Válka na Ukrajině zasáhla i automobilový průmysl. Škoda hlásí nedostatek součástek, z Ruska se stahuje i Volvo
Válečný konflikt na Ukrajině a s ním spojené sankce výrazně ovlivňují i vývoj na automobilovém trhu. Z ruského trhu se stahují Volvo i další automobilky včetně koncernu Volkswagen, pod nějž patří Škoda Auto. Mladoboleslavská společnost navíc hlásí nedostatky dílů vyráběných na Ukrajině. A problémy s produkcí mají i další výrobci, jejichž linky stojí v Rusku.
Škodovka oznámila nutnost omezit produkci některých svých modelů včetně elektrické novinky Enyaq – chybí jí totiž součástky od ukrajinských dodavatelů. Nyní navíc oznámila, že přeruší veškeré své aktivity v Rusku včetně produkce nových vozů. Škoda Auto je v zemi vyrábí od roku 2009, aktuálně vlastní dva závody v Kaluze a v Nižném Novgorodu, odkud vyjíždí modely Octavia, Kodiaq a Karoq.
Právě poslední jmenovaný model patří mezi nejoblíbenější na ruském trhu, kde si automobilka nárokuje téměř sedmiprocentní podíl. Již dříve přitom Škoda pozastavila svou výrobu v ukrajinském závodu v Solomonovu, kde vyrábí modely Superb, Kodiaq, Fabia Combi a Karoq.
Škoda a její mateřský koncern Volkswagen tak následují kroky automobilky Volvo, která se podle agentury Reuters stalo první společností, jež se z důvodu sankcí uvalených na zemi rozhodla pozastavit dodávky vozů na ruský trh. Švédský výrobce v minulém roce prodal 698 693 vozů, přičemž devět tisíc z nich zamířilo právě do Ruska.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsRozhodnutí opustit ruský trh učinila i americká automobilka General Motors, pro kterou se však jedná o minoritní trh. Své obchodní aktivity v zemi pozastavila také automobilka Daimler Truck, která oznámila i ukončení spolupráce s výrobcem nákladních vozů Kamaz. A z ruského trhu se chce stáhnout i brněnský výrobce traktorů Zetor. Pozastavení výroby v Německu z důvodu nedostatku dílů z Ukrajiny hlásí i Volkswagen. Výrobce pneumatik Nokian oznámil záměr přesunout část své výroby z Ruska na ukrajinské území.
V Rusku vyrábí též Renault, který uvedl, že zde pozastaví operace ve svých závodech kvůli výpadkům v dodavatelském řetězci. Podle údajů, které zveřejnil server Aktuálně.cz, Renault v Rusku v loňském roce prodal 129 tisíc vozidel, což jej řadí na třetí místo z pohledu prodejních čísel. Druhá Kia měla v minulém roce doručit necelých 195 tisíc vozidel, přičemž jedničku na ruském trhu představuje AvtoVAZ, pod který spadá značka Lada. Ten v minulém roce prodal skoro 333 tisíc nových vozů.
Navzdory nestabilní situaci se i automobilky snaží zapojit do podpory Ukrajiny skrze finanční dary. Škoda Auto například oznámila záměr darovat částku deset milionů korun neziskové organizaci Člověk v tísni. Škoda a její odbory finančně podporují i sbírky českých měst, ve kterých má své závody, tedy v Mladé Boleslavi, Rychnově nad Kněžnou a Vrchlabí, a která se připravují na přijetí uprchlíků. Dva miliony korun poputují také do nemocnice v ukrajinském Tačivu, který je partnerským městem Mladé Boleslavi.