V Praze odstartoval superrychlý rozvoz Grovy. Do konce roku chce mít tisíce zaměstnanců a rozšířit se po republice
Čtvrthodinka je moc. Od naklikání nákupu v telefonu po jeho převzetí od kurýra má uplynout maximálně deset minut, věří firma Grovy. A víme, že to funguje i v Praze, hlásí teď navíc. V posledních týdnech si tu německá služba odzkoušela, jak její koncept zapadne do českého hlavního města. Se zkušeností přibližně od stovky zákazníků – zatím hlavně z řad rodiny a známých – jde právě do ostrého provozu.
Centrum Prahy začali obsazovat zelení poslíčci na elektrokolech, elektroskútrech a v některých případech v elektrických autech. Zatím jich je několik desítek a pohybují se po Praze 1, 2, části té třetí a nepřekvapivě také v částech Karlína. Během tří až šesti měsíců mají být k vidění po celém městě a jejich počet se rozroste na stovky. Rozhodně u toho budou v pohybu. Na to, aby udělali svou práci, mají vždy jen pár minut.
Společnost Grovy s desetiminutovým limitem nepřišla náhodně. Podobně funguje už v některých městech Německa a Rumunska a věří, že s ním obsadí i region střední a východní Evropy. Česko se řadí k prvním z trhů, na které teď vstupuje. Nezačíná tu přitom úplně od nuly. Grovy se totiž právě spojilo s Freš Delivery, což je služba, která v části Prahy fungovala od července. Její specialitou byla dovážka zboží do 15 minut. Koupí služby Freš teď Grovy přebírá jak její zaměstnance, tak zákazníky, které přesměruje na vlastní aplikaci.
Navíc tu má místní podporu v zádech. Je jí fond Lighthouse Ventures, který firmě poslal 75 milionů korun. „Nechtěli jsme mít od začátku tisíce uživatelů. Chtěli jsme si vyzkoušet službu jako takovou. Od února ale začínáme s marketingem a chceme mít tolik zákazníků, kolik je jen možných,“ popisuje Justin Adam, CEO a spoluzakladatel Grovy. Aby toho firma dosáhla, bude se masivně objevovat na sociálních sítích, ale třeba i u influencerů. Od podzimu se chce začít rozšiřovat do dalších velkých měst Česka, pro začátek mluví o Brně a Ostravě.
V příštích měsících bude mít Grovy do stovky zaměstnanců. Ke konci roku to ale mají být tisíce. Mimochodem, všichni mají být skutečně zaměstnaní, byť ne nutně na plný úvazek. „Chceme postavit stálý tým. V Německu máme 500 zaměstnanců a funguje to,“ říká Georgis Asmarome, další ze spoluzakladatelů.
Spoluzakladatele má startup celkem čtyři. Jsou jimi dvojice bratrů Thomas Asmarome a Georgis Asmarome spolu s Thomasem-Christianem Adamem a Justinem Adamem. Dva posledně jmenovaní sdílí pozici CEO.
Sekundy na nákup, minuty na doručení
Rychlost je všudypřítomná. Od chvíle, kdy vezme zákazník telefon do ruky s úmyslem objednat si, mají do reálného odkliknutí košíku uběhnout ideálně sekundy. Aby bylo něco takového možné, Grovy k nákupu zákazníkům dává nápovědu. Personalizovanou nabídku vyšperkovanou podle předchozích nákupů zákazníka bude doprovázet i ta, která se odráží třeba od denní doby. Ráno budete asi potřebovat pečivo na snídani. Před večeří možná mléko, maso a těstoviny.
Nebo ještě svižněji – Grovy nabízí hned v úvodu aplikace pro objednávání několik nálad, ze kterých si zákazník může vybrat. Aby na co nejmenší počet kliků dokázal provést objednávku podle toho, jak se zrovna cítí nebo co možná bude dělat. Nálada na Netflix? Tady máte chipsy, čokoládu, nějakou z oblíbených limonád, víno nebo zmrzlinu. Párty? Nebo snad kocovina? Asi víte, co tu čekat. Objednat se dá i jedním klikem.
To pravé kouzlo s časem se ale děje ve skladech. Tedy v takzvaných obchodech pro poslíčky, které Grovy někdy označuje jako dark story. To proto, že pro obyčejné lidi z ulice přístupné nejsou. Tady fungují zaměstnanci s označením picker, tedy něco jako sběrači, kteří mají na shromáždění jedné objednávky devadesát sekund. „Systém vám přesně ukáže, kudy jít. A pak ty věci jen posbíráte. V naprosté většině případů to člověk v těch devadesáti sekundách stihne úplně bez problémů. Není to stres. A není to ani žádný závod,“ popisuje Thomas-Christian Adam.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsNákup sběrači odevzdávají kurýrům. Ti mají osm minut na samotné doručení. Ani tady nemá jít o závod, můžou totiž spoléhat na to, že obchody jsou po městech rozmístěné tak, aby byly k obsluhovaným adresám vždycky blízko. Ke konci roku jich bude v Praze něco mezi sedmi a deseti. Rozprostřených tak, aby od sebe byly ideální dva kilometry, maximálně pak pět.
