V utajení pracují na zatím neoznámených top herních titulech. České studio Grip ani v krizi nezpomaluje

Mají prsty v nejznámějších titulech pro světové herní společnosti. V podcastu BrandStories zakladatelé Grip Studios sdílí recept na úspěch.

V herním světě přituhuje, peněz ubývá a evropská studia propouští. Grip Studios se ale daří a jeho majitelé zůstávají optimističtí. Z jejich dílny pochází přes 50 herních mainstreamových titulů a na devíti dalších, zatím neoznámených, aktuálně pracují. To tvoří natolik pevné a diverzifikované základy jejich portfolia, že o propouštění neuvažují ani v případě menších výpadků. Právě naopak – téměř neustále někoho do týmu hledají.

Specialitou Grip Studios je takzvaný co-development, kdy na vývoji spolupracují s velkými herními společnostmi. „Nefungujeme v typickém schématu herního studia. Největší hodnotou je pro nás tým, který má know-how, přichází s novými nápady a vyrábí skvělé věci. Jiná studia na konci projektu propouští klidně deset, dvacet procent týmu, ale my jsme nikdy neměli jeden velký obří projekt, na kterém bychom byli závislí,“ vysvětluje Jakub Mikyska, spoluzakladatel studia.

Jakub Mikyska spolu s Janem Cabukem, druhým spoluzakladatelem Grip Studios, byli hosty nového dílu podcastu BrandStories vznikajícího ve spolupráci CzechCrunche s vybranými společnostmi. Pustit si ho můžete na YouTube, Spotify, Apple Podcastech nebo v přehrávači výše.

Pracovali na vývoji hry roku 2022 Marvel’s Midnight Suns, svůj podíl mají i na skvělém fantasy Pillars of Eternity. Přesto všechno většinu práce odvádí Grip Studios v utajení a pochlubit se mohou až s odstupem času po vydání titulu. „To je asi vlastně naše největší slabina, naprostá většina her, na kterých se podílíme, ještě ani nejsou oznámené a nemůžeme říct ani muk,“ vysvětluje s úsměvem Cabuk. Kvůli utajování tak o Gripu není slyšet zdaleka tolik, jako o práci českých herních velikánů Warhorse Studios nebo Bohemia Interactive.

t20hc_6

Přečtěte si takéTop 20 českých herních studií: Kdo stíhá Beat Games a Bohemia Interactive?Žebříček top 20 českých herních studií: Kdo stíhá miliardové Beat Games a Bohemia Interactive?

Právě co-development, díky němuž není Grip závislý na jednou projektu, je podle zakladatelů studia důvodem, proč se mu daří ustát i současnou nepříznivou dobu. Hráčů je výrazně méně, trh je přesycený více či méně kvalitními hrami. Nikdo neumí předpovědět, který titul uspěje a který bude propadák. „O úspěchu často rozhoduje, co řekne nějaký influencer. My jsme chtěli dělat něco víc, chtěli jsme mít možnost myslet strategicky dopředu, plánovat,“ dodává Mikyska. Sice se co-developmentem Grip Studios dostalo do pozice subdodavatele někoho jiného, ale zakladatelé to přirovnávají k tomu, jak fungují vizuální efekty pro hollywoodské filmy. Velká filmová studia si často najímají týmy specializované na úzkou oblast.

„O takových firmách není moc slyšet, ale jsou mega úspěšné – v Česku třeba máme šikovné lidi, kteří se podíleli na Hvězdných válkách nebo Terminátorovi,“ popisuje Cabuk, jaké principy sdílí produkce špičkových filmů s hrami spadajícími do pomyslné kategorie AAA. „Velká produkce už není jeden tým nadšenců, který se rozhodl vytvořit hru, co je baví, a doufat, že se chytne. Je to tým profesionálů, kteří vytvářejí špičkový produkt. Taková produkce potom není zábava, je to tvrdý byznys, ve kterém se každý soustředí, aby své řemeslo odvedl co nejlépe.“

Českému hernímu průmyslu by oba majitelé zároveň přáli lepší budoucnost, která jejich pohledem začíná u vzdělávání. „Zajímavým příkladem je Polsko, které po vydání Zaklínače zažilo to, co označuji jako Witcher moment. Udělali hru. Z té se stala světová bomba, vyhrála různé ceny hry roku a postoj k hernímu průmyslu se v Polsku úplně otočil. Jdou do něj dotace, existují tam daňové úlevy, investice a práce v gamingu je vnímaná jako prestižní obor,“ popisuje Mikyska změnu, kterou by přál i Česku, kde se stále na herní vývojáře hledí skrz prsty.

