V Praze končí sdílená elektrická auta GreenGo. Rostli jsme, ale investor odmítl provoz dál dotovat, říká ředitel
Sdílené dopravní prostředky jsou budoucnost, zájem uživatelů roste a přidáváme stále více aut, skútrů, koloběžek i kol. Tak obecně hovoří firmy, které v Praze a dalších českých městech působí se svými sdílenými vozidly. Jenže jedna věc jsou veřejná prohlášení, druhá pak tvrdá ekonomická realita. S tou se střetl carsharing GreenGo, který po dvou letech v Praze se svými elektrickými auty končí. Přestože se mu dařilo stále zvětšovat, maďarský investor odmítl provoz dál dotovat.
„Bylo to rychlé rozhodnutí našeho investora, který se rozhodl byznys GreenGo v Česku dál nedotovat,“ potvrdil pro CzechCrunch výkonný ředitel tuzemské pobočky Šimon Čapek. Ten do Prahy přivezl sdílená elektrická auta pod značkou GreenGo začátkem roku 2020 z Maďarska, kde již služba několik let fungovala. Jenže pár týdnů po ostrém startu v Česku přišla pandemie, která ovlivnila celé následující dva roky. A ty nakonec firma nepřežila.
„Nikdo nemohl být připraven na to, jak moc pandemie změní chování a návyky ve společnosti. Celkový útlum společenského dění v posledních dvou letech významně omezil příležitosti pro využívání sdílených vozů,“ říká Čapek. Dva roky pražského fungování přitom GreenGo nehodnotí jen negativně. Firmě se dařilo v posledním roce dvojnásobně zvětšit počet uživatelů a rozšířit flotilu na více než dvě stovky elektromobilů, jenže návratnost vysokých investic, které Čapek nechce specifikovat, byla stále v nedohlednu a maďarský investor se tak rozhodl utáhnout kohoutky.
Do Prahy se GreenGo vydalo před dvěma lety z Budapešti. Za carsharingovou službou stojí maďarský investor Attila Milanovich, jemuž patří společnost CE Rent prodávající automobily. V roce 2020 dosáhlo GreenGo podle maďarského portálu VG na tamním trhu na tržby ve výši 553 milionů forintů, tedy zhruba 38 milionů korun. Zda je již služba v zisku, firma neprozrazuje. V Česku se k němu však během dvou let nepřiblížila.
„Přestože jsme rostli, tak to v prvním roce poznamenaném pandemií nebylo tak rychle, jak si investor přál. Ve druhém roce to už bylo buď, anebo. GreenGo se nakonec rozhodlo přesunout většinu flotily do Budapešti, kde je již etablované a má tam více aut i zákazníků,“ popisuje Šimon Čapek, který vedle pandemie řadí mezi důvody, proč se GreenGo nepodařilo v Praze prosadit, také silné konkurenční prostředí, problém s parkováním a dobrý stav městské hromadné dopravy.
V Praze se v posledních letech objevila celá řada společností, které poskytují sdílené dopravní prostředky. Konkurencí pro GreenGo přitom zdaleka nebyly jen automobily. Služba totiž funguje jako minutová autopůjčovna, uživatelé tedy platí za každou minutu ve voze a obvykle jde o scénáře, kdy se potřebují rychle přesunout z bodu A do bodu B. V centru města přitom mohou stejným způsobem využít vedle carsharingů jako GreenGo nebo Anytime také sdílené skútry, elektrické koloběžky i kola.