Kurýři se mezi nimi mají pohybovat výhradně na elektrické variantě dopravních prostředků – kolech, skútrech, případně v zimě v autech. „Vlastně je to i byznysově výhodnější a levnější než živit klasické benzínové vozy,“ říká Thomas Asmarome. Navíc se tím firma vyhne některým restrikcím spojeným s klasickými auty a vyřeší parkování.
Naučíme lidi nakupovat
Pokud pro vás nákup znamená naplnit tašku a později lednici na několik dní dopředu, pak nakupujete podle spoluzakladatelů Grovy oldschoolově. „Podle výzkumů se jen v Německu vyhodí dvanáct miliard tun jídla každý rok. Půlka z toho z domácností. Lidi toho prostě nakupují zbytečně moc, každý týden. My chceme, aby si zákazník koupil, co potřebuje jen na dnešek. Maximálně na zítřek. Jak to spotřebuje, může přeci nakupovat znovu,“ popisuje Thomas Asmarome.
Na zkušebních zákaznících v Česku to prý funguje. Lidé, kteří dosud službu v Praze zkoušeli, s Grovy skutečně nakupují dvakrát do týdne. Pickeři tak dávají dohromady košíky o průměrně sedmi až deseti produktech a celkové hodnotě zhruba 450 až 550 korun. Ale jsou zákazníci, kteří si objednají třeba jen tři položky. Což je mimochodem množství, která při nakupování poslíčka v obchodě zabere méně než třicet sekund.
Grovy cílí na ty, kteří si beztak jídlo objednávají, zatím spíš ve formě toho hotového. Zákazníkem bude pravděpodobně člověk s vyšším příjmem. Ale i mladé rodiny do čtyřiceti let s jedním nebo dvěma dětmi. „A všechny je budeme učit nakupovat dvakrát týdně,“ usmívá se Justin Adam.
Nebo ještě víckrát. Podle toho jak už v zahraničí lidé Grovy používají, nejde zdaleka jen o nákupy domů. Občas jsou zákazníky zaměstnanci v restauracích nebo hotelích, kterým například právě došla důležitá surovina. Častěji ale prostě lidé mimo práci. Třeba pořadatelé nebo účastníci domácích oslav, kteří podle toho i plní své košíky.
„V létě naše objednávky narůstají, protože se spousta lidí pohybuje venku nebo jdou třeba z práce rovnou na párty. Mladí si často kupují něco na večer. A ano, bývá to alkohol, víno a podobné zboží,“ doplňuje Thomas Christian Adam. Nebo třeba ženské hygienické produkty, kde se hodí řádově minutové doručení. Podobným směrem by se segment měl brzy rozšířit o léky a další farmaceutické zboží, o jehož registraci se firma aktuálně snaží.
Život bez lednice
„Chceme zkrátka pokrývat nákupy v případech nouze, ty impulzivní, ale i běžné nákupy potravin. Podle dat z Německa a Rumunska už víme, že se spousta lidí odklání od velkých nákupů k těm našim,“ přibližuje Georgis Asmarome. Pokud by se Grovy podařilo opravdu ovlivnit nákupní chování lidí, má ovšem ještě daleko větší plány.
Dlouhodobým záměrem mladé firmy je totiž kompletně své zákazníky zbavit ledničky. „Víme, že to není tak jednoduché. Ale pokud nakupujete opravdu jen to, co potřebujete zrovna teď, lednici zkrátka nepotřebujete,“ říká Thomas Christian Adam. Grovy ekologii zmiňuje v mnoha částech svého byznysu. Kromě samotného rozvozu, při kterém má být CO2 neutrální, si chce ekologickou stopu držet mimo jiné i při nabídkách zlevněných tašek se zbožím, které bude brzy procházet.
Celkově se firma vidí jako lídr v oblasti střední a východní Evropy. Startup sídlí ve Frankfurtu, funguje i ve zmíněném Rumunsku a kromě Česka hodlá obsadit v první vlně ještě Polsko a Maďarsko. A právě výsledky z míst, kde už působí, zaujaly český Lighthouse Ventures. „Během pár týdnů dosáhli úspěchu, který by normálnímu potravinářskému řetězci trval rok,“ okomentoval investici fondu Michal Zálešák, jeho řídící partner.
Města jako Bukurešť, Praha a Varšava mají podle zakladatelů Grovy perfektní kombinaci vysoké hustoty obyvatelstva, relativně mladé a digitálně orientované populace a levnější pracovní síly.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.