V palírně Garage22 experimentům meze nekladou. Nechceme zůstat jen u ginu, říkají majitelé

Zakladatelé palírny Garage22 v Česku prorazili s mokem, který pro našince není tak typický – řemeslným ginem. Letos chtějí prodat přes 20 tisíc lahví.

garage22-nahled

Foto: Garage22 / Tomáš Tejkl

Majitelé palírny Garage22 Martin Přibík a Ondřej Volák

0Zobrazit komentáře

V roce 2020 se začal v prostoru ukrytém v labyrintu holešovického Vnitroblocku pálit gin pod značkou Garage22. V průběhu tří let si ho oblíbila domácí barová scéna a rychle se dostal i za hranice Česka, kde získal hned několik prestižních ocenění. Zakladatelé craftové destilerie Ondřej Volák a Martin Přibík si totiž za svým ginem stojí a jeho výrobu vnímají jako řemeslo, v němž nemusejí omezovat své kreativní řádění a experimentování. Vznikají tak u nich i takové počiny jako třeba gin s lanýži nebo se špekem a křenem.

Češi jsou národem ovocných pálenek a piva. Což ostatně potvrzuje i krátká historka z výstupu na horu Gran Paradiso, o kterou se s vámi podělím. Ve čtyři ráno jsme stoupali v houfu Francouzů, kteří se na čtyřtisícový vrchol vydali společně s námi. Ptali se naší malé skupinky, odkud jsme. A když jsme odvětili, že z Česka, jeden z nich radostně vykřikl: „Slivovic!“

I přesto se Ondřej Volák s Martinem Přibíkem rozhodli obohatit český trh řemeslných alkoholů o mok, který pro našince není zase tak typický – o gin. Našli investora, díky němuž mohli vzít šest milionů a založit si vlastní destilerii Garage22 v pražských Holešovicích, která je součástí multifunkčního projektu Vnitroblock.

garage22-3

Foto: Garage22 / Tomáš Tejkl

Palírna se nachází v holešovickém Vnitroblocku

„Myslím, že jsme se za tu dobu hodně posunuli. Začátky byly dost punkové, mysleli jsme si totiž, že všechno bude jednoduché, což tak samozřejmě nebylo. A to jsme se na začátku drželi hodně zkrátka. Vsadili jsme na tři giny: Gin22, Pink, Habanero a původně skandinávský destilát Aquavit,“ vypráví Martin Přibík, když se setkáváme přímo v palírně.

Dnes už mají Volák a Přibík v portfoliu celou řadu ginů a ten základní, tedy Gin22, dokonce loni vyhrál zlato na světovém klání International Wine and Spirit Competition. Stálice postupně doplnil ještě citrusový Summer Gin, motýlím květem barvený Blue Gin a k tomu speciální edice, při nichž se může nejvíce vyřádit zejména Ondřej Volák. Ten totiž od začátku stojí za vymýšlením nových chuťových kombinací.

„Rád chodím do holešovické tržnice, koukám, co je v sezoně, občas tam potkám i nějakého šéfkuchaře, tak se pobavíme o tom, jaké suroviny zrovna zkombinoval. Inspiraci čerpám také v herbářích, jsem taková bába kořenářka. A pak něco vymyslím, Martin řekne, že je to blbost, já to stejně udělám a zjistíme, že je to docela fajn,“ usmívá se Volák, když přibližuje kreativní proces za recepturami.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Právě experimentování s různými surovinami má Ondřej Volák na práci v palírně nejraději. Naštěstí v něm má poměrně volnou ruku i díky tomu, že se různé speciální edice ginu rychle osvědčily. První takovou várkou byl Habanero gin, jenž se pro velký úspěch zařadil do stálé nabídky, následoval například Špek a křen, Černý česnek nebo Bezinkový gin.

„Tyhle speciální edice nám ukazují, že lidi zajímají věci, které jsou jiné, které tady nejsou. Prvních pět set lahví Habanero ginu jsme vyprodali v rekordním čase, takže jsme si říkali, že budeme hrozně bohatí, když budeme dělat další takové speciály. To se nestalo, ale speciály děláme i tak, protože to baví nás i zákazníky,“ říká Volák.

