Do školy, do práce i na letiště. Český carsharing Car4Way loni využilo dvakrát více zákazníků

car4way

Foto: Car4Way

Flotila firmy stojí především na vozech značky Škoda

0Zobrazit komentáře

Carsharingových firem dnes v českých městech najdeme několik, přičemž vůbec nejvíce jich operuje v ulicích Prahy a Brna. To platí i o společnosti Car4Way, která na českém trhu působí od roku 2014. Tehdy flotila společnosti spadající pod Louda Holding Pavla Loudy nabízela dvanáct vozů. O téměř deset let později jich jezdí v barvách společnosti přes tisíc a uživatelská základna se pohybuje v řádu desítek tisíc zákazníků.

Carsharing je stále oblíbenější formou řešení mobility. V porovnání s vlastněním vozu se často jedná o ekonomičtější a mnohdy i pohodlnější cestu, jak mít vždy po ruce automobil, který vás odveze na potřebné místo, aniž by bylo nutné stavět garáž a platit poplatky za pojistky a povinné ručení. Proto se portfolio zákazníků carsharingových služeb rok od roku rozšiřuje, a to jak počtem, tak i pestrostí klientů.

V případě carsharingové společnosti Car4Way se jen za minulý rok rozrostly řady zákazníků o sto procent. „To se pozitivně projevilo i na využití našich vozů, kdy jeden vůz Car4Way v roce 2021 nahradil pět soukromě vlastněných. Velkou měrou k nárůstu uživatelů přispělo, když jsme před prázdninami zprovoznili odemykání mobilem,“ vysvětluje Josef Ciglanský, marketingový manažer firmy, která díky tomuto růstu navýšila svůj obrat v meziročním porovnání o polovinu.

car4way1

Foto: Car4Way

Obliba Car4Way narostla díky možnosti otevírat a zavírat vůz telefonem

Mezi nejčastější klientelu carsharingové společnosti patří spíše mladší řidiči mezi 18 a 44 lety. V minulém roce se Car4Way podařilo výrazně posílit zejména u studentů vysokých škol. Podle Ciglanského však mezi časté klienty Car4Way patří i zaměstnanci velkých korporací či živnostníci, kteří vozový park využívají nejčastěji k cestám z a do práce, na nákupy, případně k víkendovým výletům po celé České republice.

I proto se Car4Way snaží držet v nabídce dostatečně pestrou modelovou paletu, aby si mohl vybrat každý dle svých aktuálních potřeb. Portfolio startuje na modelu Fabia a přes Scalu a Octavii se dostává až ke Karoqu či užitkovějšímu Volkswagenu Caddy, který je vhodný pro převážení objemnějšího nákladu a je oblíbený především u živnostníků vykonávajících řemeslo. Společnost nyní plánuje postupně přidávat i další modely.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nemělo by se přitom jednat jen o vozy značky Škoda, kterou Auto Louda zastupuje v rámci 14 dealerství po celé České republice. Kdo se však těší na velká SUV jako Kodiaq či elektrický Enyaq, bohužel u Car4Way příliš nepochodí. Jak Ciglanský vysvětluje, po vozech této velikosti není u zákazníků dostatečná poptávka, což si společnost již dříve ověřila právě na Kodiaqu a prozatím neplánuje ani nasazení elektromobilů.

„V carsharingu s ohledem na pohodlí našich uživatelů, co nejkratší dobu strávenou doplňováním pohonných hmot a dostupnost čerpacích stanic budeme v nejbližší době pokračovat s klasickými automobily, které plní nejnovější emisní normy EURO 6. V klasické autopůjčovně uvažujeme o rozšíření flotily o další elektrické volkswageny,“ vysvětluje Ciglanský.

Vlastní flek na letišti

Samotné zapůjčení vozu je relativně jednoduché. Zákazník v mobilní aplikaci provede online rezervaci a zároveň s její pomocí může vůz odemknout. Po výběru vozu a provedení rezervace má 30 minut na to, aby se k vozidlu přesunul. Následně může vůz využívat bez omezení, a to i mimo Prahu či Brno.

Vrácení vozu však musí proběhnout v těchto městech, přičemž parkovat lze zcela zdarma na všech placených zónách, stejně tak jsou v ceně i pohonné hmoty. Ukončení rezervace a zamčení vozu opět probíhá prostřednictvím telefonu, a to třeba i na Letišti Václava Havla, kde má Car4Way jako jediný carsharing v České republice vlastní parkovací stání.

car4way1

Foto: Car4Way

Díky vlastnímu parkování na letišti není potřeba tahat kufry příliš daleko

„Můžete si půjčit auto ve městě a nechat ho v těsné blízkosti Terminálu 1. Nebo na vás každý den čeká třicet aut připravených k cestě z letiště do města. Ideální forma přepravy, když nechcete přestupovat, máte pozdní let a nechce se vám tahat s kufry,“ vysvětluje benefity vlastních stání přímo na letišti Ciglanský.

