Válka kinosálů a filmových studií. Universal chce některé své filmy uvádět v kinech i online zároveň, kinaři se bouří
I v době rychlého růstu streamovacích služeb stále naprostá většina příjmů filmového průmyslu pochází z kin. Studia se tedy rozhodla vydání mnoha filmů kvůli zavřeným kinosálům po celém světě odložit, některá je však poslala na internet. Ačkoliv to kvůli ceně ani samotnému titulu může působit značně překvapivě, animák Trollové: Světové turné měl velký úspěch a Universal se dokonce rozhodl po ukončení karantény nabízet filmy v kinech i online zároveň.
V zásadě od doby, co lze audiovizuální díla díky analogovým a digitálním médiím nebo televizi sledovat i doma, jen s malými změnami funguje systém jejich distribuce. Premiéra filmu proběhne v kinech, které na jeho promítání mají exkluzivní práva platná několik měsíců. Následuje vydání na fyzických nosičích a online a o několik dalších měsíců později přichází na řadu prodej vysílacích práv televizním stanicím.
Prvním výrazným narušitelem tohoto systému se stal Netflix, který ani filmy s rozpočty odpovídající typickým hollywoodským blockbusterům často na plátnech vůbec neuvádí. Sama společnost pro to vzhledem k dnes už 182 milionům předplatitelů po celém světě nevidí příliš velký důvod. Snad jedinou výjimkou jsou tituly s ambicemi na Oscary, které vyžadují alespoň omezenou kinodistribuci v Los Angeles, kde se odehrává předávací ceremoniál.
Příští ročník nicméně od tohoto požadavku kvůli zavřeným kinům pro jednou upustí.
Netflix měl v minulosti zájem některé svoje projekty na plátnech uvést, ale narazil na problém s provozovateli kin, kteří ve většině případů nejsou ochotni vzdát se exkluzivního práva pro distribuci. Z jejich strany je to pochopitelné, protože by jinak mohli přijít o významnou část tržeb při stejných nákladech. Téměř nikdo tak neměl možnost na velké ploše a s mohutným ozvučením vidět dokonce ani Scorseseho epickou gangsterku Irčan.
Souboj kinařů a filmových studií
Nyní paralelní distribuci filmů v kinech i online zvažuje Universal. Ten se jako první z velkých studií ještě před plošnou karanténou ve Spojených státech rozhodl několik snímků nabídnout za poměrně vysoký poplatek ke zhlédnutí na internetu. Například Neviditelný muž nebo Emma měly premiéru jen několik týdnů před vypuknutím pandemie, takže odložit je už nebylo možné. Trollové: Světové turné se pak měli do kin dostat na začátku dubna a studio se místo zrušení data rozhodlo premiéru přesunout na web.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsZanedlouho se ukázalo, že se tato rozhodnutí vyplatila, jelikož film pro děti rychle vydělal stejný obnos jako v amerických kinech první díl z roku 2016. V reakci na to sám ředitel NBCUniversal Jeff Shell deníku The Wall Street Journal řekl: „Výsledky Trollů: Světového turné překonaly naše očekávání a ukázaly funkceschopnost PVOD (prémiové video na vyžádání, pozn. red.). Jakmile se kina znovu otevřou, očekáváme uvádění filmů v obou formátech.“
Na úspěchu online vydání animovaného blockbusteru má bezesporu výrazný podíl karanténa, kdy mnoho rodičů mělo silnější motivaci utrácet za zábavu pro svoje děti. Úspěch z hlediska příjmů však zaznamenaly také ostatní tituly vydané na webu. Za pár týdnů čtveřice filmů Neviditelný muž, Lov, Emma a Never Rarely Sometimes Always vydělala 60 milionů dolarů. Z hlediska produkčních studií jsou přitom náklady na distribuci prostřednictvím streamovacích služeb pochopitelně výrazně nižší než při uvádění v kinech.
Pro studio tak může být nabízení filmů na plátnech i online zároveň výhodné, provozovatelé kin však jak rozhodnutí změnit formát premiéry Trollů, tak pozdější Shellův komentář vnímají jako vyhlášení války. Netrvalo tak dlouho a ozvaly se výstřely také z druhé strany. Pouhých několik hodin po vydání článku od The Wall Street Journal poslal ředitel řetězce kin AMC Theaters Adam Aaron dopis Donně Langleyové, člence představenstva Universalu.
