Pracovat začala už ve čtrnácti a myslela si, že bude diplomatka. Vanda Horáčková Seidelová se však po velkém životním obratu, kdy jí byl objeven pěticentimetrový nezhoubný nádor v čelistní dutině, rozhodla zaměřit na něco, co ji skutečně naplňuje. Inspirací jí byl její syn Filip, díky kterému z pozice matky viděla neefektivní praktiky v předškolním vzdělávání.
Za šest týdnů tak vytvořila Twigsee, který pomocí mobilní aplikace spojuje všechny komunikační kanály mezi školkou a rodiči. Ti tak mají k mateřské škole o něco blíž. Zároveň nástroj zjednodušuje a digitalizuje administrativní agendy, díky čemuž získají učitelé více času na péči o děti.
Právě s tímto projektem teď Horáčková Seidelová vyhrála letošní ročník Women Startup Competiton, která si klade za cíl zviditelnit a ocenit mladé firmy vedené ženami a motivovat další, aby se do podnikání pustily. Přihlásit se do soutěže, jejímž mediálním partnerem je CzechCrunch, může jakýkoliv startup, ve kterém je zakladatelkou či spoluzakladatelkou žena.
„Je nám neuvěřitelnou ctí vyhrát takovou soutěž. Vítězství nám potvrdilo, že to, co děláme, má smysl a hodnotu. Jsme rozhodnuti v tom pokračovat a zdokonalovat náš produkt,“ říká ke zlatému místu zakladatelka a ředitelka Twigsee. Horáčková Seidelová se nedávno zařadila i do letošního výběru Innovators 20, který organizoval CzechCrunch společně s Hospodářskými novinami.
Foto: Women Startup Competition
Martina Bondarchuk z online autopůjčovny RentalPort
Na druhém místě Women Startup Competition se umístila Martina Bondarchuk s online autopůjčovnou RentalPort, která pokrývá několik stovek poboček po celé Evropě, čímž uživatelům zjednodušuje orientaci při výběru nejvýhodnějšího pronájmu vozidla. Třetí místo pak obsadil projekt Roletik Barbory Roubové, vyvíjející online nástroj na správu a management talentů určený pro castingové a produkční agentury.
„Všechny ženy, se kterými jsem se v bootcampu soutěže Women Startup Competition virtuálně potkala, jsou velkou inspirací a Twigsee gratuluji k úspěchu. Z finalistek jsem cítila optimismus, ambicióznost, suverenitu, nadšení a obrovskou víru v jejich podnikání. Velmi si vážím úsilí a odvahy vstoupit do oblastí, kterým dříve dominovali jen muži,“ říká regionální obchodní manažerka Vodafone Česká republika Kateřina Menzel, která byla mentorkou v oblasti leadershipu.
O vítězích rozhodovala osmičlenná porota složená z investorů a expertů na podnikání, která měla na výběr z celkových osmi nejzajímavějších projektů, jež se probojovaly do úzkého finálového výběru. Před vyhlášením výsledků se všechny projekty zúčastnily bootcampu pod vedením zkušených mentorů.
„Znovu měli mentoři a porota tu čest potkat velmi nadějné projekty, z nichž o některých určitě ještě uslyšíme. Letošní finalistky jsou totiž odhodlané uspět i v tak nelehké době, kterou dnešní situace pro mnohé startupy je, a mám nesmírnou radost, že jim v tom i letos pomáháme,“ říká organizátorka Jana Hodboďová.
Jakmile dostalo jakékoliv setkávání lidí před rokem stopku, vypadal byznys se službami pro konference extrémně beznadějně. Tuzemská společnost Eventee, která měla za sebou tříměsíční akcelerační program v New Yorku, se do té chvíle těšila na násobný růst a na svůj blížící se break-even. Jenže pak se její spoluzakladatelé Roman Maštalíř a Petr Fiala museli rozhodovat, jestli si mají místo toho všeho hledat novou práci. Nevzdali to. Eventee se z nuly vrátilo na miliony a doslova překonalo samo sebe.
V březnu 2020 zvedl Roman Maštalíř telefon s třesoucí se rukou i hlasem. Čekal ho nejhorší hovor v jeho podnikatelské kariéře. Zakladatel doteď úspěšné firmy, který počítal se 100% růstem pro příští měsíce – tedy v pesimistické variantě – měl najednou na účtu peníze na čtyři nebo možná maximálně šest týdnů provozu. A nulové vyhlídky na jakoukoliv tržbu. Přitom tento telefonát měl být původně o novém investorovi a oslavě úspěchu z administrativního stvrzení toho, na čem byli dávno domluveni.
„Pamatuju si přesně ten týden, kdy se všechno zavřelo. Měl to být ten hovor, ve kterém si řekneme, kdy podepíšeme smlouvy,“ říká Maštalíř. Místo toho si připravoval řeč ke konci podnikání. Jeho startup založený na konferencích byl ve světě covidu jasně odsouzený k neúspěchu.
Na druhém konci telefonu byl Vít Vrba, zakladatel Webnode, investičního fondu Novira Capital a první investor Eventee. Původně se měli bavit o novém investorovi Martinu Kadlčíkovi. Teď si však Vrba vyslechl poděkování za pomoc a důvěru v předchozích letech a měsících. Jen o chvíli dřív už totiž Maštalíř s Kadlčíkem hovořili a další jednání o investici pozastavili. Bylo hotovo.
Za pár týdnů se ale zakladatelé Eventee rozhodli, že by tu přece jen mohla být příležitost. Maštalíř s Fialou si s investory dohodli nový postup: čekat, jestli se výnosy firmy za rok 2020 dostanou alespoň na úroveň předchozího roku. Tak by se mohli zase začít bavit o nových penězích, o možném rozvoji, o dalších plánech. Na konci roku 2020 smlouvu o investici opravdu podepsali.
Roman Maštalíř, spoluzakladatel Eventee
„Ve startupu jde málokdy vše podle plánu,“ říká nový investor Martin Kadlčík. „Roman a jeho tým dokázali během několika týdnů změnit celý produkt i obchodní model. V druhé polovině roku 2020 získalo Eventee tisíce nových zákazníků a stala se z něj platforma, kterou používají firmy a univerzity z desítek zemi pro své virtuální i hybridní eventy,“ vysvětluje.
Právě výrazná změna celého produktu, která dokázala přivést nové zákazníky, nakonec vedla k úspěšné dohodě. I díky Martinu Kadlčíkovi tak Eventee získalo od investorů celkem 500 tisíc dolarů, což je v přepočtu zhruba 10 milionů korun, a firmě se nakonec podařilo vyrůst na trojnásobek.
Jízda na výpary
Dostat se z nuly na alespoň něco samozřejmě nebylo zadarmo. Pro začátek bylo potřeba získat hlavně čas na přemýšlení. Maštalíř dal sám sobě výpověď a ostatní členové týmu ho podrželi, když souhlasili s polovičním platem. „Bez skvělého týmu bych to nedokázal,“ kvituje teď. Dojezd firmy z jednoho měsíce tím prodloužili na tři. „Jeli jsme na výpary,“ komentuje.
Maštalíř dokonce zkoušel zažádat o úvěr COVID I. „Přičemž jsem se dozvěděl, že budu muset ručit veškerým svým majetkem a kromě firmy, kolegů a důstojnosti mohu jednoduše přijít i o střechu nad hlavou. Pochopil jsem, že tudy cesta nevede,“ říká. Pak začal přepracovávat byznys model.
Eventee je aplikace, která doteď působila jako doplněk k reálně pořádaným konferencím. Ukazovala program, nechávala uživatele vytvořit si vlastní, rezervovat workshopy, dávat zpětnou vazbu, pokládat otázky, sdílet názory nebo třeba získávat nové kontakty díky online networkingu. Pro pořadatele znamenala jednoduché uspořádání informací. Původní byznys model zahrnoval platbu za akci a účastníka. Teď bylo potřeba rychle sehnat peníze, protože do firmy neproudily žádné.
„Naší cestou bylo nabídnout doživotní balík prémiové verze Eventee za 999 eur (26 tisíc korun) všem existujícím uživatelům s příslibem podpory virtuálních konferencí do budoucna. To se ukázalo jako krok správným směrem, protože duben byl náš nejsilnější měsíc vůbec,“ popisuje překvapivý vývoj Maštalíř.
To mu dodalo odvahu a v následujících týdnech firma spustila Eventee 2.0. A pak se vrhl na kampaň na Producthuntu, spustil webovou verzi Eventee a konečně i podporu pro virtuální konference. Velkým posunem pak bylo vyjednání spolupráce s virtuálním tržištěm AppSumo.
Česká aplikace Eventee
Česká aplikace Eventee
Tato platforma posílá nabídky zajímavých aplikací víc než milionu lidí a další stovky tisíc ji sledují na sociálních sítích. Poskytla už slušný rozjezd tisícovkám startupů. Vyžaduje však pro své uživatele speciální nabídky a než je lidem doporučí, musí zájemci projít sítem složitého výběrového řízení.
„Nakonec jsme se ze dne na den díky AppSumu dostali k milionům jejich klientů, ze kterých Eventee pořídilo vyšší tisíce zákazníků. Dnes Eventee používají malé i velké konference doslova po celém světě,“ říká Maštalíř. Na platformě tak získal za prodej licencí celkem šest milionů korun.
Změna celého produktu byla logicky pro Eventee nutnost. Platforma především doplnila funkci virtuálních konferencí, takže může streamovat i přehrávat videa ze záznamu a pak třeba navázat živým vstupem s otázkami a odpověďmi. Umí automaticky vytvářet webové stránky konference a nechává přitom organizátorům možnosti ovládat, přehazovat nebo mazat celé sekce typu program či sponzoři.
Také zapracovala na jednoduchosti tak, aby se v aplikaci dala zorganizovat konference během několika desítek minut nebo aby to uměl kdokoliv, kdo umí používat kalendář na počítači. „Ukázalo se, že mobilní aplikace ve světě virtuálních konferencích nakonec patří ke konkurenční výhodě. Eventee je dnes jedna z mála platforem, která zvládne tradiční, virtuální a hybridní konferenci za jednu cenu,“ shrnuje Maštalíř.
Dnes má Eventee obrat v řádu milionů a cílí na osm cifer, tedy desítky milionů korun. Za minulý rok vyrostlo z šesti na osm lidí a plánuje najmout další dva. Na konci roku tým rozšiřoval o marketingové a obchodní pozice, na strategii prodejů také pracuje. A ve chvíli, kdy se podaří v tomto směru optimalizace, hodlá škálovat.
Platformu používají lidé po celém světě. Má asi sedm tisíc organizátorů a zhruba 100 tisíc účastníků konferencí. V Česku má zhruba třetinu zákazníků a více než půlku tržeb dávají dohromady Spojené státy, Kanada a Velká Británie.
In-person, tedy návrat mezi lidi
Aktuálně o služby Eventee, tedy virtuální konference, mají zájem proti dřívějšku spíš menší firmy nebo organizace. Ale objevují se i velmi známá jména, v tuzemsku například Univerzita Karlova pro svůj den otevřených dveří, kdy ji hned první den využila tisícovka účastníků. Dále Univerzita J. E. Purkyně nebo Startup World Cup & Summit. V Británii si Eventee koupila na organizování svých aktivit jedna z tamních středních škol.
V předchozím „životě“ Eventee používalo mnoho větších jmen. Dostalo se až k singapurské satelitní společnosti Kacific, zákazníkovi SpaceX, který ho používal pro start své družice. Využití našel třeba i na konferencích při návštěvě managementu v areálu SpaceX. Zákazníkem byla také britská vláda, kvůli jejíž konferenci si Eventee muselo projít bezpečnostním auditem.
„Upřímně věřím, že se od druhé poloviny roku začne všechno uklidňovat.“
Od té doby se slovník týmu Eventee rozšířil o pojem in-person konference. Tedy ty, které teď nejsou, protože se konají opravdu naživo. „Dřív pro nás ten termín neexistoval,“ usmívá se Maštalíř. S tím, co se musel naučit, se ale dokázal poprat. Jeho zákazníci se do in-person světa chtějí vrátit. „Vypadá to, že jak si osahali ty virtuální konference, budou je chtít dělat hybridně, přesně tak, jak jim nabízíme,“ dodává.
A to je to místo, kam se Eventee sune. Letos bude spouštět funkci, která dokáže celé konferenci na jeden klik vygenerovat domovskou webovou stránku a spojit ji s už zavedenými funkcemi. Maštalíř plánuje vlastní bránu pro prodej vstupenek i svou technologii na streamování videa.
„Upřímně věřím, že se od druhé poloviny roku začne všechno uklidňovat. Nevím ale, jestli si někdo dovolí organizovat větší konference, protože to je rok příprav. My však svoji pozici vidíme v tom, že poskytneme všechny funkce pro hybridní konference, což samo o sobě kombinuje virtuální i tradiční. A i pro každou zvlášť bude Eventee obstojná platforma,“ myslí si Maštalíř.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.