V Prazdroji se znovu otevřela legendární Hospoda Na Spilce. Zdejší menu stojí na specialitách z piva

Dva roky byla Hospoda na Spilce mimo provoz, nyní se její dveře otevřely veřejnosti. Největší český pivovar do její rekonstrukce investoval 20 milionů.

Hospoda na Spilce

Foto: Hospoda na Spilce

Legendární hospoda ve dvoře Prazdroje opět zahájila provoz

0Zobrazit komentáře

Hospoda Na Spilce na nádvoří Prazdroje byla před pandemií koronaviru největší pivnicí v Česku. Po 17 letech, kdy měl zdejší provoz na starosti plzeňský podnikatel Richard Marek, ji převzal zpět přímo pivovar Plzeňský Prazdroj. Její kapacitu se rozhodl zmenšit na 250 míst a celý prostor obměnil jak z hlediska interiéru, tak technologie. Obroda legendární hospody navíc přišla v době, kdy oslaví 30 let své existence.

„Hospoda Na Spilce je specifická tím, že je na nádvoří plzeňského pivovaru – je tak úzce spojena s jeho návštěvou. Chceme ještě více propojit zážitek ať už z některé z prohlídkových tras nebo akcí, které se v pivovaru konají, se skvělou gastronomií a správně ošetřeným a načepovaným pivem v hospodě,“ říká Rudolf Šlehofer, manažer turismu Plzeňského Prazdroje.

A lidí, kteří se do Prazdroje za pivním zážitkem vydávají, je požehnaně. V posledním předpandemickém roce 2019 jeho areál navštívilo 840 tisíc turistů. Se znovu ožívajícím turismem tak je možné očekávat, že se hospoda bude pravidelně zaplňovat hosty dychtícími po nejčerstvější plzni na světě. Blíže ke zdroji totiž člověk být nemůže.

Kromě piva Pilsner Urquell, které si tady hosté dají za 55 korun, nabídne ale také další zlaté moky, včetně speciálů z programu Volba sládků nebo experimentálního minipivovaru Proud, který sídlí v Plzni v budově bývalé elektrárny na soutoku řek Mže a Radbuzy – za oběma pivními projekty stojí zaměstnanci Plzeňského Prazdroje Michal Škoda a Lenka Straková.

Šéfkuchař Holý

Foto: Hospoda na Spilce

V kuchyni šéfuje kuchař Lukáš Holý

Kuchyni, která je vybavená novými technologiemi, šéfuje kuchař Lukáš Holý, který v gastronomii působí již 25 let. Své zkušenosti sbíral po kuchyních v Londýně, Kyjevě či Veroně, dokonce také v restauracích oceněných michelinskými hvězdami. Jako základní stavební kámen menu v Hospodě Na Spilce zvolil samozřejmě pivo. Vzhledem k umístění restaurace by se jakýkoliv jiný koncept jevil jako hereze.

„Pivo se snažím využívat, kde to jen jde. Baví mě zkoušet a experimentovat, takže ho používáme do omáček, základů, marinád, ale i do pečiva, koláčů či buchet. Skvěle funguje třeba v pivním guláši z vepřových líček, kam přidáváme černé pivo z pivovaru Proud,“ vysvětluje šéfkuchař.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vedle piva ale v kuchyni využívá také další suroviny, které jsou spojené s pivem – chmel, slad, kvasnice, mladinu nebo mláto, které přidává do žitného chleba. „Náš pivní chléb jsme ladili tři měsíce, než jsme došli k finální podobě, konzistenci a chuti. Teď patří mezi naše delikatesy. Tvoříme ho dva dny, pečeme na několikrát a jako jedinou tekutinu do něj používáme ležák Pilsner Urquell,“ říká Holý.

Mezi dodavatele hospody patří deset až dvacet lokálních sedláků a provoz usiluje o maximální soběstačnost. Kromě vlastního chleba si tady například dělají i vlastní kečup. Hospoda navíc deklaruje, že se prioritně nezaměřuje na cizince, které do ní dříve vozily autobusy cestovních kanceláří. Pivovar tak doufá, že do hospody začnou chodit na obědy a večeře hlavně místní. I proto zdejší nabídka jídel a piva kopíruje ceny na plzeňském gastronomickém trhu.

Každé dva týdny vám ukážeme tipy na zajímavé restaurace, bary i kavárny.

Newsletter Deli | Poslední vydání

Nejdražší šampaňské světa. Unikátní lahev obalená NFT se prodala za 60 milionů

Na etiketě šampaňského lze najít i „znuděnou opici“ ze slavné NFT kolekce Bored Ape Yacht Club.

Filip HouskaFilip Houska

champagne_1

Foto: Champagne Avenue Foch

Lahev šampaňského s postavičkami ze světa NFT

0Zobrazit komentáře

Investovat se dá v dnešní době takřka do čehokoliv – včetně alkoholu. Především pak ten prémiový může mít v budoucnu násobně větší hodnotu, než za jakou byl původně pořízen. Navíc když má na etiketě obrázky, které vychází z kryptofenoménu NFT. Právě o takové unikátní šampaňské se postaral jeden francouzský producent, který lahev obalenou známými NFT postavičkami prodal za rekordních 2,5 milionu dolarů. Podle deníku The Wall Street Journal jít o nejdražší šampaňské na světě.

Hodnota šampaňského se odvíjí primárně od tekutiny, kterou je lahev naplněna – čím speciálnější odrůda, tím dražší. V případě těchto bublinek za v přepočtu 60,5 milionu korun má ale paradoxně největší hodnotu etiketa, na které je vytištěno pět ilustrací obličejů symbolizujících NFT, respektive digitální nezaměnitelné tokeny ze světa kryptoměn, které člověk po zakoupení výhradně vlastní a může s nimi nadále obchodovat.

Na lahvi šampaňského se tak vyskytuje i „znuděná opice“ z populární NFT edice Bored Ape Yacht Club, která patří mezi nejhodnotnější na světě. Vedle ní se pak objevuje také upír z kolekce Sneaky Vampire Syndicate nebo poletující netopýři. V digitálním světě má těchto pět obrázků na etiketě hodnotu okolo 28 tisíc dolarů (680 tisíc korun). V přepočtu na kryptoměnu ethereum jde o sumu 26,22 ETH.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nicméně zatímco obrázky vytištěné na lahvi v pravém slova smyslu cenné nejsou, jejich digitální podoba ano. A proto francouzský producent Champagne Avenue Foch, který za těmito bublinkami stojí, a autor designu lahve Shammi Shinh uvedli, že kupující kromě samotného šampaňského dostane i právě zmíněné postavičky ve formě NFT. Ty potěší rovnou dva nové majitele – italské podnikatele a sourozence Giovanniho a Piera Buonovy, kteří lahev s NFT za desítky milionů korun koupili.

„Nemám v plánu toto šampaňské pít – spíš si myslím, že to bude dobrá investice. Ve světě investic teď panuje velký zmatek, věci se geopoliticky velmi rychle mění. Bohatí lidé budou hledat místa, kde by na nějakou dobu uložili své bohatství – a to by mohlo být šampaňské s připojeným NFT,“ vysvětluje své rozhodnutí Giovanni Buono, který se kryptem jako takovým zabývá a vedle toho má i pár vlastních startupů.

Šampaňské se v posledních letech stalo investičně a byznysově zajímavým artiklem. Například známý americký hudební interpret Jay-Z se i díky své vlastní značce bublinek Armand de Brignac stal loni nejlépe vydělávajícím rapperem. V této alkoholové branži se angažuje i herec Leonardo DiCaprio, který v únoru investoval do francouzské firmy vyrábějící organické šampaňské.

sampanske_1

Foto: Champagne Avenue Foch

Upír z kolekce Sneaky Vampire Syndicate