„Je to pro nás zklamáním, ale Jeffův komentář ohledně jednostranných činů a záměrů Universalu nám nedal jinou možnost,“ stálo v dopise. „Proto AMC s okamžitou platností přestává ve kterémkoliv ze svých kin ve Spojených státech, Evropě a na Středním východě promítat jakýkoliv film Universalu,“ napsal Aaron. Dodal, že se v žádném případě nejedná pouze o výhrůžku a bez váhání podnikne stejný krok vůči jakémukoliv jinému studiu, které by se rozhodlo strategii Universalu následovat.
Společnost AMC Theaters provozuje po celém světě kolem tisícovky kin a patří tak k největším v oboru, přesto se ale potýká s miliardovými dluhy. S upadající návštěvností kvůli koronaviru se podle odhadů dokonce ocitla až na pokraji bankrotu, jak píše magazín Variety. Ztráta části zisku, která by byla s dvojitým vydáváním filmů nevyhnutelně spojena, by tak mohla stav jejího byznysu ještě dále zhoršit.
Zasažena by samozřejmě byla i kina ostatních provozovatelů, AMC tedy plány Universalu považuje za porušení domluveného byznys modelu. Navíc jim prý nepředcházela žádná konzultace s kinaři. Nakonec Aaron dodal, že je ochoten se se zástupci studia sejít a domluvit na úpravách zavedených modelů tak, aby vyhovovaly oběma stranám. Universal na příští rok chystá premiéry titulů jako devátý díl série Rychle a zběsile, pokračování Mimoňů a Jurského světa.
Průběh otevírání kin zůstává nejistý
Jak zmiňuje magazín Variety, jedno z největších hollywoodských studií na útok reagovalo upřesněním, respektive spíše zmírněním původního prohlášení svého ředitele. Uvedlo, že novým způsobem nehodlá vydávat zdaleka všechny svoje projekty, ale má se prý rozhodovat případ od případu. Ztráta přístupu k plátnům AMC by se bezesporu výrazně projevila na výdělcích. Kdyby se k provozovateli kin navíc přidali další, studio by v zásadě nebylo schopno reagovat.
Prvním blockbusterem, který se má od březnového uzavření v kinech objevit, je sci-fi thriller Tenet, tento plán ovšem má být ještě v průběhu týdne teprve potvrzen. Režisér filmu Christopher Nolan je velkým zastáncem stříbrných pláten a stále větší části svých projektů natáčí na kamery formátu IMAX, což je zdaleka největší formát filmového materiálu na trhu. Obří plátna a masivní reprosoustavy této společnosti jsou pro něj také jím doporučovaným místem, kde jeho filmy vidět. Nyní doufá, že jeho novinka s premiérou plánovanou na 16. července opět diváky přitáhne do přítmí kinosálů.
Sám ředitel společnosti IMAX zmínil, jak Nolanovi na opětovném fungování kin záleží: „V Americe neznám nikoho jiného, kdo se o znovuotevření kin a vydání svého filmu snaží více než Chris Nolan,“ řekl v nedávném hovoru ohlašujícím finanční výsledky. Ve Spojených státech momentálně probíhá horečná diskuze o průběhu uvolňování karanténních opatření. Do provozu se opatrně začínají vracet první kina a filmová studia i distributoři doufají, že se jich do července otevře dostatek na to, aby Tenet ani následující projekty nečelily ztrátám stovek milionů dolarů na lístcích.
Součástí jednání o přístupnosti filmových sálů jsou také zaváděná pravidla zajišťující dostatečné sociální distancování. Počet diváků v sále tedy bude nejspíš i v červenci stále omezen nutnými rozestupy mezi nimi a zároveň organizací vstupu do a ze sálu. Posledním důležitým aspektem je sledovat zájem, respektive ochotu lidí ke shlukování. Jak informuje magazín The Hollywood Reporter, první znovuotevřená kina dala důvod k optimismu – divákům prý chození do kina chybí dostatečně na to, aby překonali možné obavy.
Tenet vznikl v produkci studia Warner Bros, které se rozhodlo neodkládat také srpnovou premiéru superhrdinského blockbusteru Wonder Woman: 1984. Disney pár svých projektů menších poslalo rovnou na streamovací službu, stále však chystá v červenci v kinech uvést očekávanou hranou adaptaci filmu Mulan s obřím rozpočtem 200 milionů dolarů.
Zatím zůstává jen předmětem dohadů, jestli se diváci do kin po měsících v karanténě s nadšením vydají, nebo u nich přetrvají obavy z nákazy. V Česku se kina otevírají už dnes, v pondělí 11. května, s omezením nanejvýš 100 diváků v sále, bez občerstvení a při dodržování stanovených rozestupů.