Válka ukázala, že růst není vše. Wuders proto stabilizovali výrobu a snížili závislost na dodavatelích

Společnost z Hodonína rozšířila své výrobní kapacity a investovala do vlastních strojů. Zároveň se skrze nové showroomy dostává blíže k zákazníkům.

wuders1

Foto: Wuders

Bratři Herkovi, zakladatelé Wuders

0Zobrazit komentáře

V roce 2022 chtěli dosáhnout především stabilizace, to byl hlavní cíl výrobce designového nábytku Wuders, který v uplynulých 365 dnech investoval do rozšíření výrobních prostor, zbavoval se závislosti na dodavatelích a snažil se dostat blíže k zákazníkům. Cíle se bratrům Herkovým z Hodonína podařilo naplnit a dokonce zaznamenali lehký meziroční růst, který jim otevírá dveře k naplnění nových plánů.

Minulý rok se pro celou řadu výrobců nesl v duchu nejistot a hodonínský výrobce designového nábytku Wuders nebyl výjimkou. „S válkou na Ukrajině jsme si uvědomili spoustu rizik, jimž naše firma čelí. Za nejzásadnější považujeme závislost na jednom dodavateli,“ vysvětluje Jan Herka, který Wuders založil se svým dvojčetem Dominikem.

Proto se společnost rozhodla zasvětit rok 2022 stabilizaci a eliminaci rizik. Důsledkem byly investice do rozšiřování výrobních prostor na současné tři tisíce metrů čtverečních. Růst byl zapotřebí, jelikož se společnost rozhodla vymanit se ze závislosti na některých dodavatelích a investovat částku deset milionů korun do patnácti nových strojů.

Jedná se o zařízení určená ke zpracování dřeva, s čímž jsou spojené také nové postupy, které by měly mimo jiné pomoci s urychlením výroby. Kromě toho však bratři nakoupili i stroj na výrobu vlastních krabic tvořených přesně na míru každému kusu nábytku, aby ani v tomto ohledu nebyli závislí na dodavatelích.

wuders2

Foto: Wuders

Výrobní prostory společnosti Wuders

„Dodavatele je třeba kontrolovat a ověřovat si cenu napříč odvětvím. Mediální smršť vedla firmy ke zdražování, i když jim vnitřní náklady reálně nerostly. Přenos na odběratele není řešení. U koncového prodeje už hraje o dost větší rozhodovací faktor, zákazník je daleko více opatrný. O to víc se snažíme, aby bylo jasné, že nákupem u Wuders se jedná o investici, nikoliv konzumní nákup. A to se nám vyplácí,” vysvětluje Herka.

Ve Wuders se totiž již delší dobu snaží dokázat, že se i nábytkářská firma může stát lovebrandem a nákup poctivého nábytku z masivu může být investicí klidně i na celý život. Bez osobního kontaktu se však o takových hodnotách přesvědčují zákazníci těžko, a proto se Herkovi zaměřili i na otevírání showroomů, kde si mohou zákazníci jejich nábytek nejen prohlédnout, ale i osahat. A případně dostat odpovědi na všechny své otázky.

Taková místa aktuálně zákazníci najdou ve Zlíně a také Hodoníně, přičemž je měsíčně navštíví několik stovek zákazníků. I to je důvod, proč se ve Wuders nevzdávají myšlenky i na otevření showroomu v Praze, který musely několikrát odložit.

wuders3

Foto: Wuders

Firma Wuders by chtěla své showroomy otevírat i na dalších místech

Celkově společnost v minulém roce dodala 8 355 produktů, tedy o téměř 400 více než před rokem. „Více se prodávaly jídelní stoly a méně se prodávaly stoly pracovní, což bylo jistě způsobeno častější prací z domova během covidové pandemie. Přidávali jsme také nové kategorie – zahradní nábytek, židle, doplňky, stolní desky, které rostly až o 700 procent meziměsíčně,“ přibližuje Herka. Podle něj i ve Wuders museli v minulém roce z důvodu rostoucích nákladů zdražovat v řádech jednotek procent, což budou muset s největší pravděpodobností opakovat rovněž letos.