Více si můžete poslechnout v dalším díle podcastu BrandStories na YouTube, Spotify či Apple Podcastech. Dozvíte se v něm také:

  • Je Česko se 155 herními studii a obratem přes 7,5 miliardy korun unikátem?
  • Co dalšího řeší co-developer kromě designu herních úrovní a technických komponent?
  • Jak nedostatek zkušených a talentovaných lidí brzdí Grip Studios v rozletu?
  • Kam by mělo dozrát vzdělávání v herní oblasti na českých školách?
CC Native

Partnerem článku je Grip Studios

GRIP Studios

GRIP Studios je herní vývojářské studio s 12letou historií a…

Klíčoví lidé

Jakub Mikyska

Co-founder

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Heroes of Might and Magic 3 slaví 25 let. Taky je ještě pořád hrajete s kámoši u jednoho PC?

V roce 1999 vznikla hra, která je skvělá i dnes. Ne kvůli pomýlené nostalgii, ale díky vypilované hratelnosti. A společenskému přesahu!

Michal MančařMichal Mančař

heroes-regular

Foto: New World Computing

Heroes of Might and Magic 3, kultovní fantasy strategie z roku 1999

0Zobrazit komentáře

To jsme se takhle jednou večer sešli u nejmenovaného kamaráda (ahoj, Lukáši). Spustili jsme Heroes of Might and Magic 3. A rozloučili jsme se ve čtyři ráno. Bylo to super. Taková historka vám bude nejspíš povědomá. Protože jste ji sami zažili s kamarády ze školy. A kdo říká, že ne, ten ji zažívá dodnes. Však i tenhle příběh se odehrál před pár týdny. Heroes of Might and Magic 3 jsou totiž kult, který neumírá. Jako by snad nějaký nekromant tuhle hru i pětadvacet let od vydání neustále přivolával zpátky k životu jako hromady kostlivých válečníků.

Fakt už je to pětadvacet let od vydání třetích Heroes, nejlepšího dílu téhle slavné strategické série? No ano, už jste tak staří. Přesně před čtvrt stoletím, 3. března roku 1999, třetí díl z dílny studia New World Computing vyšel. A byť už je to pořádná doba, Heroes of Might and Magic 3: The Restoration of Erathia baví dodnes. Tahle historie ale sahá mnohem hlouběji.

Než tu byli Heroes, byla tu známá značka Might and Magic. Zrodila se už v roce 1986 s titulem Might and Magic Book One: The Secret of the Inner Sanctum, dnes už opravdu hodně retro hrou na hrdiny, co si herní mechanismy půjčovala z papírových Dungeons & Dragons. Ta dala vzniknout taktéž oslavované RPG sérii (deset dílů!!!) a strategickým Heroes, ale i mnohem méně úspěšným a vlastně veskrze bídným Crusaders of Might and Magic, Warriors of Might and Magic, Shifters of Might and Magic a Legends of Might and Magic. Uf!

Mnohem důležitější ale je, že než tu byli Heroes, zrodila se taky hra King’s Bounty. V roce 1990 ji stejně jako první Might and Magic stvořil americký vývojář Jon Van Caneghem. Kdybyste ji tehdy hráli, našli byste v ní kořeny „hírousů“. Chodíte po mapě fantasy světa, v hradech rekrutujete vojsko, které pak vedete v tahových soubojích proti nepřátelům. V půlce devadesátek Caneghem přesně tenhle recept spojil se svým dřívějším M&M světem. Vznikli Heroes of Might and Magic a krátce poté i druhý díl.

