Vánoční nájezd podvodníků aneb Jak jsem kupoval tenisky a kvůli nepozornosti přišel o pár tisíc
„Tati, našla jsem je za super cenu, pojď sem,“ zakřičela dcera. Já si zrovna hrál s jejím mladším bratrem a v duchu se chystal na večerní fotbal s kamarády. Suma sumárum, začalo to celkem nevinně. A co přesně? Poučení, které mě vyšlo na osmnáct set korun. Stal jsem se totiž obětí předvánočního internetového podvodu.
Ale hezky popořádku. Začalo to přáním (nebo snad potřebou?) mít nové kecky. Nike? Converse? Vans? A co třeba Veja, navrhl jsem. Když už, tak ať jde dcera s bio-eko dobou. Francouzská značka, kterou si oblíbila třeba britská královská rodina a která vévodí žebříčkům prodejů spolu s botami ON na Footshopu, ovšem není žádná lidovka.
Model, který si dcera vybrala – Veja Venturi – se běžně prodává kolem tří a půl tisíc korun. To není málo, zvlášť na boty pro teenagerku, a navíc když je kupujete počátkem zimy a tak nějak cítíte, že byste měli spíš hledat kozačky. Jenže to by bylo out, že jo? Každopádně chvíli trvalo, než jsme něco vybrali a po pár dnech trochu hraného váhání přiběhla s onou báječnou nabídkou.
„A co to je za e-shop?“ zeptal jsem se, aniž bych zvedl hlavu od puzzle s Bleskem McQueenem. „Oficiální Veja, koukni.“ A já se koukl, jen tak zběžně, a teda jo, kecky koupíme, hlesl jsem. Vyplnili jsme adresu, dceřin e-mail, klikli na platbu kartou, verifikovali ji přes SMS a pak… jen strohá informace, že nákup proběhl v pořádku a prý se mám obrátit na obchodníka.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Jakého obchodníka? Šrotovalo mi hlavou, když jsem si o minutu dvě později balil věci na kopanou. „Přišla ti na mail zpráva, že se objednávka zpracovává? Nebo účtenka?“ houknul jsem na dceru. „Ne!“ V ten moment nebylo nad čím váhat a já udělal to, co jsem měl udělat asi tak pět minut předtím. Tedy pořádně si ten „oficiální“ e-shop Veja prohlédnout (pro zájemce – najdete ho zde).
Samozřejmě tam všechny varovné signály byly, jen to chtělo věnovat jim o drobek víc pozornosti. Sem tam chyba v interpunkci nebo diakritice, velká písmena tam, kde nemají být, žádná fyzická ani e-mailová kontaktní adresa, jen generický formulář, veškeré zboží se slevou 50 procent. Jo, byl to fejk. A já naletěl jak úplný internetový prosťáček. Dobře mi tak.
Pak už to šlo ráz na ráz – zkontrolovat, zda peníze odešly z účtu (odešly), zablokovat kartu, objednat jinou a vyžádat si reklamační formulář, abych mohl transakci zkusit získat zpět s pomocí banky a vydavatele karty. „Můžete nám dodat pro hladší průběh reklamace třeba záznam komunikace s obchodníkem?“ Nemůžu, žádná nebyla… „Tak aspoň screenshot zboží?“ Jo, to půjde…
Moc s těmi penězi nepočítám, je to geniálně jednoduché a šance, že to Mastercard vyřeší, je na rozdíl od situací, kdy zákazník narazí na obchodníka, který se chová jako vykuk, poměrně malá. Nemám vlastně žádný důkaz – kromě zrealizované platby – že jsem naletěl.
Ještě tentýž večer jsem si uvědomil, že jsme pod předvánoční palbou podvodníků. Když jsem svou zkušenost vyprávěl kamarádům cestou z fotbalu, jeden z nich mi popsal, jak jeho mámě přišla esemeska – prý od Alzy –, že vyhrála nový iPhone, ale že má jen třicet minut na vybrání výhry a že k tomu je potřeba zadat pár detailů. Ještě že synovi zavolala, jinak by byla bývala také vyplnila své citlivé údaje včetně karty. Mimochodem, mně tahle zpráva o výhře u Alzy, která není Alza, dorazila dva dny poté. Ano, tušíte správně, tentokrát už jsem nenaletěl.
Poučení z příběhu je samozřejmě prosté – dávat si bacha, nakupovat na prověřených e-shopech, odmítat až příliš lákavé a jednoduché nabídky. Jak jsem se měl zachovat, mimochodem ukázal člen představenstva ČSOB a doyen zdejší hypotéční scény Jan Sadil. Ten se na LinkedInu svěřil, že když zveřejnil inzerát na použité dětské sportovní vybavení na online bazaru, během pár hodin mu přišla zpráva od údajného zájemce s návrhem, že platbu provedou přes portál Zásilkovny.
„Zájemce nabízel zaslání zboží a peněz přes (pro mě doposud neznámou) službu Zásilkovna kurýr. Má podle něj fungovat jednoduše: Zadáte číslo platební karty, na kterou Vám kurýr uvolní kupujícím zaslané peníze, až převezme zboží. Zní to lákavě, ale…“ popsal komunikaci Sadil s tím, že už obchodu přestával věřit, ale řekl si, že hru dohraje a aspoň se něco naučí: „Následně tedy dostanu odkaz, kam mám zadat všechny údaje o své platební kartě včetně CVV a ‚pro ověření identity v bance‘ i aktuální zůstatek peněz na ní!“
Zásilkovna už na svém webu varovala, že podvodníci se zaštiťují jejím jménem a nabízejí službu, která neexistuje. Varování, ať jsou lidé maximálně obezřetní, už vydala i Alza a všechny banky. Nezbývá, než to zopakovat – buďte opatrní, naletět může i relativně poučený, jen nepozorný uživatel. Já i moje dcera už stejnou chybu, doufám, neuděláme. Získali jsme cennou, byť drahou zkušenost. Ona možná ještě víc než já.
A mimochodem – ty Veja Venturi jsme samozřejmě nakonec koupili za 3 500 korun na jednom z prověřených webů.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.