Ve hrách míří nad miliardu. Skupina Smarty převzala JRC a vydělává na gamingu, merchi i vlastních PC

„Od akvizice náš herní byznys rostl meziročně v průměru o více než patnáct procent,“ říká Rudolf Konečný, výkonný ředitel Smarty Brands.

Michal MančařMichal Mančař

rudolf-konecny-smarty

Foto: Smarty

Rudolf Konečný, výkonný ředitel Smarty Brands

Před čtyřmi lety e-shop s elektronikou Smarty získal značku JRC, největší řetězec herních obchodů v Česku. Je z toho výdělečné spojení, které v letošním roce míří v gamingu nad miliardu korun – což je asi pětina celkového obratu skupiny. Vydělává nejen díky videohrám a hernímu hardwaru, ale i sběratelským kartičkám. A taky díky sázce na výkup a prodej použitých her a konzolí.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

„Od akvizice náš herní byznys rostl meziročně v průměru o více než patnáct procent. Předloni to znamenalo obrat přes 800 milionů korun, v loňském roce tempo růstu trochu zvolnilo, protože se uspokojila poptávka po nových konzolích,“ popisuje Rudolf Konečný, výkonný ředitel Smarty Brands. A letos to bude ještě větší: „Díky oznámeným novinkám se dostaneme bezpečně přes miliardu.“

Gamingová divize tak tvoří zhruba pětinu obratu celé skupiny majitele Petra Syrůčka. Solidní čísla – a to byste k nim klidně mohli přičíst ještě řadu vlastních počítačových sestav TIGO, ty ale Smarty počítá do IT segmentu, ne do herního. A když se řeknou hry, samozřejmě to neznamená jen prodej konzolových titulů a herních kreditů.

Zákazníci spojení JRC se Smarty přijali ve výsledku výrazně pozitivněji, než vyplývalo z prvotních predikcí.

„Nenajdete na trhu nikoho dalšího, kdo má takový počet prodejen s herním sortimentem a vším, co k němu patří,“ popisuje Konečný. „Ať už se jedná o samotné hry, herní hardware, popkulturní merch, různé doplňky, či sběratelské karty. Ve všech těchto oblastech, které postupně rozšiřujeme, jsme z pohledu sortimentu a instantní dostupnosti jednička,“ dodává.

Zmiňovaných prodejen má Smarty v Česku aktuálně 27, další čtyři provozuje na Slovensku. Najdete je v Praze i v menších městech, akorát Brno zatím chybí. Ale to prý jen kvůli tomu, že se zatím nenašel vhodný prostor. Kromě zboží nabízí i servisní služby nebo třeba výkup konzolí a her. Nicméně nejzajímavějším zdrojem celkového růstu hry jako takové v poslední době nejsou.

Loni nejvíce táhl konfigurátor PC a sestavy vlastní značky TIGO, které se z pohledu prodaných herních PC staly dvojkou na českém trhu. Dále pak zmiňovaný merch, sběratelské kartičky či herní příslušenství. „V růstu celkového gamingového obratu nám také výrazně pomáhá i práce v rámci cirkulární ekonomiky, kdy díky iniciativě Smarty Cycle ročně vykoupíme, otestujeme, vyčistíme či opravíme a zpět do trhu vrátíme vyšší tisíce konzolí a nižší statisíce her,“ vysvětluje Konečný.

„Meziroční růsty této recyklace jsou ve vyšších dvouciferných číslech. Spojuje se zde zájem o nižší cenu i o planetu,“ dodává výkonný ředitel. Na tuhle recyklační vlnu ve Smarty naskočili i se službou, která umožňuje lidem už jednou bazarově koupenou hru opět vrátit za tři čtvrtiny ceny.

good-game-gta-stalker-19

Přečtěte si takéGood Game: Nejprodávanější hry v Česku 2024Nejhorší rok, Stalker ve stínu GTA, pokulhávající PC. Jaké hry se loni (ne)prodávaly na Alze, JRC a Xzone?