Celková výše obratu společnosti dosáhla za loňský rok 58 milionů korun, což představuje meziroční růst o tři miliony korun. „Začátkem roku jsme plánovali větší obrat, který jsme ale museli během reorganizace výroby snížit. Tím jsme nabrali skluz, jelikož vše muselo proběhnout postupně a nedokázali jsme tak rychle využít všech strojů na sto procent. Již jsme ale v bodě, který je více stabilní, a čekáme na moment, kdy zvýšíme kapacitu o druhou výrobní směnu,“ uvádí Jan Herka.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podle Herky by nové výrobní prostory umožnily navýšit produkci až trojnásobně, ale bratři se chtějí zatím držet při zemi a navýšit produkci přibližně o dvacet procent. S tím se také pojí rozbíhání nového obchodního pilíře, kterým jsou spolupráce s architekty, designéry a developery. Díky tomu by se měl zvýšit počet zakázek, opírajících se o nábytek určený do rezidencí, modulárních domů, obchodů a kanceláří.

„Produkty nejsou na zakázku, ale klient si je může konfigurovat dle možností, které nabízíme. Předvídáme tak potřeby pro pohodlnou práci na základě vlastních zkušeností z vlastního vývoje našich kanceláří. Rozvíjíme také nové služby, jako je „Wuders servis“, jiné konfigurace produktů, nové materiály, například jasan a buk, nové odstíny i povrchové úpravy,“ uzavírá Jan Herka.

Kanye West dostal Adidas do krize, jakou nepamatuje. Z obřího poklesu zisku náramně vytěží Nike

Zásoby tenisek a oblečení Yeezy jsou v hodnotě 1,2 miliardy eur. Co s tím bude Adidas dělat, neví. Prozatím se ale loučí se scénou streetwearu.

Filip HouskaFilip Houska

Šéf Adidasu Bjørn Gulden a Kanye West

0Zobrazit komentáře

Komentář Filipa Housky: Předloni měl zisk přes 35 miliard korun, loni se ale propadl, a to dost radikálně – spadl o děsivých 83 procent na necelých šest miliard. Něco takového Adidas za posledních třicet let nepamatuje. A byť teď slavná německá společnost hlásá, že alespoň bude mít tento rok k tomu, aby se změnila a lépe nastavila svůj budoucí byznys, jen těžko ze sebe smyje krizi, do které se dostala i kvůli situaci s Kanyem Westem. Ze stresových situací v Adidasu ale může vytěžit jeho úhlavní konkurent, Nike. Moc dobře totiž ví, že má v roce 2023 obrovskou příležitost posílit své postavení na streetwearovém trhu.

Bylo to jedinečné partnerství, které si ve světě prémiových tenisek vybudovalo obří jméno. Ostatně kdo z fajnšmekrů by nechtěl neotřelý design sneakers, pod nímž je podepsána jedna z největších osobností celosvětové hiphopové scény a celé to zaštiťuje Adidas? Chtěli je všichni, i proto byl byznys značky Yeezy, za níž stál rapper a módní guru Kanye West, tak velký. Adidasu generoval miliardové tržby. Ovšem…

Chleba se začal lámat loni v říjnu, kdy hudebník známý také jako Ye zešílel a začal se na veřejnosti projevovat jako antisemita. Byl rebelem odjakživa, tehdy ale zašel za hranu, která ho prakticky stála kariéru. Ukončila s ním spolupráci luxusní značka Balenciaga, košem mu dala jeho koncertní agentura, také Instagram ho odstavil. Největší šrapnel ale přišel od vedení Adidasu, který byl pod nátlakem veřejnosti nucen s ním také skoncovat.

Německý obr na poli sportovního zboží tušil, že to bude drahé rozloučení, a to kvůli značce Yeezy, která vedle prémiových tenisek produkovala i kolekce oblečení a doplňků. Adidas totiž od začátku řekl, že žádný z těchto produktů už prodávat nebude – a ani se s kontroverzním rapperem nebude dělit o zbývající zisky, což měly obě strany nastavené ve smlouvě. Adidas byl v tomto ohledu poměrně striktní.

yeezy_1

Foto: Adidas

Yeezy Boost 350 V2

Záhy ale musel řešit, co se svými skladovými zásobami bude dělat – produktů Yeezy mělo zbýt v hodnotě 1,2 miliardy eur. Naskytla se otázka opětovného zavedení do prodeje, akorát bez brandingu, práva na vzhled totiž smluvně drží Adidas. A ani by nikdo nemusel poznat, že to vychází z kolekce Yeezy, protože řada z pozastavených produktů prý ještě neměla spatřit světlo světa. Možná by to vyšlo.

