Válka pohonů může začít. Automobilka Nikola vstoupila na burzu a chce rozjet vodíkovou revoluci v nákladní dopravě

nikola_tre_5

Foto: Nikola

Nikola míří do nové éry vodíkové budoucnosti

0Zobrazit komentáře

NKLA, tak zní nový ticker, pod kterým lze od čtvrtka nalézt automobilku Nikola na americké burze Nasdaq. Trevoru Miltonovi, zakladateli automobilky, se díky tomu otevřela možnost potvrdit význam vodíku pro dopravní průmysl a rozpoutat v něm zásadní revoluci.

Revoluční změny ovšem vyžadují notnou dávku odhodlání, energie a také financí. Energie a odhodlání Trevoru Miltonovi a celému týmu automobilky Nikola rozhodně nechybí, jak dokazuje hned několik konceptů elektrických tahačů i vodíkový pick-up. Ty Nikola Motor Company, jak zní kompletní název automobilky, byla schopna vyvinout za šest let působení v domovské Arizoně.

Kamenem úrazu ale byly až doposud finance, jejichž nedostatek je jednou z příčin, proč dodnes nenajdeme na trhu ani jeden model této automobilky. I tento problém se zdá být vyřešen. Nikole se totiž podařilo dokončit avizovaný vstup na newyorskou burzu Nasdaq za pomoci fúze se společností VectoIQ.

nikola_tre_3

Foto: Nikola

Tahač Nikola Tre

Po deseti letech tak vstupuje do hry další hráč, který má potenciál proměnit tvář automobilové dopravy tak, jak ji známe dnes. Před deseti lety to byla Tesla, kdo zažehnul elektrickou jiskru v sektoru osobní automobilové dopravy, a o to samé se chce pokusit i Nikola, ovšem namísto akumulátorů chce využít síly vodíku.

Jméno srbského génia Nikoly Tesly by nemuselo být spojováno jen s objevením schopností střídavého proudu a událostí dnes známých jako „Válka proudů“. Dost možná bude symbolem další velké bitvy mezi automobilkami, které si osvojily jeho jméno.

Válka pohonů

Tato bitva se již rozhořela. Oba výrobci si nemohou přijít na jméno a vzduchem létají i žaloby za kopírování designu. Na první pohled to sice vypadá jako souboj obra s Goliášem na bitevním poli sektoru nákladní dopravy, ovšem Nikola je zde tím, kdo třímá prak s kamenem.

Zatímco Tesla disponuje již fungující produkční infrastrukturou a nemalým kapitálem, v souboji nekonvenčních tahačů je reprezentována pouze modelem Semi. Naopak Nikola stojí na téměř úplném začátku s kapitálem získaným od investorů, kterým byly prodány akcie v hodnotě 10 dolarů za kus. Aktuálně se cena akcií Nikoly pohybuje okolo 36 dolarů za kus a její tržní hodnota se vyšplhala na 12,1 miliardy dolarů (bezmála 285 miliard korun).

nikola-badger-pick-up1

Foto: Nikola

Nikola Badger, první vodíkový pick-up této americké společnosti

Bohatší je ovšem na zkušenosti, jak dokazují koncepty tahačů One, Two a Tre. Ty by navíc měly být časem schopny provozu na vodíkový pohon, který se prozatím jeví pro těžkou dopravu vhodnějším řešením než klasická elektřina z akumulátorů. Vodíkové tahače lze tankovat stejně rychle jako konvenční tahače a na jedno takové natankování jsou schopny jet mnohem dál než tahače bateriové.

Výrobce Nikola by měl mít v současné době uzavřená partnerství s celou řadou vlivných jmen. Mezi nimi dominuje Bosch, Meritor a také Iveco. Právě díky partnerství s jedním z největších evropských producentů tahačů sjedou první tahače s modrým N ve znaku z výrobní linky již během příštího roku.

Stane se tak v Německém Ulmu a první z vozů poputují i do pivovarů gigantu Anheuser-Busch. Ten má u Nikoly objednávku na 800 tahačů, přičemž celková výše ceny předpobjednávek od všech zájemců o ekologické tahače od Nikoly je vyčíslena na 10 miliard dolarů.

nikola-stanice

Foto: Nikola

Plánované vodíkové stanice startupu Nikola

První vyráběné tahače budou vybavovány pouze klasickým elektrickým pohonem s akumulátory. Vodíkové varianty by ale měly dorazit v průběhu několika příštích let, jak naznačují plány automobilky. Ta jich chystá do roku 2024 vyrobit či pronajmout na 5 tisíc. K tomu chce navíc nabízet i samostatné pohonné systémy, u kterých počítá se sedmitisícovou produkcí ve stejném časovém horizontu. Celkově je výše tržeb rivala Tesly do roku 2024 odhadována na 3,2 miliardy dolarů (přibližně 75 miliard korun).

Nezbytná infrastruktura

Výhody vodíkových tahačů již byly zmíněny, ovšem ani vodík není bez chybičky. Jeho výroba prozatím není příliš ekologická, je poměrně drahý, a co je největší problém, všude po světě je absolutní nedostatek stanic, kde jej lze natankovat.

nikola_hydrogen_facility02

Foto: Nikola

Vizualizace jedné z vodíkových stanic Nikoly

Poslední nákupy u společnosti Nel Hydrogen ovšem dokazují, že Nikola chce tyto problémy řešit. Od norského výrobce za 30 milionů dolarů nakoupila vodíkové elektrolyzéry, které jsou dohromady schopny produkovat až 40 tisíc kilogramů zeleného vodíku, tedy vodíku získávaného z obnovitelných zdrojů, denně.

Tyto elektrolyzéry by se měly stát stavebním kamenem nové vodíkové infrastruktury, tvořené prozatím pěti stanicemi. Jejich přesná poloha není známa, ovšem podle slov Miltona by měly pokrývat dopravní trasy vedoucí napříč několika státy v USA.

Milton, který je největším akcionářem Nikoly a hodnota jeho podílu nyní činí přibližně 3,7 miliardy dolarů, chystá v nákupech u Norů pokračovat a dále tak vodíkovou síť protkávat novými body.

nikola_hydrogen_facility07

Foto: Nikola

Tahač Nikola na stanici