Nejen tahle lákadla Smarty uvádí mimo jiné s vědomím toho, že se na trhu nedávno uvolnil prostor po CZC. Tedy po firmě, která dlouho v hlavách mnoha lidí působila jako to pravé místo pro nákupy herního hardwaru a dalších spřízněných produktů. „Děláme a nadále budeme dělat vše pro to, abychom zákazníky přesvědčili, že jsme tou správnou a dlouhodobou volbou nejen pro hry, hardware či telefony. A ze zpětné vazby od našich zákazníků a z dosahovaných čísel vidíme, že jsme na správné cestě,“ míní Konečný.

K tomu přesvědčování pomáhá i fakt, že Smarty před čtyřmi lety převzalo herní řetězec JRC – jedničku na trhu, která byla pro mnohé synonymem pro herní obchod. „Věděli jsme, že pokud chceme nadále dohánět a v budoucnu držet krok s největšími hráči, musíme se Smarty do kamenných prodejen. Tak, jak to v nějaké podobě dělali a dělají všichni,“ vysvětluje zástupce firmy.

Ani samotný výkon JRC online bez zvýšených investic zatím zásadně neklesá.

„K tomu jsme ale potřebovali silnou a maržovou vertikálu, která v ideálním případě doplní náš původní sortiment, nemá v retailu zásadní konkurenci a zároveň přinese nejen vyšší, ale především více repetitivní návštěvnost než telefony či IT produkty,“ říká. A tak padla volba na videohry – a na značku JRC spolu se slovenským Brlohem.

Při jejím převzetí se mimochodem skupina Petra Syrůčka musela rozhodovat rychle. O české obchody i slovenské pobočky mělo údajně zájem více subjektů. „A pokud by to pro nás nedopadlo, tahle cesta by se nám pravděpodobně navždy uzavřela,“ tuší Konečný. Spojit dva subjekty s různou firemní DNA prý bylo náročné a dodnes se s některými detaily stále perou, ale klíčové požadavky Smarty byly splněny, navíc přišla silná zákaznická základna a know-how v herní branži.

„Síla značky JRC byla podpořena primárně dlouhodobou přítomností fyzických prodejen. Z toho i bez větších investic dlouhodobě těžil také online. Integrací JRC do Smarty a růstem prodejní sítě přišel stejný efekt i pro Smarty. Navíc je velmi pozitivní, že ani samotný výkon JRC online bez zvýšených investic zatím zásadně neklesá,“ popisuje Konečný.

To je podle něj důkazem vysoké loajality komunity, která kolem značek JRC a Brloh historicky vznikla. „A z posledních průzkumů víme, že zákazníci spojení JRC se Smarty přijali ve výsledku výrazně pozitivněji, než vyplývalo z prvotních predikcí. Je to pro nás obrovský závazek a současně motivace se posouvat vpřed a nadále přinášet zákazníkům to nejlepší nejen z herního světa,” uzavírá výkonný ředitel Smarty Brands.

CC Native

Partnerem článku je Smarty

S parťákem vytvořil „pivní orloj“, teď chystá limitku pro Škodovku. Hodinky si koupí i Zellmer s Jahnem

Škoda Auto se chystá na oslavy svého 130. výročí. Pražská manufaktura Prokop & Brož jí k tomu vyrobí limitovanou sérii mechanických hodinek.

prokop2Story

Foto: Lavin Nguyen / CzechCrunch

Jan Prokop se svými hodinkami

0Zobrazit komentáře

Společně s renomovaným pražským hodinářem Martinem Brožem je zakladatelem výrobce mechanických hodinek Prokop & Brož. Během rozhovoru má ale na sobě také chytré garminy. „To víte, jako každý rok se teď připravuji na Pražský maraton. A přestože mi je 52 let, stále ještě dokážu podávat výkony, za které by se nemuseli stydět ani daleko mladší závodníci,“ říká Jan Prokop ve své kanceláři a dílně na Václavském náměstí.

