V Praze odstartoval superrychlý rozvoz Grovy. Do konce roku chce mít tisíce zaměstnanců a rozšířit se po republice
Čtvrthodinka je moc. Od naklikání nákupu v telefonu po jeho převzetí od kurýra má uplynout maximálně deset minut, věří firma Grovy. A víme, že to funguje i v Praze, hlásí teď navíc. V posledních týdnech si tu německá služba odzkoušela, jak její koncept zapadne do českého hlavního města. Se zkušeností přibližně od stovky zákazníků – zatím hlavně z řad rodiny a známých – jde právě do ostrého provozu.
Centrum Prahy začali obsazovat zelení poslíčci na elektrokolech, elektroskútrech a v některých případech v elektrických autech. Zatím jich je několik desítek a pohybují se po Praze 1, 2, části té třetí a nepřekvapivě také v částech Karlína. Během tří až šesti měsíců mají být k vidění po celém městě a jejich počet se rozroste na stovky. Rozhodně u toho budou v pohybu. Na to, aby udělali svou práci, mají vždy jen pár minut.
Společnost Grovy s desetiminutovým limitem nepřišla náhodně. Podobně funguje už v některých městech Německa a Rumunska a věří, že s ním obsadí i region střední a východní Evropy. Česko se řadí k prvním z trhů, na které teď vstupuje. Nezačíná tu přitom úplně od nuly. Grovy se totiž právě spojilo s Freš Delivery, což je služba, která v části Prahy fungovala od července. Její specialitou byla dovážka zboží do 15 minut. Koupí služby Freš teď Grovy přebírá jak její zaměstnance, tak zákazníky, které přesměruje na vlastní aplikaci.
Navíc tu má místní podporu v zádech. Je jí fond Lighthouse Ventures, který firmě poslal 75 milionů korun. „Nechtěli jsme mít od začátku tisíce uživatelů. Chtěli jsme si vyzkoušet službu jako takovou. Od února ale začínáme s marketingem a chceme mít tolik zákazníků, kolik je jen možných,“ popisuje Justin Adam, CEO a spoluzakladatel Grovy. Aby toho firma dosáhla, bude se masivně objevovat na sociálních sítích, ale třeba i u influencerů. Od podzimu se chce začít rozšiřovat do dalších velkých měst Česka, pro začátek mluví o Brně a Ostravě.
V příštích měsících bude mít Grovy do stovky zaměstnanců. Ke konci roku to ale mají být tisíce. Mimochodem, všichni mají být skutečně zaměstnaní, byť ne nutně na plný úvazek. „Chceme postavit stálý tým. V Německu máme 500 zaměstnanců a funguje to,“ říká Georgis Asmarome, další ze spoluzakladatelů.
Spoluzakladatele má startup celkem čtyři. Jsou jimi dvojice bratrů Thomas Asmarome a Georgis Asmarome spolu s Thomasem-Christianem Adamem a Justinem Adamem. Dva posledně jmenovaní sdílí pozici CEO.
Sekundy na nákup, minuty na doručení
Rychlost je všudypřítomná. Od chvíle, kdy vezme zákazník telefon do ruky s úmyslem objednat si, mají do reálného odkliknutí košíku uběhnout ideálně sekundy. Aby bylo něco takového možné, Grovy k nákupu zákazníkům dává nápovědu. Personalizovanou nabídku vyšperkovanou podle předchozích nákupů zákazníka bude doprovázet i ta, která se odráží třeba od denní doby. Ráno budete asi potřebovat pečivo na snídani. Před večeří možná mléko, maso a těstoviny.
Nebo ještě svižněji – Grovy nabízí hned v úvodu aplikace pro objednávání několik nálad, ze kterých si zákazník může vybrat. Aby na co nejmenší počet kliků dokázal provést objednávku podle toho, jak se zrovna cítí nebo co možná bude dělat. Nálada na Netflix? Tady máte chipsy, čokoládu, nějakou z oblíbených limonád, víno nebo zmrzlinu. Párty? Nebo snad kocovina? Asi víte, co tu čekat. Objednat se dá i jedním klikem.
To pravé kouzlo s časem se ale děje ve skladech. Tedy v takzvaných obchodech pro poslíčky, které Grovy někdy označuje jako dark story. To proto, že pro obyčejné lidi z ulice přístupné nejsou. Tady fungují zaměstnanci s označením picker, tedy něco jako sběrači, kteří mají na shromáždění jedné objednávky devadesát sekund. „Systém vám přesně ukáže, kudy jít. A pak ty věci jen posbíráte. V naprosté většině případů to člověk v těch devadesáti sekundách stihne úplně bez problémů. Není to stres. A není to ani žádný závod,“ popisuje Thomas-Christian Adam.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.