V pražské aplikaci Lítačka jde zaplatit i za parkování. Chystá se napojení na sdílená auta a kola

Cestující v Praze a Středočeském kraji mají v jedné aplikaci nákup kupónů i jízdenek na MHD a nově i parkování. Chystá se také sdílená mobilita.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Za parkování v Praze jde platit aplikací PID Lítačka

0Zobrazit komentáře

Propojit na jednom místě jízdenky na tramvaj, metro, autobus nebo vlak, parkování v hlavním městě a v případě potřeby k tomu ještě nabídnout sdílené vozy, kola nebo skútry – taková je dlouhodobá vize městské společnosti Operátor ICT, která vyvíjí mobilní aplikaci PID Lítačka. Tu dosud lidé využívali především k nákupu jízdenek nebo dlouhodobých kuponů či vyhledávání spojů v rámci veřejné dopravy. Nově ale bude moci nahradit také fyzické automaty, v nichž se kupuje parkovací lístek. Pražanům bude umožněno PID Lítačku použít například místo rozšířené aplikace MPLA, s níž jde platit za parkování nejen v Praze, ale i řadě dalších měst již několik let.

Výhodou aplikace PID Lítačka je to, že nabízí na jednom místě více služeb. Stejně jako za jízdenky či kupony půjde také za parkování snadno platit pomocí platební karty, Apple Pay či Google Pay. Řidiči si mohou ukládat více registračních značek, nastavit notifikace upozorňující na konec platnosti stání a případně ho na dálku prodloužit. Dosud bylo možné platbu za parkování uhradit prostřednictvím přesměrování do aplikace třetí strany, například zmíněné MPLA, která v Praze i nadále funguje a v Česku a na Slovensku ji podle autorů využívají stovky tisíc lidí.

„Již nyní je placení parkování přes mobilní aplikace stále populárnější namísto automatů. Tímto chceme řidičům parkování více zkomfortnit a zatraktivnit přestup na MHD. Zároveň aplikace umožňuje snadné prodloužení parkovného bez nutnosti vracet se k vozidlu,“ uvádí Adam Scheinherr, náměstek primátora pro dopravu.

Dalším chystaným rozšířením aplikace PID Lítačka má být napojení na různé služby sdílené mobility, díky kterému dokáže uživatelům nabídnout nejen tramvajové či autobusové spojení nebo metro, ale kombinaci různých dopravních prostředků a módů v Praze a Středočeském kraji.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Hlavní město Praha aktuálně hledá dobrovolné uživatele operačního systému Android, kteří budou testovat neveřejnou verzi, v níž by měly být některé tyto služby napojené. „Chceme usnadnit cestování obyvatel ve městě pomocí kombinace různých dopravních způsobů,“ uvedl dosluhující primátor Zdeněk Hřib. „To znamená nejen s MHD, ale kombinovat to také se sdílenými auty, sdílenými koly, skútry,“ dodal. Lidé si tak budou moci zadat svou preferenci dopravy a aplikace podle toho vyhledá možnosti trasy v dané lokalitě. Jaké služby se do projektu PID Lítačka zapojí, zatím Praha neprozradila.

V hlavním městě fungují sdílená kola od společností Rekola či Nextbike, sdílené skútry provozuje BeRider od Škodovky a elektrické koloběžky mohou lidé využít od Boltu či Lime. Sdílená auta si lze půjčit například od Anytime nebo Car4Way. Aplikaci kombinující všechny druhy dopravy vyvíjí také Škoda Auto DigiLab. Její Citymove umí při plánování trasy zahrnout jak prostředky městské hromadné dopravy, tak i skútry BeRider, bikesharingy Rekola a Nextbike či sdílená auta od Uniqway a HoppyGo. Díky spolupráci s PRE najde také nejbližší nabíjecí stanici pro elektromobil a za parkování lze zaplatit díky napojení na služby MPLA a Mr. Parkit.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre

Airbnb poprvé v plusu. Díky uvolněním po covidu a turistům z Asie loni vydělalo přes 40 miliard

Motorem růstu byl hlavně zájem z Asie, přispěla ale i nedočkavost turistů z Evropy. Po dlouhé době navíc roste touha po pobytech ve městech.

Michal MančařMichal Mančař

airbnb_1

Foto: CzechCrunch

Airbnb se po těžkých covidových letech v roce 2022 dařilo

0Zobrazit komentáře

Airbnb bylo jedním ze symbolů negativních byznysových dopadů pandemie posledních let. Proticovidová opatření tvrdě zasáhla především turismus a ubytování – a služba propojující majitele nemovitostí se zájemci o pobyt předloni vykázala vysokou ztrátu. Ale s uvolňující se situací už za rok 2022 dosáhla na rekordní úspěch a také zisk ve výši 1,9 miliardy dolarů.

V přepočtu zhruba 42 miliard korun znamená pro Airbnb první ziskový rok v historii a výrazný nárůst oproti pandemickému období, který jeho byznys citelně ovlivnil i v Česku. Za rok 2021 společnost vykázala ztrátu 353 milionů dolarů (téměř osm miliard korun). Tržby za rok 2022 dosáhly rekordních 8,4 miliardy dolarů (185 miliard korun), o 40 procent víc než předloni. Hnacím motorem růstu logicky byla postupná rušení proticovidových omezení hlavně v Číně a s nimi spojená zvýšená poptávka asijských turistů.

K prvnímu ziskovému roku Airbnb významně přispěl čtvrtý kvartál, zahraniční pobyty ve sledovaném období narostly meziročně o 49 procent. Čtvrtletní tržby v meziročním srovnání vyrostly téměř o čtvrtinu na 1,9 miliardy dolarů a mírně tak překonaly odhady analytiků. V aktuálním kvartále Airbnb očekává celkově o trochu nižší obrat, přesto hlásí nárůst poptávky.

„Zájem zákazníků zůstává vysoký. Velice nás těší zájem evropských hostů, kteří letos letní pobyty rezervují s předstihem, nebo růst na latinskoamerickém trhu,“ sdělil akcionářům šéf a spoluzakladatel firmy Brian Chesky. Jak připomínají Financial Times, největšími tahouny loňského růstu byli nicméně především turisté z asijsko-pacifické oblasti.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Od nich přišel v roce 2022 čtyřicetiprocentní meziroční nárůst v počtu rezervovaných nocí. „Nedávné uvolnění opatření v Číně vidíme jako povzbudivý signál pokračujícího zotavování regionu,“ dodal Chesky. Poprvé od pandemie také Airbnb hlásí návrat velkého zájmu po ubytování ve městech, pobyty v nich tvořily více než polovinu všech rezervací. Ve srovnání se závěrem roku 2021 narostly v posledním čtvrtletí uplynulého roku o více než pětinu.

Zvýšený zisk šel ruku v ruce se zvyšujícími se cenami ubytování. Oproti předpandemickému stavu konce roku 2019 průměrná denní cena ubytování vyrostla o 35 procent na 153 dolarů neboli 3 400 korun. Podle Financial Times společnost však očekává mírný pokles průměrné ceny díky větší nabídce kratších a levnějších ubytování.

Navzdory zdražování si zájemci přes Airbnb loni zabookovali více než 88 milionů nocí. Společnost také navýšila možnost ubytování téměř o milion lokalit, v současnosti nabízí už 6,6 milionu inzerátů, taktéž rekordní číslo. Akcie Airbnb, jež se obchodují od roku 2020, na příznivé zprávy zareagovaly růstem ze 120 na 132 dolarů (2 900 korun) za kus.