Sdílená kola v Praze i nadále zůstanou součástí MHD. Město na krátké jízdy vyčlenilo 48 milionů

Až dvě čtvrthodinky každý den můžou Pražané sledovat ruch dopravy z pohodlí sdíleného kola zadarmo. Tedy pokud mají kupon na MHD.

bikesharing

Foto: Sára Sedlecká

Praha proplatí lidem některé jízdy na sdílených kolech

Sportování na kolech k zastávce Pražany zaujalo. Když jim město od podzimu nabídlo možnost zdarma šlápnout do pedálů sdílených kol a zkrátit si tak cestu takzvané poslední míle, tedy obvykle několik desítek až stovek metrů k nejbližšímu dopravnímu prostředku, lidé na kola skutečně nasedli. Pražský magistrát teď pilotní provoz vyhodnotil a rozhodl se projekt prodloužit.

Sdílená kola pro MHD budou opět provozovat Rekola a Nextbike, které vybral magistrát jako vítěze tendru. Nabídka i nadále platí pro majitele předplaceného kuponu na městskou hromadnou dopravu, kola jde půjčit dvakrát denně na 15 minut. Město za to firmám zaplatí 48 milionů korun. Za to ale budou muset zajistit, aby v okolí alespoň 90 procent stanic metra byla kola dostupná.

Možnost zdarma se na krátké vzdálenosti přibližovat po vlastní ose budou mít lidé tak dlouho, dokud částku nevyčerpají. Podle primátorova náměstka pro dopravu Adama Scheinherra platí Praha 9,91 koruny za jednu jízdu v případě společnosti Rekola a 12,16 koruny pro Nextbike.

Kam s ním

„V Praze budeme naše zóny rozšiřovat ke stanicím metra tak, abychom jich pokryli 90 procent,“ říká Jan Střecha, marketingový šéf Rekol. Ovšem dál zmiňuje, že pak firma nemůže garantovat dostupnost kol. Standardně při rozšíření operační zóny počítáme s počtem kol na metr čtvereční stávající zóny tak, aby byla kola dostatečně koncentrovaná v aktuální zóně. Tedy větší rozšíření i v okolí samotných stanic bude následovat po dodávce nových kol,“ popisuje.

Firma se zatím s městem dohodla například na tom, že umístí vlastní cyklostojan dostupný pro všechny cyklisty do Vrchlického sadů před hlavním nádražím. S magistrátem i městskými částmi hovoří i o tom, jak počet cyklostojanů obecně rozšířit nebo jak navýšit počet vyhrazených parkovacích míst pro sdílené prostředky a motocykly.

Původní pilotní projekt spustilo město loni v říjnu. Do 19. února jej i přes zimní období využilo 11,7 tisíce lidí a celkový počet výpůjček se přehoupl přes 164 tisíc. Následně magistrát vypsal tendr na trvalé provozovatele. „V datech vidíme, že se zvedl počet výpůjček a zkrátila se jejich doba trvání,“ popisuje Střecha s tím, že tak lze odvodit, že Pražané skutečně používají kola na dopravu poslední míle. Tedy i ze zastávky MHD ke dveřím svého domova.

„V kombinaci s daty z pilotního programu propojení bikesharingu s Lítačkou je navíc vidět, že lidé si kola skutečně půjčují nejvíce v uzlech MHD,“ dodává. Firma podle něj zaznamenala příliv nových zákazníků. Mnoho těch stávajících však na delší předplatné využívá prodloužené jízdy ve spolupráci s dalšími firmami. „A tito se většinou k Lítačce nepřesunuli,“ říká Střecha.

Aby lidé své minuty mohli využít, musejí mít Lítačku s platným kuponem a propojenou bikesharingovou aplikaci. Takových uživatelů je momentálně v Praze přes osmnáct a půl tisíce. S podobnou nabídkou navíc před měsícem přišlo Brno. Všem, kdo budou mít zájem, umožňuje nasednout na kolo až dvakrát denně na maximálně půlhodinu. Na projekt vyčlenilo dva miliony korun a i toto město na projektu spolupracuje se službami Rekola a Nextbike.

S přispěním ČTK.

Iva Brejlová

Osoba, které se technologie a startupy vetřely do soukromého i pracovního života. Od té doby jimi žije.

Osoba, které se technologie a startupy vetřely do soukromého i pracovního života. Od té doby jimi žije.