Vedl České dráhy, teď šéfuje železničnímu obru. A chce, aby tu za pět let jezdily vlaky na vodík
Ředitel české pobočky Alstomu Dan Kurucz tvrdí, že vodík je budoucnost. U nás se ale prý na něj neprávem zapomíná – i tam, kde by se hodil.
Dan Kurucz, šéf českého Alstomu
Jeho předkové údajně patřili mezi nižší uherskou šlechtu, která se podílela na zastavení osmanské invaze do Evropy. „Díky nám tady nejsou Turci. Ještě můj táta byl Maďar, já už ale maďarsky neumím. Přesto mě jejich hudba pořád baví,“ usmívá se Dan Kurucz, šéf české pobočky Alstomu. Nadnárodní francouzské společnosti, která je u nás známá především výrobou TGV a Pendolina.
Záběr tohoto železničního giganta je ovšem mnohem širší. V jeho továrnách po celém světě – včetně té v České Lípě – nevznikají jen vysokorychlostní vlaky, ale i jejich příměstští a regionální „bratři“, tramvaje nebo soupravy metra. Vozy Alstomu u nás ostatně využívají České dráhy, RegioJet i Leo Express. A brzy by se mohly objevit také v pražském metru D.
Kromě maďarské kultury ale fascinuje šestapadesátiletého Dana Kurucze, který je zároveň basketbalovým trenérem, ještě jedna věc – vodík. Ten je podle něj palivem budoucnosti, na které se v Česku neprávem zapomíná. „Zdá se mi, že si někteří úředníci ještě nevšimli, že tu za posledních deset let došlo k významnému technologickému pokroku,“ líčí bývalý generální ředitel Českých drah v rozhovoru pro CzechCrunch.
K železnici máte stále blízko. Mají čeští dopravci zájem o vodíkové vlaky?
Hlavní železniční koridory v Česku jsou elektrizované, takže o vodík mají zájem především regiony kvůli lokálním spojením. Zatím tu ale pro zavádění vodíku v dopravě nejsou vhodné podmínky. Pro Správu železnic je prioritou elektrizace tratí, kraje tak mají v zásadě jen dvě možnosti. Buď si nechají svoje tratě elektrizovat a peníze na to půjdou z veřejného rozpočtu, nebo si za vlastní prostředky pořídí vodíkovou plnicí stanici, což je pro ně samozřejmě méně výhodné. Elektrizovat všechny tratě nicméně není možné, přesto se na vodík zapomíná i tam, kde by se hodil.
Můžete dát nějaký příklad?
Ministerstvo dopravy nedávno vypsalo soutěž na dopravce pro severní část republiky, která není elektrizovaná. Mluvím o trase Děčín-Česká Lípa-Liberec-Jaroměř-Hradec Králové-Pardubice, kde část bez elektrifikace měří asi 150 kilometrů. Nicméně stát stanovil, že tam mohou jezdit pouze dieselové nebo bateriové vozy. Přitom žádná baterka není schopná zaručit dojezd 150 kilometrů a už vůbec ne v zimním období nebo v kopcovitém terénu. Zvládne sotva 80 kilometrů. Vodík nabízí minimálně desetkrát lepší výkon.
Snažíte se ministerstvo přesvědčovat o případné vhodnosti vodíku?
Obrátili jsme se na ministerstvo s návrhem, aby byly do soutěže zahrnuty i alternativní pohony. Odpovědělo, že vodíkový vlak můžeme nějakému z dopravců navrhnout. Ale zatím neexistuje závazek státu vystavět v dané lokalitě plnicí stanici. Vypadá to, že se o tom reálně neuvažuje. Mrzí mě, že Česko je zemí, kde vodík nemá šanci uspět. Zatím.
Jaká je situace v jiných zemích?
Vodíkové vlaky už jezdí v Německu, Francii, Velké Británii, Itálii… V zemích západní Evropy o ně zájem je, především v horských oblastech. Třeba v Tyrolských Alpách plánují nahradit dieselové vlaky vodíkem, protože by elektrifikace tamních tratí byla extrémně drahá. S vodíkem se pracuje také v Jižní Koreji nebo v Číně, pozadu nejsou ani Spojené státy.