Právě zmíněný Špek a křen ukazuje, jak dobře v alkoholu funguje překvapivá kombinace, jejíž základ tvoří uzené maso. Podle Voláka je to ale stejné jako v kuchyni, kde výrazný jalovec, tedy surovina pro gin stěžejní, skvěle funguje s výraznou zvěřinou. Stejně chuťově dominantní je fermentovaný černý česnek, jenž se ukázal také jako sázka na jistotu, nebo dokonce medvědí česnek. Naopak prvoplánové jahody byly podle dvojice palírníků naprostá katastrofa.

garage22-4

Foto: Garage22 / Tomáš Tejkl

Stálicemi v portfoliu jsou Gin22, Blue Gin a Habanero

Další zajímavou surovinou, se kterou začali v palírně Garage22 čerstvě pracovat, jsou lanýže. Ty se objevily v novém lanýžovém ginu, kde jejich výraznou chuť podtrhuje ještě javorový sirup a k tomu pomeranč a kardamom. Dekadentní novinka je také součástí lanýžového koktejlu Negroni, který Garage22 prodává jako hotový, nalahvovaný výrobek – což je počin, kterým se jim podařilo zaplnit smutnou díru na českém trhu.

„Koktejl Negroni jsme často dělali na našich pop-up akcích, které pořádáme každý měsíc minimálně jednou a vždy je spojujeme i s nějakým jídlem. A jelikož jde o jeden z nejpopulárnějších koktejlů, který chutná i lidem v Česku a ve verzi ready to serve ho tady nikdo nedělal, řekli jsme si, že to zkusíme sami. Jeho základem je totiž gin, takže to dávalo smysl,“ doplňuje Martin Přibík.

Negroni kromě Ginu22 obsahuje ještě campari a vermut. A není určené jen pro koncové zákazníky, kteří si díky němu nemusejí domů pořizovat tři různé lahve alkoholu, ale také pro kavárny a bistra. Ty totiž díky němu ušetří jak čas, tak náklady na zkušeného barmana či barmanku. Zakladatelé palírny se navíc shodují na tom, že u Negroni neskončí. Už nyní pracují na nových koktejlech na bázi ginu, je tak možné, že se jejich portfolio brzy rozšíří o další přírůstky.

garage22-6

Foto: Garage22 / Tomáš Tejkl

Horkou novinkou z Garage22 je lanýžový gin

První rok z palírny Garage22 putovalo do oběhu asi šest tisíc lahví, druhý rok jich bylo deset tisíc, loni šestnáct tisíc a letos by Volák s Přibíkem rádi překonali dvacet tisíc. Zaměřovat se chtějí ve větší míře také na export, který dosud rozvíjeli na Slovensku, v Polsku, Dánsku, Nizozemsku, Švýcarsku a Francii, stále tvoří asi jen osm procent z jejich byznysu. Především ale mají ambici stát se mezi českými výrobci ginovou jedničkou na domácím trhu.

„Nezůstaneme ale jen u ginu. Chtěli bychom se pustit do dalších destilátů, do jiného druhu alkoholu. Chceme si vyzkoušet zejména staření, které bude probíhat několik měsíců, let nebo desetiletí. Nebudeme ale nečinně čekat, co z našeho pokusu po letech vypadne, spíše si s tím destilátem chceme v průběhu té doby hrát, možná i s nějakou kouřovostí, ovocem, aby to bylo trochu důmyslnější,“ uzavírá Volák.

Koktejly na bázi ginu můžete od příštího pátku nově vyrazit ochutnat do podniku Supernova Bakehouse. Každý pátek po zavíračce zde totiž Ondřej Volák s Martinem Přibíkem převezmou otěže a místo promění na bar s názvem SuperGarage. Konceptem chtějí navázat na pravidelné středeční mejdany, které pořádali přímo před palírnou ve Vnitroblocku.

Dnes je mezinárodní den kávy. V Česku ji pije 85 procent populace, nejvíce frčí ta instantní

Espresso, filtr, kapsle, turek, instantní... Káva má mnoho podob a každému chutná jinak. Dnes ale máte k její konzumaci o důvod navíc.

kro-vrsovice-nahled

Foto: Kro Vršovice

Ve Vršovicích má Kro také pobočku

0Zobrazit komentáře

Někdo pije kávu ihned po probuzení, jiný si ji dopřeje odpoledne, když potřebuje kofeinovou vzpruhu, další si bez ní nedokáže představit zakončení oběda. Ať už patříte k jakémukoliv druhu konzumenta tohoto voňavého nápoje, dnes si ho můžete vychutnat s myšlenkou, že tím oslavíte mezinárodní den kávy. Společně s vámi tak nejspíš učiní velká většina Čechů, protože k pravidelné konzumaci kávy se u nás hlásí 85 procent lidí.

