Věda má zpochybnit status quo, říká šéf programu Academia Film Olomouc. Festival položí těžké otázky
Už za týden začíná festival populárně-vědeckých dokumentů AFO. S jeho programovým ředitelem Ondřejem Kazíkem jsme mluvili o ekologii, Avataru i ekonomice
Programový ředitel Academia Film Olomouc Ondřej Kazík
Žánr populárně-vědeckého dokumentu dnes v očích mnoha stále začíná a končí snímky z produkce BBC, provázenými hlasem Davida Attenborougha. Stimulovat oči i mysl se ale skvěle daří také mnoha dalším. Ačkoliv populárně-vědecký film dlouho platil za okrajový, dnes otevírá důležitá celospolečenská témata, ať už jde o ekologii, vývoj technologií, ale také psychologické následky války a konstrukci osobní identity. To vše jsou oblasti, kterým se bude brzy věnovat festival Academia Film Olomouc.
Už 58. ročník přehlídky populárně-vědeckých dokumentů, která mezi sobě podobnými patří k těm nejzajímavějším v Evropě, začíná 25. dubna. Před časem jsme ji v obecnější rovině představili v rozhovoru s ředitelkou Evou Navrátilovou, teď jsme se ale s programovým ředitelem Ondřejem Kazíkem bavili o konkrétnějších tématech, která za týden AFO rozhýbou. Řeč přišla například na ekonomickou situaci mileniálů a generace Z, roli Avataru v popularizaci ekologických témat nebo současný stav populárně-vědeckého filmu.
Sám Kazík na AFO začal pracovat hned v prvním roce studia na Univerzitě Palackého, která je pořadatelem festivalu. Nejdříve doprovázel hosty – do Olomouce v minulosti přijeli Richard Dawkins nebo Hiroši Išiguro – později se začal ve zvyšující se míře zapojovat do tvorby programu. U toho už zůstal. Jako programový ředitel se dnes věnuje promýšlení programu i zajišťování kopií filmů, také se ale setkává s filmaři v různých částech vzniku dokumentů a takříkajíc v terénu hledá, co návštěvníkům AFO ukázat.
V jakém směru se vyvíjejí dlouhometrážní dokumenty?
Od observačních či výkladových dokumentů, které zachycují vědce/vědkyně při práci nebo je zpovídají jako mluvící hlavy se dostáváme ke kreativní práci s vyprávěním, které využívá i asociace k interakci s diváky. Je to jiný způsob, jak publikum nadchnout k zaujetí nad vědeckým tématem. Snažíme se proto dávat více prostoru i podobně autorským, umělečtějším filmům.
Díky takovým posunům se populárně-vědecký dokument, který byl dříve okrajovou záležitostí, teď dostává i na velké festivaly do hlavních soutěží. Na AFO například letos uvedeme film De Humani Corporis Fabrica, který měl úspěch v Cannes nebo v Karlových Varech v mezinárodní soutěži. Vychází ze sociálně antropologického, až etnografického výzkumu.
Jedna ze sekcí festivalu se letos zaměřuje na ekonomiku. Jak jste program do ní vybírali?
Šlo nám o porozumění tomu, co je to ekonomika a jak se k ní můžeme vztahovat, jak k tomu slouží ekonomie, a toto pak zprostředkovat skrz dokumentární filmy. Ten program jsme přitom vytvářeli hodně dialogicky, aby reflektoval, v čem dnes mileniálové nebo generace Z žijí. Tedy nám šlo o témata jako nájmy, osobní rozpočet a úroveň života, jak se to proměňuje v době klimatické krize nebo jak se vztahovat k ohromnému nepoměru v rozdělení moci a kapitálu.
V souvislosti s tím mě zaujalo, že v popisu sekce zaznívá koncept nerůstu, spojený třeba s environmentální spravedlností a samozřejmě kritikou ekonomiky růstu.
Klimatické krizi a přístupu k ní se věnujeme dlouho, takže jsme těmto tématům otevření. Třeba Kate Raworth a její kniha Ekonomika koblihy nás inspirovala se nebát a mluvit o systému, v němž žijeme. Zvlášť pro naši generaci je myslím důležité se velmi kriticky ptát, jak je současný systém nastavený, proč je prostoupený nerovností, proč jsou v něm tak obrovské rozdíly a neřeší se sociální problémy, které to způsobuje. Nějaká proměna je nutná, a to nejen v kontextu klimatické krize.