic, jestli bych k nim nemohl přijet a pomoci jim. Na té misi, kterou jsem si předsevzal, tak budu pokračovat,“ líčí kuchař. Teď o víkendu tak jede do nemocnice v Havlíčkově Brodě. Ozvala se ale například také hlavní kuchařka z nemocnice v Hodoníně s prosbou, zda by neporadil, jak na inovace a domácí bujóny. Spolupráci by chtěli navázat také v nemocnici v Trutnově.

Kratěna chce nemocnicím mimo jiné nabízet dvoudenní workshop, kde bude radit, jak lze věci dělat jinak za dodržení povinných postupů, včetně návodů a školení na správné skladování potravin či obsluhu různých elektrospotřebičů. „Mám vážně radost, že i ostatní nemocnice mají zájem se posouvat,“ uvádí Kratěna s tím, že bude dělat také supervizora pro sportovně-relaxační centrum v Nymburce. A volali i z Czech Chefs, kde pořádají kurzy převážně pro profesionály, že by chtěli jeden takový o nemocniční stravě.

Osvětu by Kratěna rád dělal také v domovech pro seniory. Možnosti jsou ale více méně neomezené – lépe vařit by chtěli nejen v zařízeních pro nemocné. Ostatně kromě nemocnic se kuchařovi ozvali také z hotelu Grid na Masarykově okruhu v Brně, kde zajišťují stravování pro jezdce a účastníky zdejších akcí. Letos je tu čeká Grand Prix České republiky. Kratěna se tak pouští na ještě větší misi než zlepšit nemocniční stravování.

Hlavní náplní jeho práce ale v tuto dobu zůstane pozice zástupce šéfkuchaře v hotelu Fairmont a restaurace Greenhouse. Podnik bude přístupný přímo z Dvořákova nábřeží, orientovaný je k Vltavě a nabízí výhled na panorama Hradčan. „Okolí bude osázené zelení a bylinkovými záhony. Interiér je pak navržený s důrazem na přírodní materiály doplněné akcenty z kovu a betonu a s tématem zeleně, která je výrazně přítomná i uvnitř,“ popisuje restauraci Vitovská.

Podávat se tu budou menší snacky, pokrmy ke sdílení a speciality připravované na grilu v otevřené kuchyni. Na čepu bude Plzeňský prazdroj, a to z tanku. Restaurace se otevře spolu s hotelem. Počítá se, že to bude na jaře a navštěvovat ji budou moci nejen hoteloví hosté, ale i běžní návštěvníci.

Greenhouse ve Fairmontu doplní také například asijské speciality podávané v Golden Eye baru, prostor tu bude i pro vybranou zážitkovou gastronomii. „Vrcholem této nabídky bude střešní restaurace Zlatá Praha, kde hosté zažijí jeden z nejlepších gastronomických zážitků v Praze, doplněný o dechberoucí výhled na panorama hlavního města,“ dodává Vitovská.

Sestavili automat a dali do něj brambory. Teď stojí na sídlišti v Letohradě a prodá jich tunu týdně

Se svou značkou Bramborář mají farmářský obchod, kde nabízejí různou zeleninu. Rozhodli se ale prodávat i v automatu – a je o něj zájem.

Eliška NováEliška Nová

bramborStory

Foto: Bramborář

Bramborář a jeho automat

2Zobrazit komentáře

Brambory pěstují na třiceti hektarech půdy v podhůří Orlických hor. Díky tomu mají prý lepší chuť. Může za to nižší teplota, díky které hlízy narůstají pomaleji. Nejsou to ale brambory pro supermarkety, kde by ležely na hromadách. Značka Bramborář je prodává přímo spotřebitelům nebo ve farmářském obchůdku. A nově také ve vlastním automatu na brambory.

Rodinná farma VIKA Kameničná, která si značku Bramborář založila, hospodaří v Kameničné a v Mistrovicích, kde žije jen několik set obyvatel, za použití nejmodernějších technologií. Podobně přistupuje i k jejich prodeji. Už v roce 2023 zprovoznila speciální automat, na kterém si chtěla vyzkoušet, jak by měl v budoucnu fungovat. „Zjistili jsme, že tento způsob prodeje brambor může být mezi našimi zákazníky velmi populární. Proto jsme automat stáhli k nám na dílnu a začali pracovat na vylepšeních. Zahájili jsme také patentové řízení,“ říká pro CzechCrunch obchodní manažer Vítězslav Marek.

Nový, vylepšený automat znovu umístili do veřejného prostranství na konci loňského roku. Nachází se v Letohradě, nedaleko sídliště. A začali ho také propagovat na sociálních sítích. „Na slavnostní otevření nám dorazily nižší stovky lidí a už v tento den jsme si mohli otestovat veškerá vylepšení, která jsme implementovali,“ dodává Marek.

Co přesně dělá? Zákazník si navolí, kolik brambor chce – na výběr má od dvou do deseti kilo. V automatu leží brambory volně, po volbě se začnou automaticky navažovat. To trvá přibližně minutu. Pak už stačí zaplatit platební kartou, přiložit tašku a navážené brambory se do ní nasypou. „Klíčovým prvkem automatu je topení a klimatizace. V zimním období bramborám přitopíme, v letním je zchladíme. Teplotu držíme v rozmezí šesti až deseti stupňů,“ líčí obchodní manažer značky.

Ta si automat vyvíjela sama, za pomoci spřátelené firmy. Na trhu totiž nebyl žádný jiný, který by splňoval podmínky farmářů z podhůří Orlických hor. Brambory chtěli mít uvnitř volně, aby nemuseli využívat neekologické plastové pytle. Potřebovali také dostatečně velký zásobník a hlavně variabilitu pro zákazníka, aby si mohl zvolit, kolik kilo chce.

Umístění v Letohradu v Pardubickém kraji pak zvolili kvůli tomu, že je to město, které podle nich přijímá nové věci a podporuje lokální podnikatele. „Je tam pokrokový starosta, který nám umožnil nasazení automatu na městský pozemek za velmi dobrých podmínek. Od naší bramborárny je automat vzdálený pouze deset kilometrů, což nám zajišťuje efektivní a k přírodě udržitelné plnění, protože nemusíme jezdit s bramborami stovky kilometrů,“ říká Marek.

A brambory jdou v automatu evidentně na dračku. Při prvním pokusu v roce 2023 se prodeje pohybovaly kolem 2 500 kilo za týden, v současnosti se jich prodá asi tuna týdně. Zájem je přitom i o samotné automaty. Už nyní má prý Bramborář mnoho poptávek i od jiných farmářů pěstujících brambory.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nyní má ve výrobě dalších pět strojů, které chce umístit do blízkých měst: do Ústí nad Orlicí, České Třebové, Lanškrouna, Rychnova nad Kněžnou nebo Žamberka. V současnosti jsou automaty jen na brambory – do jedné násypky se vejde 1 200 kilogramů. Plní se z vrchní části a výhodné jsou právě v tom, že je v nich pouze jeden druh plodiny. Další produkty by totiž farmáře limitovaly v plnění a hlídání stavu zásob.

V budoucnu ale budou umět pojmout dvě odrůdy brambor najednou nebo například brambory a cibuli. A po drobné úpravě by se v nich měla dát prodávat i jablka. Zato pivo, med, mák, kmín nebo vajíčka, které Bramborář rovněž prodává ve svém kamenném obchodě, by do automatu vložit nešly, zejména proto, že jsou v něm produkty volně a bez obalu.

Rodinná farma vypěstuje v Kameničné a okolí tisíc až 1 200 tun poloraných až pozdních brambor ročně. Historie pěstování této plodiny je tu stará více než padesát let. Kromě automatu lze zdejší brambory získat také z rozvozu. Bramborář zaváží do Královéhradeckého, Pardubického a částečně i Olomouckého kraje. „Díky našim skvělým zákazníkům se ale naše brambory dostávají i do Prahy, Karlových Varů, Mikulova nebo i Ostravy. Do těchto měst si musejí lidé zařídit dopravu sami, máme ale reference, že jim naše brambory chutnají,“ dodává Marek.

Automatů na různé produkty v Česku přibývá – a nejde o sladké nápoje nebo sušenky. Existují i na maso, zeleninu či vajíčka. Většinou jsou alternativou ke klasickému prodeji, kdy se však zájemci ke zboží dostanou nehledě na čas a otevírací dobu.