K tomuto kroku se ale Adidas zatím neuchýlil. Vlastně neudělal skoro vůbec nic. Podle oficiálního vyjádření teprve promýšlí, co se zásobami bude dělat. Jde totiž o to, že pokud by produkty, na jejichž designu se obě strany podílely, firma dále prodávala, Ye by měl na základě licenční smlouvy stále nárok na vyplacení části výtěžku, ačkoliv by Adidas nedosáhl zisku. „Ztratit Yeezy je tak složité,“ zní od Adidasu.

Do mediálního éteru se v posledních dnech dostaly i informace, že Adidas údajně s rapperem promýšlí nové podmínky spolupráce. Co je na tom pravdy, se neví, každopádně pokud by k tomu Adidas přistoupil, nebylo by pro něj snadné si toto rozhodnutí obhájit u veřejnosti. Německou firmu mimochodem od nového roku po překvapivém vyhození předchozího šéfa vede Bjørn Gulden (kromě jiného důležitá postava v úspěchu značky Puma).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Adidas zmínil, že se chce během letoška dát dohromady a zkusit se více ponořit do jiných, sportovnějších oblastí, kde je odjakživa silný. Ať už jde o fotbal, běh, golf nebo jiné outdoorové aktivity. Sám totiž tuší, že po fiasku s Yeezy bude mít náročné si znovu získat auru etablované streetwearové značky. Lidé nezapomínají – a vzhledem k tomu, že místy až nechutné kauzy s Ye rezonovaly napříč světem, je to povlak, který půjde jen stěží opláchnout.

Všeobecně se totiž příliš nezdůrazňuje, že edice ležérního oblečení takříkajíc do ulic byly pro Adidas stěžejním byznysem. Ostatně začaly už v éře hiphopové formace Run-D.M.C. v osmdesátých letech, díky postupným spolupracím s celebritami typu Beyoncé nebo Pharrell (ten je novým členem týmu Louis Vuitton) ale nabíral čím dál větší renomé, hlavně tedy ve Spojených státech. A na trhu byl stabilní dvojkou, hned za Nike.

Právě vedení Nike si ale teď může mnout ruce, protože se mu naskýtá velká příležitost být na trhu se streetwearem ještě silnější. Když vypadne tak silný brand jako Yeezy, vytvoří se díra, která by se měla zaplnit, k čemuž má Nike ideální náboje. Dlouholetí majitelé tenisek Yeezy si budou hledat nového favorita – a Nike jim může nabídnout veleúspěšné edice Jordan, Dunk, Air Force nebo Air Max.

Kauza s Yeezy je příliš velkým šrámem na to, aby se v dohledné době Adidas na streetwearovou scénu v plné síle vrátil.

Stejně tak může absence Yeezy vytvořit velký prostor pro tržně menší značky typu Puma, Under Armour nebo New Balance, které mají vysokou relevanci, ale vždy za zmíněnými velikány zaostávaly. A není vůbec od věci přemýšlet nad tím, jestli nevznikne zcela nová značka, která by na to marketingově (i produkčně) šla podobně jako Ye s Adidasem. Pokud se chce Adidas stát na tomto poli opět silným, musí jednat rychle.

Nelze předpokládat, že se firma takové velikosti, historie a úspěšnosti jako Adidas z něčeho takového neoklepe. Nezanikne, lidé nepřestanou nosit její produkty – a ani se nezastaví její technologický vývoj. Kauza s Yeezy je ale příliš výrazným šrámem na to, aby se v dohledné době na streetwearovou scénu vrátila. Větší fokus na sporty může být dobrým manévrem pro větší aktuální klid na duši, sama společnost ale ví, že pouliční oblékání má v DNA.

V souvislosti s dnes zveřejněnými finančními výsledky je také nutné zmínit, že Adidas po problémech, které vycházely mimo jiné z vysoké inflace i opadnutí zájmu v Číně, navrhuje vyplatit za loňský rok dividendu 0,70 eura na akcii – v předchozím roce činila 3,30 eura. Jde o krok, jenž má ušetřit peníze na transformaci jejího hlavního byznysového zájmu. Gulden a spol. tak ještě budou mít plné ruce práce.