Zanedlouho se ukázalo, že se tato rozhodnutí vyplatila, jelikož film pro děti rychle vydělal stejný obnos jako v amerických kinech první díl z roku 2016. V reakci na to sám ředitel NBCUniversal Jeff Shell deníku The Wall Street Journal řekl: „Výsledky Trollů: Světového turné překonaly naše očekávání a ukázaly funkceschopnost PVOD (prémiové video na vyžádání, pozn. red.). Jakmile se kina znovu otevřou, očekáváme uvádění filmů v obou formátech.“
Na úspěchu online vydání animovaného blockbusteru má bezesporu výrazný podíl karanténa, kdy mnoho rodičů mělo silnější motivaci utrácet za zábavu pro svoje děti. Úspěch z hlediska příjmů však zaznamenaly také ostatní tituly vydané na webu. Za pár týdnů čtveřice filmů Neviditelný muž, Lov, Emma a Never Rarely Sometimes Always vydělala 60 milionů dolarů. Z hlediska produkčních studií jsou přitom náklady na distribuci prostřednictvím streamovacích služeb pochopitelně výrazně nižší než při uvádění v kinech.
Foto: CinemArt
Trollové: Světové turné za tři týdny na VOD utržili necelých 100 milionů dolarů
Pro studio tak může být nabízení filmů na plátnech i online zároveň výhodné, provozovatelé kin však jak rozhodnutí změnit formát premiéry Trollů, tak pozdější Shellův komentář vnímají jako vyhlášení války. Netrvalo tak dlouho a ozvaly se výstřely také z druhé strany. Pouhých několik hodin po vydání článku od The Wall Street Journal poslal ředitel řetězce kin AMC Theaters Adam Aaron dopis Donně Langleyové, člence představenstva Universalu.
„Je to pro nás zklamáním, ale Jeffův komentář ohledně jednostranných činů a záměrů Universalu nám nedal jinou možnost,“ stálo v dopise. „Proto AMC s okamžitou platností přestává ve kterémkoliv ze svých kin ve Spojených státech, Evropě a na Středním východě promítat jakýkoliv film Universalu,“ napsal Aaron. Dodal, že se v žádném případě nejedná pouze o výhrůžku a bez váhání podnikne stejný krok vůči jakémukoliv jinému studiu, které by se rozhodlo strategii Universalu následovat.
Společnost AMC Theaters provozuje po celém světě kolem tisícovky kin a patří tak k největším v oboru, přesto se ale potýká s miliardovými dluhy. S upadající návštěvností kvůli koronaviru se podle odhadů dokonce ocitla až na pokraji bankrotu, jak píše magazín Variety. Ztráta části zisku, která by byla s dvojitým vydáváním filmů nevyhnutelně spojena, by tak mohla stav jejího byznysu ještě dále zhoršit.
Hlavní roli ve filmu Tenet hraje John David Washington
Zasažena by samozřejmě byla i kina ostatních provozovatelů, AMC tedy plány Universalu považuje za porušení domluveného byznys modelu. Navíc jim prý nepředcházela žádná konzultace s kinaři. Nakonec Aaron dodal, že je ochoten se se zástupci studia sejít a domluvit na úpravách zavedených modelů tak, aby vyhovovaly oběma stranám. Universal na příští rok chystá premiéry titulů jako devátý díl série Rychle a zběsile, pokračování Mimoňů a Jurského světa.
Průběh otevírání kin zůstává nejistý
Jak zmiňuje magazín Variety, jedno z největších hollywoodských studií na útok reagovalo upřesněním, respektive spíše zmírněním původního prohlášení svého ředitele. Uvedlo, že novým způsobem nehodlá vydávat zdaleka všechny svoje projekty, ale má se prý rozhodovat případ od případu. Ztráta přístupu k plátnům AMC by se bezesporu výrazně projevila na výdělcích. Kdyby se k provozovateli kin navíc přidali další, studio by v zásadě nebylo schopno reagovat.
Prvním blockbusterem, který se má od březnového uzavření v kinech objevit, je sci-fi thriller Tenet, tento plán ovšem má být ještě v průběhu týdne teprve potvrzen. Režisér filmu Christopher Nolan je velkým zastáncem stříbrných pláten a stále větší části svých projektů natáčí na kamery formátu IMAX, což je zdaleka největší formát filmového materiálu na trhu. Obří plátna a masivní reprosoustavy této společnosti jsou pro něj také jím doporučovaným místem, kde jeho filmy vidět. Nyní doufá, že jeho novinka s premiérou plánovanou na 16. července opět diváky přitáhne do přítmí kinosálů.
Sám ředitel společnosti IMAX zmínil, jak Nolanovi na opětovném fungování kin záleží: „V Americe neznám nikoho jiného, kdo se o znovuotevření kin a vydání svého filmu snaží více než Chris Nolan,“ řekl v nedávném hovoru ohlašujícím finanční výsledky. Ve Spojených státech momentálně probíhá horečná diskuze o průběhu uvolňování karanténních opatření. Do provozu se opatrně začínají vracet první kina a filmová studia i distributoři doufají, že se jich do července otevře dostatek na to, aby Tenet ani následující projekty nečelily ztrátám stovek milionů dolarů na lístcích.
Foto: Vertical Ent.
Wonder Woman 1984 představí nový kostým titulní hrdinky
Součástí jednání o přístupnosti filmových sálů jsou také zaváděná pravidla zajišťující dostatečné sociální distancování. Počet diváků v sále tedy bude nejspíš i v červenci stále omezen nutnými rozestupy mezi nimi a zároveň organizací vstupu do a ze sálu. Posledním důležitým aspektem je sledovat zájem, respektive ochotu lidí ke shlukování. Jak informuje magazín The Hollywood Reporter, první znovuotevřená kina dala důvod k optimismu – divákům prý chození do kina chybí dostatečně na to, aby překonali možné obavy.
Tenet vznikl v produkci studia Warner Bros, které se rozhodlo neodkládat také srpnovou premiéru superhrdinského blockbusteru Wonder Woman: 1984. Disney pár svých projektů menších poslalo rovnou na streamovací službu, stále však chystá v červenci v kinech uvést očekávanou hranou adaptaci filmu Mulan s obřím rozpočtem 200 milionů dolarů.
Zatím zůstává jen předmětem dohadů, jestli se diváci do kin po měsících v karanténě s nadšením vydají, nebo u nich přetrvají obavy z nákazy. V Česku se kina otevírají už dnes, v pondělí 11. května, s omezením nanejvýš 100 diváků v sále, bez občerstvení a při dodržování stanovených rozestupů.