Ve čtyřiadvaceti chtěl vyrábět stejně bot jako Tomáš Baťa. Vasky Václava Staňka jich ale příští rok vyrobí ještě víc

Filip HouskaFilip Houska

vaclav-stanek-vasky-1

Foto: Vasky

Václav Staněk, zakladatel obuvnické značky Vasky

0Zobrazit komentáře

Jsou jednoduché, moderní a ctí českou obuvnickou tradici. Tenisky, jež vznikají v dílnách zlínské společnosti Vasky, jsou mezi lidmi čím dál oblíbenější a jejich duchovní otec Václav Staněk nyní hlásí, že v příštím roce výrazně zvedne výrobu. „Nejprve bylo cílem 240 tisíc párů, nakonec to ale vidíme až nad 300 tisíc bot. A tím samozřejmě nekončíme,“ vyhlíží s pevným přesvědčením třiadvacetiletý podnikatel.

Vasky se vezou na velmi příznivé vlně. Produkci líbivých tenisek, které si zakládají na tom, že prochází i pod rukama skutečných ševců a šiček, naplno odstartovaly loni, po veleúspěšné crowdfundingové kampani. Ta jim dala silný základ k tomu, aby na českém trhu provedly obuvnickou renesanci a znovu připomněly zlínskou tradici, o níž se zasloužil zejména legendární obuvník Tomáš Baťa.

Konec loňského roku firma završila s tržbami okolo 120 milionů korun, přičemž většinu vygenerovalo samotné listopadové období, které bylo až nad očekávání úspěšné. A proto, když společnost pod vedením Václava Staňka vstupovala do roku 2021, věděla, že tento úspěch musí minimálně zopakovat. Ne-li překonat. Nyní vše nasvědčuje tomu, že půjde o tu druhou variantu.

Staněk předpokládá, že na základě aktuálních prodejů, které pořád rostou, zakončí letošek s tržbami okolo 300 milionů korun a 150 tisíci prodaných párů tenisek. Tomu jeho firmě dopomáhá i uvedení nových kolekcí, například nazouvacích modelů (tzv. slip-onů), které – jak pro CzechCrunch uvádí – byly hitem letošního roku, a dětských variant. Největší zájem je však stále o edici mětských bot do teplých i chladných dní.

vasky-1

Foto: Vasky

Speciální edice tenisek značky Vasky

Nyní Vasky očekávají tradiční, hektickou vánoční sezonu, po které má přijít pro ně zatím nejúspěšnější rok. Během něj mají v plánu vyrobit přes 300 tisíc párů tenisek, tedy zhruba dvojnásobek, co je očekávaná letošní bilance, a využít k tomu naplno i nové prostory v ikonickém zlínském areálu Svit, kam se koncem července rozšířily. Ty budou hrát v dalších plánech firmy důležitou roli.

„V příštím roce plánujeme v prostorách Svitu vyrábět alespoň sto párů denně. Investujeme proto do nákupu strojů a musíme se zaměřit i na nábor ševců a šiček. Těch je ale v Česku nedostatek, takže přemýšlíme nad možnostmi vzdělávání a rekvalifikačních kurzů. Je pro nás důležité řemeslo ukazovat a přibližovat i mladé generaci, která může aktuální nepříznivé situaci výrazně pomoci,“ popisuje pro CzechCrunch Václav Staněk.

Sázka na historické stroje

Zlínský areál Svit, který na konci 19. století založil sám Tomáš Baťa, má pro Vasky důležitou hodnotu. Nejen že jde o místo, na kterém působil jeden z nejslavnějších obuvníků české historie, ale také v něm bude příležitost využívat původní historické stroje. V době, kdy velká spousta firem nakupuje to nejmodernější, se Vasky vrací o desítky let dozadu a vsází na nestárnoucí klasiku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Přednost generacemi osvědčeným strojům z baťovské dílny, které už prošly mnohými opravami, jsme dali zejména z důvodu udržitelnosti. Staré stroje jsou kvalitní a není třeba kupovat nové, které by splňovaly stejnou funkci i kvalitu jako ty z baťovské éry. Zároveň se jedná také o ekonomičtější řešení,“ odpovídal v červenci Staněk na otázku, proč zvolili původní stroje oproti novým.

Právě na nich bude část zhruba 130členného týmu firmy udávat tempo sto kusů tenisek za den a má tak přispět ke stanovenému cíli vyrobit 300 tisíc bot během příštího roku. „Původně jsem mířil na 240 tisíc párů, a to proto, že to tak bylo právě u Tomáše Bati – když mu bylo 24 letech, jeho tehdejší firma vyrobila a prodala 240 tisíc bot. A protože mi bude čtyřiadvacet příští rok, bylo to takové minimum. Nakonec to ale nejspíš překonáme,“ zmiňuje Staněk.

Nový rok se pro Vasky má nést také v rozšiřování do dalších měst. Po otevření pobočky na vyhlášené pražské ulici Na příkopě, otevření nové prodejny v obchodním centru v Ostravě a přemístění prodejny v Brně má v plánu i Plzeň, Olomouc nebo Bratislavu. V příštích letech by se podle Staňka firma ráda uchytila také v Maďarsku, Rakousku, Německu, Švýcarsku nebo zemích Skandinávie.

vasky-stanek3

Foto: Vasky

Výrobní a logistické centrum obuvnické značky Vasky v areálu Svit Zlín

Místo věrnostních bodů dostanete bitcoin. Mastercard umožní kryptoměny získávat, držet a také s nimi obchodovat

bitcoin-mastercard

Foto: Alesia Kozik/CzechCrunch

Mastercard chce umožnit nákup kryptoměn a rozšíří o ně svůj věrnostní systém

0Zobrazit komentáře

Bitcoin byl odjakživa vnímán jako investiční artikl, který může mít v budoucnu obrovský potenciál. A kromě toho se za něj dalo na pár vybraných místech zaplatit třeba za kávu. To se ale s postupnou popularizací kryptoměn mění. Před pár dny oznámilo Global Payments svůj záměr přijímat je přes platební terminály a pozadu nezůstává ani o poznání větší Mastercard, který chce uživatelům umožnit nákup virtuálních mincí a rozšířit o ně svůj věrnostní systém.

Obě společnosti přitom využívají rostoucího zájmu o kryptoměny a s ním spojeného růstového trendu několika posledních týdnů. Během něj americká Komise pro kontrolu cenných papírů (SEC) předeslala schválení prvního veřejně obchodovaného fondu (ETF) zaměřeného na futures na bitcoiny, což začalo ceny virtuálních měn zvedat.

K uvedení fondu na burzu nakonec opravdu došlo a bitcoin minulou středu prolomil hranici 66 tisíc dolarů (1,45 milionu korun). Spolu s ním rostla i druhá největší kryptoměna ethereum a další méně známé altcoiny. Situace tak nyní využívá Mastercard, který se chystá na zavedení digitálních měn do svého systému. S informací přišel zpravodajský server CNBC a následně vše v oficiální zprávě potvrdil samotný Mastercard.

Odměny v bitcoinech

V praxi by to mělo znamenat, že za platby u milionů obchodníků po celém světě bude možné získávat odměny například v bitcoinech. Novinka se má týkat jak digitálních peněženek, tak kreditních nebo debetních karet Mastercard. Celý věrnostní systém by pak umožňoval například výměnu věrnostních bodů od leteckých společností nebo hotelů přímo za kryptoměny.

Kromě toho bude možné přímo přes Mastercard kryptoměny také nakupovat, prodávat nebo držet. Aby celý systém fungoval, spojil se Mastercard se společností Bakkt, která bude zajišťovat jejich úschovu. Ke spojení došlo jen týden poté, co se Bakkt stal veřejně obchodovanou společností a jeho akcie od pátku i díky spojenectví s Mastercard vyrostly o 234 procent.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Chceme všem partnerům nabídnout snadný způsob, jak zařadit služby spojené s kryptoměnami. Naši partneři, ať už se jedná o banky, fintechové společnosti, nebo obchodníky, budou schopni svým zákazníkům nabídnout možnost nákupu, prodeje nebo úschovy kryptoměn díky naší spolupráci s platformou Bakkt,“ uvedla pro CNBC Sherri Haymondová, výkonná viceprezidentka Mastercard pro digitální partnerství.

kellnerova-strnad

Přečtěte si takéStrnad sesadil Kellnerovou, kraluje Česku i východní EvropěKellnerová jako nejbohatší Češka? Už ne. Z trůnu ji podle Bloombergu sesadil Strnad, kraluje i východní Evropě

Pro tyto účely mají vzniknout i samostatné kreditní či debetní kryptoměnové karty. „Jsme nadšení ze spolupráce s Mastercard, protože společně dostaneme kryptoměnové věrnostní programy k milionům klientů. Společnosti i obchodníci se snaží oslovit mladší zákazníky, takže naše nová nabídka představuje jedinečnou možnost, jak uspokojit rostoucí poptávku po kryptoměnách, platbách i flexibilitě věrnostních odměn,“ uvedla Nancy Gordonová, která má na starosti platby a věrnostní odměny ve společnosti Bakkt.

Kryptoměny by se tak mohly dostat ke všem uživatelům Mastercard, kteří o službu projeví zájem, a dokonce by mělo být možné si již v minulosti nasbírané věrnostní body převést na kryptoměnu. Oznámené plány se však prozatím týkají pouze Spojených států a není zatím jasné, zda výhledově dorazí i do Evropy a dalších kontinentů. České zastoupení Mastercard se prozatím k dotazům CzechCrunche nevyjádřilo. I přesto se dá očekávat, že se díky tomu bitcoin, byť třeba jen v malém množství, dostane k celé řadě lidí, což by mohlo zvyšovat adopci kryptoměn ve společnosti.