Právě ten se do srdcí hráčů trefil jako blesk seslaný černokněžníkem na zeleného goblina – a o to těžší pozici měla v roce 1999 trojka. Na úspěšném a milovaném pojetí nic neměnila, jen prostě všechno dopilovala téměř k dokonalosti. Tím nejvýraznějším rozdílem byla proměna pohádkově pixelovité grafiky na vlastně docela realisticky vypadající rytíře i příšery. Tedy do té míry, do jaké jsou jednorožci a draci realističtí.

Opět jste se v roli vojevůdců a čarodějů stali vládci některého z rozmanitých sídel – lidské citadely, elfí tvrze, kouzelnické věže, pekelné pevnosti, mrtvolné nekropole, podzemního doupěte, bažinné pevnosti či barbarského města – a po mapách nacpaných poklady, nepřáteli a všelijakými magickými místy jste putovali vstříc dobrodružství i dobývání soupeřových držav. Zlepšovali jste dovednosti svého hrdiny, svá města i počty svých armád.

Proto mimochodem fanoušci Heroes milují pondělí, vždy na začátku týdne jste totiž ve hře mohli rekrutovat nová vojska. V taktických soubojích jste uplatňovali válečnické umění i zvláštní dovednosti svých jednotek. Mohli jste hrát jen tak proti počítačovým protivníkům na předpřipravených mapách. Nebo se vydat na příběhovou pouť v kampani několika navazujících scénářů. Anebo změřit síly s živými protivníky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

A právě v tom byla – je! – ta největší síla Heroes of Might and Magic 3. Soupeření se skutečnými nepřáteli, co jsou ve skutečnosti vašimi přáteli, se nimiž jste se domluvili na herní seanci, patřilo k vrcholům nejednoho odpoledne (a večera… a brzkého rána…) roku 1999. Ale i mnoha let poté až dodnes. Jak může potvrdit nejen autor tohoto textu, ale třeba i 120 tisíc lidí v mezinárodní skupině na Facebooku, kteří hře holdují dodnes.

Kromě stále zábavné hratelnosti totiž Heroes lákají i prvkem sociálním. Jistě, i v dřevních dobách internetu jste mohli válčit online. Ale ta opravdová magie série HoMaM je v režimu hot seat. Ve hraní vícero lidí na jednom počítači. Ať už v podobě party školáků, co s vykulenýma očima sledují každý tah kámošů, nebo v nezodpovědné dospělosti, kdy mládežnické nadšení střídá popichování spoluhráčů poháněné míchanými drinky.

Jenže ačkoliv třetí Heroes přežívají se zaslouženě kultovním statusem dodnes, osud jejich tvůrců byl mnohem méně pohádkový. Společnost 3DO, které Caneghem své studio New World Computing prodal, na úspěch třetího dílu (ke kterému vyšla hromada oficiálních rozšíření – ale také skvělé doplňky od komunity, například jen před pár týdny aktualizace Horn of the Abyss) navázalo v roce 2002 čtyřkou. Na tu už měl Caneghem menší vliv a byla sice zábavná, ale v mnoha ohledech také snad až příliš novátorská a nikdy si u komunity nevybudovala takové renomé.

To byl už ale jen doplněk k jiným nepovedeným byznysovým rozhodnutím 3DO, které skončilo v bankrotu. Značku Heroes of Might and Magic tak koupil obří Ubisoft a přidal k ní už tři další díly, naposledy sedmý v roce 2015. To je ale jiný příběh. Ten třetích Heroes je příběhem hry, která patří k nejkultovnějším titulům vůbec. Je to totiž počítačová strategie, která inspirovala nespočet následovníků.

Například nedávno vydaný a fantasticky hodnocený titul Songs of Conquest. Anebo české vývojáře ze studia Oxymoron Games, kteří tvoří sci-fi variaci Heroes – a demo Silence of the Siren si už můžete stáhnout. Slavná videohra navíc poskytovala nejen digitální inspiraci. Už zakrátko a s českým překladem vyjde desková hra Heroes of Might and Magic 3.

A pořídit si stále můžete i třetí Heroes. Za devět eur a nějaké drobné neboli asi dvě stě padesát korun seženete Heroes of Might and Magic 3 na GOGu. Vzhledem k návykovému potenciálu, který v sobě mají, to vychází asi na korunu za hodinu zábavy.