V Singapuru vyroste první základna pro vzdušnou městskou dopravu. Létající taxíky se otestují ještě letos
Budoucnost městské hromadné dopravy bude mít rozhodně více podob, ale jedna z těch, která dosud neexistuje a do kterého se hodně investuje, je ve vzduchu. Ještě uplyne nějaký čas, než místo zavolání automobilu poletíme přes celé město dronem, ale v Singapuru chtějí letos udělat další významný krok vstříc těmto dopravním prostředkům.
Do jihovýchodní Asie se chystá německý Volocopter, který vyvíjí létající taxi, a britská firma Skyports, jež se specializuje na budování přepravní infrastruktury právě pro drony a podobné koptéry. Společnými silami chtějí v Singapuru vybudovat první mobilní Volo-Port, tedy základnu včetně odbavovacího prostoru, z něhož budou létající taxíky vzlétat.
Mluvíme tu pochopitelně o elektrických dopravních prostředcích s vertikálním vzletem i přistáním (tzv. eVTOL), takže v návrzích, na nichž pracovala mezinárodní agentura Brandlab, nenajdeme žádné dlouhé přistávací plochy ani nic podobného. Létající taxíky se v tomto ohledu podobají spíše helikoptérám a k vzletu i přistání potřebují minimální prostor.
I proto mají být osobní drony klíčem ke zrychlení přepravy po přeplněných městech, jelikož mohou přistát prakticky kdekoliv. Zmíněný Volo-Port, který vyroste v Singapuru ještě v letošním roce, má ukázat, jak by takové základny mohly vypadat. A už ve druhém pololetí na něm chtějí Volocopter a Skyport předvádět první testovací lety.
Německý Volocopter již několik let vyvíjí elektrickou koptéru, se kterou se dostal až do současné verze označované 2X a právě ta má začít létat i v Singapuru. Do relativně malého osobního dronu se vejdou až dva lidi a celý stroj pohání celkem 18 rotorů. Jedná se tak o trochu jiný koncept, než jaký jsme viděli u německého konkurenta Lilium, který v květnu začal úspěšně testovat své elektrické letadélko. Ten pro změnu nemá vrtule žádné, ale taktéž startuje a přistává vertikálně.
Ale zpět k Volocopteru a singapurskému projektu, kde se Skyport chystá postavit zmíněný Volo-Port, na němž se jednak bude testovat přistávání a vzlétání samotných dronů, jejich nabíjení a další servis, ale také přístup k pasažérům a jejich zkušenost při cestování létajícím taxíkem. I to je totiž pro rychlé přijetí služby v budoucnu důležité.
„Získání komerční licence pro létající taxi je jen otázka času. Proto se soustředíme na vytváření nezbytného ekosystému kolem městské vzdušné mobility včetně řízení letového provozu, městské regulace a přistávací a vzletové infrastruktury,“ komentuje plány kolem Volo-Portu spoluzakladatel Volocopteru Alex Zosel.
Mobilní letiště, pokud tak budeme místo, kde budou létající taxíky operovat, nazývat, bude navrženo tak, aby mohlo stát jak samo o sobě, tak se případně propojit s dalšími do různých formací, aby našlo využití skutečně na jakémkoliv místě ve městě. Létat pak na ně má dvoumístný Volocopter X2, který na jedno nabití uletí necelých 30 kilometrů, takže se hodí právě na krátké přelety nad městy.
Vzhledem k tomu, že bude plně elektrický, má být prakticky neslyšitelný. Jediný zvuk budou vydávat točící se rotory, nicméně němečtí inženýři slibují, že ve výšce kolem 100 metrů, kde má Volocopter létat, nebude na zemi vůbec slyšet. Než bude reálná služba s létajícími taxíky spuštěna, bude potřeba ještě udělat velké množství testů a získat potřebná povolení, nicméně právě Volocopter je jedním z dosud nejaktivnějších hráčů v tomto ohledu. A Singapur má být hlavní testovací laboratoří.