Všeho všudy zákazníci společnosti ve vozech, jejichž staří nepřekračuje jeden rok, najezdili v minulém roce čtyři miliony kilometrů. Ty vozy, které dosáhnou svého carsharingového důchodu, se nejčastěji přesouvají do zmíněné flotily určené na delší zápůjčky, v níž společnost nabízí i některé elektromobily jako Volkswagen ID.3 či hybridní Škodu Superb iV.

Tesla ohlásila rekordní čísla, zisk jí narostl o 665 procent. Žádné nové auto letos neuvedeme, zklamal ale fanoušky Musk

Luboš KrečLuboš Kreč

tesla

Foto: Tesla

Montáž Tesly Y v berlínské továrně

0Zobrazit komentáře

Hned v úvodu finančního výkazu, v němž Tesla shrnuje své finanční výsledky za rok 2021, píše: „Ukázali jsme, že elektromobily mohou být ziskovější než vozy s klasickým pohonem.“ Aby také ne, firma vedená Elonem Muskem se pochlubila rekordními tržbami, rekordním profitem i rekordní produkcí. Zároveň ale varovala, že trable s čipy budou nejspíš trvat i letos. Platí ovšem, že jestli někdo z automobilek ví, jak se s čipovým hladomorem vyrovnat, je to právě Tesla.

To, že loni Tesla vyrobila bezmála milion aut a o výrobu zvedla meziročně o 87 procent, už společnost oznámila počátkem ledna. Nyní připojila i ekonomické výsledky, které podobně jako v případě Microsoftu, který je ohlásil v úterý, předčily očekávání analytiků. Celkový obrat se vyšplhal k 54 miliardám dolarů a čistý zisk se zastavil na 5,5 miliardy dolarů, tedy v přepočtu více než 100 miliardách korun.

Z toho zhruba 1,5 miliardy dolarů představovaly daňové kredity, které Tesla prodala jiným automobilkám, jež neplní emisní kritéria. Zatímco tržby ve srovnání s rokem 2020 narostly o 71 procent, zisk představoval skok rovnou o 665 procent, protože předloni Tesla vykázala roční profit „jen“ 721 milionů dolarů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Dosáhli jsme největší ziskové marže v rámci celého automobilového průmyslu, alespoň podle veřejných dat, která jsou k dispozici,“ připomněl Elon Musk při audio konferenci s novináři a analytiky. Narážel tím na ne moc dobré výsledky, které v minulých měsících oznamovaly některé velké automobilky, což bylo způsobené především nedostatkem materiálů, hlavně čipů.

„Nedostatek čipů bude problém i letos, ačkoli se situace zlepšuje,“ dodal Musk s tím, že Tesle se relativně dařilo tento problém odstranit přeprogramováním operačního systému vozů a jejich přizpůsobením čipům, které byly k dispozici. To je něco, co se třeba značkám z koncernu Volkswagen nedařilo.

Musk ovšem při svém vystoupení nepotěšil ty, kteří čekali, že Tesla letos přijde na trh s nějakým novým modelem. „Letos se soustředíme na další růst naší produkce. A kdybychom uvedli nový vůz, zkomplikujeme si výrobní možnosti,“ prohlásil spoluzakladatel Tesly a jeden z nejbohatších lidí světa.

elon-and-the-musks-newsletter-boxed

Přečtěte si takéTeslu kvůli planetě? Raději sáhněte po malém dieselu, radí vědciChcete prospět planetě, a tak si koupíte Teslu? Zapomeňte. Raději sáhněte po malém dieselu, radí vědci

Původně měly letos k zákazníkům dorazit jednak elektrické tahače Semi, jednak futuristické pick-upy Cybertruck. I bez nich ovšem Musk očekává, že Tesla v roce 2022 naroste, co se výroby týče, aspoň o 50 procent. Současně s tím přiznal, že Tesla aktuálně nepracuje na vozu s cenovkou do 25 tisíc dolarů, který měl elektromobily dostat i k chudším lidem.

superman-james-gunn-01

Přečtěte si takéNový Superman funguje. Jak dokázal, že superhdinové pořád baví?Nový Superman funguje a lidé se na něj hrnou. Jak dokázal, že únava ze superhrdiny není skutečná?

Výsledky Tesla oznámila krátce poté, co na tiskové konferenci vystoupil šéf americké centrální banky Jerome Powell. Ten potvrdil, že v březnu by banka mohla začít se zvedáním úrokových sazeb a že ukončí nakupování cenných papírů, čímž do ekonomiky pouštěla peníze. Právě chystané kroky centrálních bankéřů už několik týdnů vyvolávají na trzích nervozitu, padají především technologické akcie, které v minulých letech zažily dramatický růst.

Pokud vás zajímá dění kolem firem Elona Muska, vyzkoušejte náš týdenní newsletter Elon & The Musks, který rozesíláme každé pondělí odpoledne.