Když jde ale do společnosti, například do divadla, bere si oblíbené hodinky Opera nebo Regutron. „Unikátní mechanické hodinky přitahují pozornost. A navíc mohou být skvělým icebreakerem pro zahájení konverzace,“ tvrdí a ukazuje na další kousky, které zde má vystavené. Každé strojky jsou něčím specifické, jde totiž o solitéry na zakázku.

Prokop začínal jako makléř takzvaných přímých obchodů s cennými papíry, po kuponové privatizaci, ale především po dokončení konsolidace akcionářských podílů nových vlastníků, se toho ale na trhu už moc významného nedělo, a tak hledal další výzvu. S kamarádem proto založil svou první firmu, která se věnovala průmyslovému designu. „Jedním z našich klientů byl také výrobce primek Elton hodinářská, v němž jsem se následně stal akcionářem a obchodním ředitelem. A právě takto jsem se dostal k hodinkám,“ vzpomíná.

hodinky_prokop

Foto: Lavin Nguyen / CzechCrunch

Hodiny manufaktury Prokop & Brož

V roce 2012 se svého podílu v Eltonu zbavil a spojil síly s Martinem Brožem. Jejich prvním společným projektem bylo vytvoření „pivního orloje“ k oslavám 170. výročí od založení Plzeňského Prazdroje. „Nakonec se to podařilo, navzdory neuvěřitelně krátkému termínu – měli jsme na to pouhých 76 dnů,“ líčí Prokop.

V začátcích firmy byl na hektický způsob života zvyklý, s byznysovým parťákem totiž pracovali pod velkým tlakem. Prokopovi kvůli tomu vypadaly vlasy i obočí. „Byl to dost extrém. Když ale člověk začíná, chce ostatním dokázat, že na to má a že zákazníka nezklame. Dnes mi nepřijde, že bych byl vystresovanější než ostatní lidé, daří se mi to kompenzovat právě sportem. A už vím, že některé věci jdou odložit na zítřek.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Manufaktura Prokop & Brož vznikla před 13 lety a za tu dobu zvládla každoročně vyrobit kolem 20 až 40 hodinek na zakázku. Letos ji ale čeká mnohem víc práce – při příležitosti oslav 130 let existence mladoboleslavské automobilky Škoda Auto totiž vznikne série náramkových hodinek Laurin & Klement 130 Limited Edition, jejíž výrobu si vzali na starosti právě pražští hodináři.

„Škodovce se extrémně daří, zažíváme ekonomicky naše nejlepší roky. K výročí jsme se proto rozhodli, že si dáme hezké dárky. Jde o edici 130 párů tenisek od značky Botas a ještě prestižnější limitovanou sérii od Prokopa & Brože, firmy, která mi připomíná prapůvod naší automobilky,“ uvádí Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto pro prodej a marketing.

jahn-1-1

Foto: Škoda Auto

Martin Jahn u vozu Laurin & Klement BSC z roku 1908. Na ruce má limitované hodinky od firmy Prokop & Brož

Škodovku oslovil Prokop sám s tím, že by měl zájem o získání licence Laurin & Klement, aby mohl vytvořit limitovanou sérii právě k oslavám výročí. „Pan Jahn se toho hned chytl a přišel s nápadem, že by ta série mohla mít 130 kusů, což je pro nás obrovské sousto,“ přiznává. Když se ale hodinky dělají v jednom projektu a jsou všechny stejné, nejde prý o nesplnitelný úkol. K prvním zákazníkům by se měly dostat letos v září.

Manufaktura z Václavského náměstí postupně vyrobí 30 kusů speciálních hodinek ve zlatě. Takové budou k mání za 470 tisíc korun. Zbytek série se zhotoví z nerezu a vyjde na 130 tisíc korun za kus. Jahn pro CzechCrunch prozradil, že si pro sebe zakoupí luxusnější variantu ve zlatě. „Takové hodinky si člověk přece jen koupí jen jednou za život,“ prohlásil. Ke koupi se pak prý chystá i šéf automobilky Klaus Zellmer.

