V Paříži odhlasovali dražší parkování pro SUV. V centru města se zvýší na 450 korun za hodinu
Obyvatelé hlavního francouzského města rozhodli v referendu. Dražší parkovací tarify se v Paříži budou týkat nejtěžších aut nerezidentů.
Obyvatelé Paříže v referendu odhlasovali dražší parkování pro ty, kteří do hlavního francouzského města přijedou s velkými vozy. Skoro 55 procent hlasujících Pařížanů souhlasí se zavedením výrazně vyšších poplatků za parkování pro řidiče sportovně-užitkových vozů, takzvaných SUV, a silných aut s pohonem na všechna čtyři kola. Poplatek za parkování pro nerezidenty se zvýší několikanásobně.
Jde o výsledek nedělního hlasování, k němuž ze zhruba 1,3 milionu oprávněných voličů dorazilo kolem 78 tisíc lidí, tedy méně než šest procent. Jde ještě o něco menší volební účast než v podobném referendu v loňském roce, v němž si Pařížané odhlasovali zákaz sdílených koloběžek. Očekává se, že i tentokrát starostka Paříže Anne Hidalgová bude výsledky hlasování reflektovat.
Návštěvníci Paříže, jejichž auto se spalovacím motorem nebo hybridní vozidlo přesáhne 1,6 tuny, respektive dvě tuny v případě elektromobilů, budou platit 18 eur (450 korun) za hodinu parkování v centrálních čtvrtích a 12 eur (300 korun) ve vnějších čtvrtích. V současné době platí za parkování v centru šest eur (150 korun) na hodinu a na okraji Paříže čtyři eura (100 korun). Šest hodin parkování v centru nově vyjde na 225 eur (5 600 korun) místo současných 75 eur (1 870 korun).
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsNový tarif se bude vztahovat výlučně na návštěvníky Paříže. Netýká se jejích obyvatel ani řemeslníků či poskytovatelů pečovatelských služeb. Pro soukromé parkovací domy platit nebude. „Čím větší (auto) je, tím více znečišťuje,“ odůvodnila opatření v prosinci starostka Hidalgová, která už zprůchodnila nábřeží Seiny, zakázala vjezd osobním automobilům na jednu z hlavních dopravních tepen v centru města Rue de Rivoli a ozelenila 200 ulic tím, že z nich odstranila dopravu.
Nehody za účasti SUV jsou podle starostky také nebezpečnější pro chodce než srážky se standardními auty. Motoristické asociace však iniciativu kritizovaly. Některé z nich například nesouhlasí s tvrzením, že by nové SUV znečišťovalo ovzduší více než malé auto na diesel vyrobené před rokem 2011.
S přispěním ČTK