Podle Mezinárodní organizace pro kávu (ICO) je nejvýznamnější oblastí, kde se káva pěstuje, Jižní Amerika, která má na světové produkci 48procentní podíl, následují jí Asie a Oceánie se společným 29procentním podílem. Někteří by nejspíš na prvních příčkách tipovali spíše Afriku, ta ale přispívá ke globální produkci 12 procenty.

Dobrou zprávou je, že v aktuálním kávovém roce vzroste v porovnání s rokem předchozím produkce kávy o 1,7 procenta na 10,28 milionu tun kávy. Alespoň trochu se tím tak vyrovná pokles, k němuž došlo v roce předcházejícím. Způsobily ho zejména nepříznivé klimatické jevy v klíčových pěstitelských oblastech, jako byly například nečekané mrazy v Brazílii nebo povodně ve Vietnamu.

navrh-bez-nazvu

Foto: Ipsos

Co pro Čechy znamená káva podle studie Ipsos

„Globální klimatické změny se promítají i do zaběhnuté definice kávového pásu neboli oblastí vhodných pro pěstování kávy. Můžeme pozorovat, že pěstování kávy se začíná dařit v místech, kde byla dříve její produkce nemyslitelná nebo velice obtížná,“ komentuje Lumír Františák, ředitel divize L’OR Professional společnosti Jacobs Douwe Egberts.

Společně s růstem produkce nahoru poskočila i spotřeba kávy, k čemuž podle ICO přispělo také uvolnění odložené poptávky – lidé během pandemie covidu kávy konzumovali o něco méně. V roce 2021 stoupla globální spotřeba kávy meziročně o 4,2 procenta, v posledním roce vyrostla o 1,7 procenta na 10,71 tuny. Lidé tak spotřebovali více kávy, než kolik se jí dostalo do oběhu.

Největší podíl ve spotřebě kávy, tedy 31 procent, připadá na evropské státy. Následuje Asie a Oceánie a za nimi Severní a Jižní Amerika. Konkrétně v Česku se roční spotřeba zrnkové kávy na obyvatele šplhá podle Českého statistického úřadu na 2,4 kilogramu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podle průzkumu pro značku L’OR si 85 procent Čechů dá denně alespoň jeden šálek kávy, což se shoduje i s kávovou studií institutu Ipsos, která uvádí, že si kávu dopřeje alespoň jednou týdně 84 procent Čechů. Většina z nich ale dodává, že si ji dává denně. Nejvíce pak mezi českou populací převažuje instantní káva – tu si alespoň jednou týdně uvaří 60 procent dospělých, zatímco zrnkovou kávu volí polovina Čechů.

Na trhu se ale v konzumaci zrnkové kávy objevuje rostoucí trend. Potvrzují to například data maloobchodního prodejce Datart. Zatímco před několika lety byly mezi lidmi populární zejména kapslové kávovary, v současné době si stále častěji pořizují ty automatické. V případě Datartu dnes tvoří asi 80 procent všech prodejů v tomto segmentu.

ticketportal-mvp

Přečtěte si takéEstonci ovládli český ticketingový trh. Od Mafry kupují TicketportalEstonci ovládli český ticketingový trh. Po GoOutu a Ticketstreamu kupují od Mafry také Ticketportal

„Jedním z hlavních důvodů je ekonomika provozu. Náklady na zrnkovou kávu jsou mnohem přívětivější než v případě kapslí. A ačkoliv bývá pořizovací cena těchto přístrojů zpravidla vyšší, pokud jsou využívány pravidelně, z dlouhodobého hlediska se investice často vyplatí více,“ komentuje trend Tomáš Zezula, manažer produktového marketingu obchodu Datart.

A jak je to se zásadní otázkou: s cukrem, nebo bez? Podle studie Ipsos si téměř polovina české populace kávu vždy či většinou osladí, naopak třetina cukr do kávy zcela odmítá. Zajímavé je, že mezi „odmítači“ se ve větší míře objevují ženy a vysokoškolsky vzdělaní lidé. A čím jsou lidé mladší, tím je pravděpodobnější, že si kávu osladí.