Hodinky samotné jsou inspirované vozem Laurin & Klement BSC z roku 1908, který měl na palubní desce namontované kapesní hodiny. „Korunka byla dole, vteřinovka pod dvanáctou hodinou – tehdy ji hodináři ještě neuměli udělat centrálně. To nám přišlo vhod, už delší dobu jsme přemýšleli právě o takovémto uspořádání hodinek. Protože se ale v našem pojetí jedná o náramkové hodinky a ne o nástěnný chronometr, bylo nutné vyvinout úplně nový strojek s korunkou na třetí hodině,“ vysvětluje Prokop.

Společnosti Škoda Auto a Prokop & Brož podepsaly licenční smlouvu přibližně před měsícem. V tuto chvíli již jsou pro nerezovou variantu vyhotovena všechna pouzdra, nožičky a víka. Aktuálně probíhá produkce korunek, ručiček, základen a můstků hodinkového strojku. „Celý projekt si financujeme z našich vlastních peněz,“ upozorňuje Prokop.

Pro pražskou manufakturu je ovšem spolupráce s mladoboleslavskou automobilkou neocenitelná. „Škodovka se například rozhodla aktivně podílet na marketingu, aby se o sérii vědělo. Pro nás by bylo zcela nereálné investovat do toho v takovém rozsahu. Pro naše zákazníky je to navíc ohromný signál, že se největší průmyslový podnik v Česku spojuje s malou firmou, jako jsme my.“

linkedin-ceos

Přečtěte si takéNejvlivnější CEOs českého LinkedInu: Zellmer, Borkovec a ČuprŠéfové Škodovky, Partners Banky, Rohlíku a ti další. Tohle jsou nejvlivnější CEOs českého LinkedInu

Tým pražské manufaktury je v současné chvíli sedmičlenný. Kromě Brože a Prokopa, který má na starosti obchod a komunikaci, zde pracuje i další hodinář, zlatník, frézař a designér. „A vypomáhá nám i můj sedmadvacetiletý syn, který dokáže dělat všechno od počítačového modelování strojku hodinek až po jeho frézování,“ pochvaluje si Prokop s tím, že si zvládne představit, že by se někdy ve firmě mohla angažovat i jeho dcera. Ta dnes působí jako zahradní architektka.

Typickými klienty firmy jsou prý v drtivé většině případů muži mezi 35 a 70 lety. „Když sem přijde žena, chce hodinky spíš pro svého muže. Ženy ujíždí na kabelkách nebo špercích, my muži zase milujeme auta, motorky a právě hodinky, protože to jsou také stroje,“ dodává Prokop.

raskaa

Přečtěte si takéRaška vykoupil minoritní akcionáře a plně ovládá skupinu NatlandTomáš Raška vykoupil minoritní akcionáře a plně ovládá skupinu Natland. Ta loni vydělala 150 milionů

Jeho manufaktura si sama vyrábí pouzdra, korunky, číselníky, ručičky, kožené řemínky, ale i drtivou většinu komponentů vlastních strojků. Nejlevnější hodinky začínají na 100 tisících korunách za kus, ty nejsložitější solitéry pak mohou vyjít až na 1,5 milionu korun. O hospodářských výsledcích firmy Prokop mluvit nechce, prý ale vše financovali bez bankovních úvěrů. A podotýká, že v každém případě je pro něj spolupráce se Škodou zlomovým momentem. „I kdybychom na tomto projektu nevydělali ani korunu, image a renomé naší značky vyroste neskutečně,“ uzavírá.

A jak Prokop dopadl na Pražském maratonu? Zaběhl ho za 2:54:56 a skončil jako druhý nejrychlejší Čech ve věkové kategorii M50.