V Praze roste stanicový systém pro sdílená kola. S ním by jich po městě mohlo jezdit až 10 tisíc

Infrastrukturou pro bikesharing chce hlavní město vyřešit zaparkované sdílené prostředky, které překážejí. Počet cyklistů stoupá.

Iva BrejlováIva Brejlová

nextbike-rekola-2

Foto: PID

Sdílená kola společností Nextbike a Rekola

0Zobrazit komentáře

Více než 567 tisíc jízd, které uskutečnilo celkem třicet čtyři tisíc lidí – a 34,4 milionu najetých kilometrů. Podle dat Prahy si lidé v hlavním městě na využívání sdílených kol jako doplňku k MHD nebo místo auta zvykli. Podle předchozích zkušeností ale něco takového funguje jen do té míry, do jaké sdílené prostředky nepřekážejí ostatním – a jednotlivé radnice Prahy proto pro ně ve spolupráci s firmami budují stanicový systém. Když budou stanoviště fungovat a úspěšně se rozšiřovat, prostor by mohl být na několikanásobek současného počtu kol, myslí si Nextbike, jeden z provozovatelů.

Ten aktuálně provozuje 1 500 kol ve více než šesti stovkách stanic. Letos chce počet míst, kde je lze zaparkovat, navýšit na 800. „Pokud ale v budoucnu budou ve městě tři tisíce takových stanovišť, využití tu může najít až deset tisíc sdílených kol,“ odhaduje šéf operací Nextbiku Tomáš Karpov, který má na starosti právě provoz kol v Praze. Vysvětluje, že dohody s radnicemi obsahují jak pravidla pro ně, tak závazek městských částí k aktivní spolupráci na budování infrastruktury.

Další stanice pak budují Rekola, která aktuálně v Praze také provozují okolo 1 500 kol. Řadu parkovacích prostor mají obě firmy společné, v částech Prahy pak mají Rekola takzvané freefloat parkování – tedy kdekoliv. Zájem na tom udržovat sdílená kola na konkrétních místech mají města i firmy. Na městské části běžně chodily stížnosti, kde všude sdílené prostředky překážejí. Chodci o ně dosud v některých místech zakopávají nebo se je rovnou snaží z veřejného prostoru odstranit.

Někteří je zřejmě snášejí ještě hůř, a tak v minulosti tyto dopravní prostředky končily ve Vltavě, Rokytce, mimo Prahu je lovili z Labe nebo sundávali ze stromů. Běžněji překážejí v silnicích nebo příliš blízko k nim, rozbité někdy zůstávají na krajích chodníků. A mimo Česko třeba ve francouzském Lyonu z třísetmetrového úseku řeky před třemi roky lovili ekologičtí aktivisté více než stovku koloběžek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nicméně zajistit pro ně místo vyžaduje spolupráci provozovatelů, města nebo městské části, policie i technické správy komunikací. Ta musí projekt zařadit do svého plánu. K tomu je často třeba zajistit souhlas ještě dalších orgánů. A tak například než zavedly takzvané parkovací mikrozóny části Prahy 8, dohadovaly se na tom všechny strany celkem dva a půl roku. Dlouho se čeká i dál.

Přesto už má konkrétně Praha i přes několik let dlouhé problémy s překážejícími prostředky v posledních letech ke sdíleným kolům pozitivní přístup. Letos prodloužila pilotní projekt, během kterého nabídla obyvatelům, kteří mají platný kupón v Lítačce na hromadnou dopravu, dvakrát denně 15 minut na sdíleném kole zdarma.

Kola poskytují Rekola a Nextbike, město jim za to platí necelých deset, respektive přes dvanáct korun v případě druhé společnosti za jednotlivou jízdu. Celkem město na krátké jízdy vyčlenilo 48 milionů korun. Podobně přistoupilo k cyklistům Brno, které na jízdy dalo přes dva miliony.

Podle dat Prahy loni lidé průměrně vykonali za každý den včetně zimních měsíců přes 1 500 jízd. Ale třeba v srpnu si kolo půjčilo víc než dvanáct tisíc lidí. Součástí dohody spolupráce s firmami je i skutečnost, že lépe pokryjí jednotlivé dopravní uzly. Aktuálně mají být kola dostupná u 87 procent všech stanic metra.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre

Tip na výlet: Poznejte Hallstatt, malebné jezerní městečko, jehož jméno překračuje hranice Rakouska

Rakouské město je natolik významnou archeologickou lokalitou, že po něm bylo pojmenované celé jedno dějinné období.

