V Ostravě už jen zelenou MHD. Tamní dopravní podnik dal sbohem posledním dieselovým autobusům
Ostrava se stává vůbec prvním městem v Česku, které k hromadné přepravě osob využívá pouze bezemisní či nízkoemisní vozidla. Stalo se tak poté, co Dopravní podnik Ostrava (DPO) vyřadil ze svých služeb poslední autobusy poháněné vznětovými motory. S tím souvisí také objednávka čtyřiadvaceti elektrobusů, které mají začít odbavovat tamní cestující na jaře příštího roku.
Když Daniel Morys v roce 2016 nastoupil do funkce předsedy představenstva a generálního ředitele DPO, měl cíl přeměnit ostravskou MHD na nejmodernější podnik svého druhu v zemi. O pět let později to byl právě on, kdo s primátorem Tomášem Macurou odstavil poslední dieselový autobus ze služby a poslal jej do jednoho z dep, kde se tyto autobusy shromážďují coby záložní stroje pro případ jakýchkoliv komplikací.
Díky postupnému nahrazování klasických dopravních prostředků zelenějšími alternativami se DPO dostalo na aktuální vozový park čítající celkem 235 bezemisních či nízkoemisních autobusů. Více než dvě stovky z nich využívají ke svému pohonu zemní plyn (CNG).
Zbytek flotily, ve které se nachází nejen klasické autobusy, ale také minibusy a dokonce i doubledeckery, je poháněn elektřinou. Elektrifikovaných autobusů jezdí po Ostravě hned deset, přičemž jsou mezi nimi i autobusy Ekova Electron s technologií rychlého dobíjení.
Jak Morys uvedl pro server iDNES.cz, podnik ve spolupráci s městem každoročně investoval do modernizace flotily stovky milionů korun. Tento trend by měl pokračovat i nadále, o čemž svědčí nejen dalších 24 autobusů jezdících na zemní plyn, které podnik během uplynulých měsíců uváděl do provozu, ale hlavně nový kontrakt podepsaný v polovině března.
Jeho předmětem se stal nákup 24 elektrobusů Solaris Bus & Coach v celkové hodnotě 308 milionů korun, přičemž většina nákladů na pořízení autobusů, které jsou schopné pojmout až 80 cestujících, by měla být spolufinancována z fondů Evropské unie.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs