Vasky uctí Baťovu tradici. Ve zlínském areálu Svit budou vyrábět tenisky na historických strojích

Václav Staněk, zakladatel obuvnické značky Vasky

Foto: Vasky

Když jsme o mladé obuvnické firmě Vasky psali loni v prosinci, pochvaloval si její zakladatel Václav Staněk zejména vydařené listopadové období, během kterého prodala více bot než za celý minulý rok a otevřela pobočku na prestižní pražské adrese Na Příkopě. Velké plány hlásí zlínské Vasky i nyní – otevírají nové prostory, kde vsadí na osvědčené historické stroje, a chtějí pokračovat v trojnásobném růstu.

Zlínská společnost Vasky, které k produkci ručně vyráběných tenisek pomohla několikamilionová crowdfundingová kampaň na Hithitu, se rozšiřuje do jednoho z nejikoničtějších prostorů ve Zlíně. V areálu Svit, jenž na konci 19. století založil uznávaný obuvník Tomáš Baťa, postaví nové výrobní i logistické centrum, díky němuž nejen zvýší objem vyráběných bot, ale také navážou na bohatou zlínskou obuvnickou tradici.

„Ve Vaskách věříme v tradici a poctivost řemesla. Nedokážeme si proto představit lepší místo, kde by pod rukama zkušených ševců a šiček mohly vznikat naše boty,“ říká zakladatel firmy Václav Staněk. Prostory nyní projdou postupnou rekonstrukcí a budou se do nich navážet staré svitovské stroje, které se po letech, kdy stály ve skladu, opraví a probudí k životu.

vasky-stanek3

Výrobní a logistické centrum obuvnické značky Vasky v areálu Svit Zlín

Foto: Vasky

„Přednost generacemi osvědčeným strojům z baťovské dílny, které už prošly mnohými opravami, jsme dali zejména z důvodu udržitelnosti. Staré stroje jsou kvalitní a není třeba kupovat nové, které by splňovaly stejnou funkci i kvalitu jako ty z baťovské éry. Zároveň se jedná i o ekonomičtější řešení,“ odpovídá Staněk pro CzechCrunch na otázku, proč zvolili původní stroje oproti novým.

Do konce letošního srpna by pak firma chtěla v těchto historických prostorách vyrobit první pár svých tenisek, přičemž do konce roku chce nasadit tempo sto bot měsíčně. Díky většímu místu, rozpínajícímu se na ploše 2 200 metrů čtverečních, chce mimo jiné posílit i skladové zásoby, a to až na 100 tisíc párů. „Pomůže nám to také s expedicemi, se kterými míříme na 800 objednávek denně,“ dodává vedoucí logistiky Tomáš Karlík.

365 dní, 365 milionů

O tom, že je o tenisky značky Vasky zájem, není pochyb, což se potvrdilo především v loňském předvánočním období, kdy se jen za listopad prodalo zhruba 14 tisíc párů, přičemž prosinec byl obdobně úspěšný. Lidé zkrátka slyší na jednoduchý design, zlínskou obuvnickou tradici a ruční výrobu, kdy má každý pár projít rukama až dvanácti ševců a šiček, kteří vysekávají dílce i sešívají svršky, aby je pak pomocí strojů dali dohromady.

Dohromady pak za rok 2020 firma utržila přibližně 120 milionů korun, čímž sice nepřekonala hranici 150 milionů, ke které loňská prodejní trajektorie směřovala, ale i tak to považuje za velký úspěch. Dosáhla i zisku ve výši pěti milionů korun. V roce letošním pak Staňkův tým chce trojnásobně vyrůst a utržit 365 milionů korun. K tomu by mohla pomoci i plánovaná expanze na zahraniční trhy.

„Doufáme, že Vasky si najdou své zákazníky i v zahraničí, aktuálně vstupujeme na Slovensko a rádi bychom se následně podívali i do Maďarska. Poté by mělo následovat Německo. Nejprve však musíme připravit vše pro to, abychom všechny zákazníky dokázali uspokojit, tudíž rozšiřujeme výrobu, nastavujeme procesy a věnujeme se analýze nových trhů,“ dodává Staněk a zmiňuje, že v plánu je i budování nových poboček napříč Českem – například v Plzni, Olomouci či Českých Budějovicích.

vasky1

Tenisky české obuvnické značky Vasky

Foto: Vasky

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě. To vše z historického srdce Moravy.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.