Malé a malebné město Hallstatt ležící na břehu stejnojmenného jezera v Rakousku

0Zobrazit komentáře

Hallstatt je jedním z nejmalebnějších městeček, na která lze v Rakousku narazit. Ještě na konci 19. století bylo přístupné pouze lodí, po přeplutí stejnojmenného jezera, u kterého leží. Tohle místo, které je od českých hranic vzdálené přibližně dvě hodiny cesty autem, toho nabízí opravdu hodně. Bohatou historii, jedinečné přírodní scenérie i zajímavou architekturu.

Hallstatt je nevelké městečko, ve kterém žije ani ne tisícovka stálých obyvatel. Jeho domečky se mačkají těsně na sebe a snaží se využít maximum z prostoru, který se mezi horou a jezerem rozprostírá. Přestože se jedná o těžko dostupné místo, v sezóně je tu díky panenské kráse okolní přírody velmi živo. Ovšem pozornost Hallstatt a celé jeho okolí přitahovaly odpradávna.

Maloměsto totiž leží v tzv. Solné komoře, oblasti, která má ve své nabídce nejen úžasné přírodní scenérie, ale také bohatá ložiska soli. Její těžba zde probíhala již v pravěku, jak napovídají i četné archeologické nálezy. Ostatně díky objevu rozsáhlého pohřebiště poblíž Hallstattu s více než tisícovkou hrobů, ve kterých se našly cenné artefakty z doby železné, bylo po městu pojmenováno celé jedno historické období trvající od osmého do čtvrtého století před naším letopočtem.

hallstatt5

Foto: Placehunter

Kostel Nanebevzetí Panny Marie v Hallstattu

Díky tomu se městečko stalo světoznámým, k čemuž ještě více napomohlo i zařazení na seznam světového dědictví UNESCO. Mezi největší turistická lákadla patří nejen okolní hory a jezero, ale také místní jeskynní systémy i samotné zhruba tisícihlavé město, jehož tvář ve velkém formovalo křesťanství. Patrné je to především na přítomnosti dvou kostelů, a to protestantského a katolického.

„Kostel Nanebevzetí Panny Marie v Hallstattu je možná o něco méně známý než slavný evangelický kostel, který dominuje celé vesnici, nicméně patří mezi tamní nejvýznamnější památky. Tento katolický kostel byl dokončen na začátku 16. století, ale jeho počátky sahají už do 12. století. Svou aktuální podobu kostel získal až po požáru v roce 1750. V kostele se údajně nachází také tzv. Knappenaltar, což v překladu znamená Oltář horníků,“ přibližuje památku cestovatelská aplikace Placehunter.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vůbec největším pokladem kostela je gotický oltář z počátku 16. století. Ujít vaší pozornosti by však neměl ani místní hřbitov, který kromě kaple Archanděla Michaela nabízí i vyhlídkovou plošinu na celé město. Za návštěvu stojí také místní Muzeum přírodní historie s rozsáhlou sbírkou archeologických exponátů či restaurace umístěná v Rudolfově věži, památce vybudované již ve 13. století.

Pokud byste chtěli v Rakousku pobýt déle než jeden den, můžete vyzkoušet netradiční ubytování Feriendorf Holzleb’n, tedy prázdninovou vesničku, která leží od Hallstattu přibližně hodinu a půl cesty autem.

hallstatt2

Foto: Amazing Places

Prázdninová vesnice je ideálním místem pro celou rodinu

papirna-v-plzni-5

Přečtěte si takéKolem budov bývalé papírny v Plzni roste moderní výstavbaJe to jedna z největších výstaveb v Plzni od revoluce. Kolem budov bývalé papírny roste moderní výstavba

Jedná se o místo tvořené řadou roubenek, které myslí na děti i dospělé. „Prázdninová vesnice Holzleb’n se nachází v srdci původní krajiny salcburského údolí Grossarltal. Je obklopena lesy, loukami, ptáky a bublajícími potoky. Pokud hledáte rodinnou dovolenou v Salcburku, pohodu a pohodlí, chcete s sebou vzít svého pejska nebo si jen užít romantický čas ve dvou, je to pro vás to pravé místo,“ popisuje portál Amazing Places.

Ubytovat se zde lze v některé z osmi dřevěných chalup. Každá má vlastní sociální zázemí, zahradu i venkovní vířivku. Jejich kapacita je okolo deseti hostů, lze si však zarezervovat i menší apartmán s terasou.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre