Velká manipulace s akciemi aneb kdo může za závratný růst Tesly, píše Daniel Gladiš z Vltava Fund

Daniel GladišDaniel Gladiš

daniel-gladisKomentář

Foto: Daniel Gladiš

Zakladatel akciového investičního fondu Vltava Fund Daniel Gladiš

0Zobrazit komentáře

Spousta lidí si láme hlavu nad tím, proč společnost, která má dvě továrny a jeden stan, v nichž vyrábí hluboko pod jejich kapacitou, a ani to, co vyrobí není pořádně schopna prodat, letos ji čeká 18. rok v řadě ve ztrátě, a to i přes podvodné účetnictví a miliardy dotací a pobídek, má tržní kapitalizaci 250 miliard dolarů s tržním podílem na globálním prodeji aut menším než půl procenta?

Právě tak začínal svůj komentář 10. července Daniel Gladiš, zakladatel akciového investičního fondu Vltava Fund. Hodnota Tesly od té doby přitom dál závratně roste a tržní kapitalizace atakuje 400 miliard dolarů, a tak nyní Gladiš ve svém dalším komentáři, který přinášíme níže, odhaluje to, co již téměř před dvěma měsíci nakousl – co stojí za tak závratným růstem automobilky, který už nechápe prakticky vůbec nikdo?

***

Na jaře jsem si všiml neobvyklých transakcí s opcemi na akcie Tesly. Někdo opakovaně nakupoval v masivních objemech out of the money call opce se strike price v desítkách procent nad aktuální cenou a s expirací za pár dnů. Typický nákup takových call opcí vypadal takto:

Den pondělí. Aktuální cena akcií Tesly 1 800 dolarů (všechno čísla před nedávným splitem akcií). Nákup call opcí na milion akcií se strike price 2 500 dolarů a dalšího milionu akcií se strike price 3 000 dolarů. Obojí s dnem expirace v pátek, tedy o čtyři dny později.

tesla-models-s3xy-min

Foto: Tesla

Tesla aktuálně nabízí Model S, Model X, Model 3 a Model Y

Jak moc bylo pravděpodobné, že akcie Tesly během čtyř dnů poskočí o 38 %, respektive o 66 %. Velice málo. To by však znamenalo, že je vysoce pravděpodobné, že všechny opce vyprší bez uplatnění a peníze vynaložené na jejich nákup budou pryč. To se také stalo.

Přesto k podobným transakcím docházelo nejen na týdenní, ale občas i na denní bázi. Někdo vyhazoval nikoliv desítky, ale postupně spíše stovky milionů dolarů opakovaně za nesmyslné nákupy opcí na akcie Tesly. Proč?

Cílem bylo samozřejmě manipulovat s cenou akcií směrem nahoru. Klíčem k pochopení, jak celý mechanismus funguje, je vidět, kdo stojí na druhé straně této transakce. Tedy kdo vypisuje call opce, které neznámý kupec stále nakupuje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tím prodejcem nejsou drobní investoři nebo různé fondy, ale z drtivé většiny specializovaní obchodníci s opcemi, kteří kótují opce všech možných titulů a mají obrovské otevřené obchodní knihy. Ty knihy nejsou řízeny ručně, ale algoritmem, který nejen že jednotlivé opce kótuje, ale také hedguje celou knihu pozic vůči riziku pohybu cen podkladových aktiv.

Pokud tedy někdo prodá milion call opcí na akcie Tesly, v jeho knize pozic se tím objeví riziko vyplývající z toho, že kdyby akcie Tesly šly hodně nahoru, musel by proti uplatněným opcím dodat tyto akcie kupujícímu opcí. Toto riziko algoritmus automaticky hedguje tak, že nakoupí určitý počet akcií Tesly. Ne celý milion, ale dejme tomu 50 000 kusů. Podle toho, kolik mu předepíšou hodnoty delta, gamma, vega a theta v každém konkrétním případě.

Nákupy call opcí tak generují skutečné nákupy samotných akcií a ty tlačí cenu akci výše. Čím je cena akcie výše, tím více je potřeba opce hedgovat a tím více nakupuje algoritmus další akcie. To tlačí jejich cenu dále nahoru a kruh se uzavírá. Pokud jsou nákupy opcí dostatečně velké, dokážou s cenou akcií neuvěřitelně pohnout. Což byl i případ Tesly.

elonmusk2

Foto: NASA/Aubrey Gemignani

Elon Musk, šéf Tesly a SpaceX

Takzvaný free float, což jsou akcie, které je možné považovat za volně obchodovatelné, je u Tesly poměrně malý. Když odečteme podíl Elona Muska, podíly pasivních investorů a podíly pár velkých institucí, kteří akcie dlouhodobě drží, potom byl free float jen asi 40 milionů akcií. Opakované nákupy opcí v milionech kusů byly tedy v porovnání s free float obrovské.

Masivní nákupy opcí běžely celé jaro i celé prázdniny a vytáhly cenu Tesly na pětinásobek. Každý, kdo jim věnoval pozornost, je mohl v reálném čase sledovat. Často to bylo až směšné. Například v 9.30 otevřely akcie Tesly na stejné ceně, kde den před tím zavřely, a cena stagnovala. V 11.45 někdo provedl masivní nákup call opcí a v ten samý čas vyskočily akcie o 6 %. Obchodníci s opcemi byli donuceni přikupovat akcie.

K manipulaci ceny akcie potom docházelo navíc v after-marketu a pre-marketu. To jsou časy, kdy se s akciemi obchoduje těsně po uzavření trhu a těsně před jeho otevřením. Objemy obchodů jsou malé a je snadné s cenou pohnout. Když například malý nákup v pre-marketu pošle akcie Tesly o 3 % nahoru, při otevření trhu musí obchodníci s opcemi díky vyšší ceně automaticky dokupovat akcie k dozajištění svých pozic. Samozřejmě v mnohem větších objemech.

Toto vše je skutečnost, která je zdokumentovaná. Otázkou ještě zůstává, kdo tyto akcie tahal nahoru. Tento manipulátor musel splňovat dvě podmínky. Musel vlastnit akcie Tesly před tím, než se vším začal, a to v dost velkém objemu. A za druhé, musel mít dostatek hotovosti k nákupům opcí.

„Uvidíme, zda hra opravdu skončila a akcie klesnou mnohem níže.“

Ne každý je schopen vyhodit stovky milionů dolarů za nákup bezcenných opcí. Smysl to dává jen tehdy, pokud jeho pozice v samotných akciích byla na začátku tak velká, že se zisk musel pohybovat v miliardách. Pokud se zamyslíte nad tím, kdo mohl obě podmínky splnit, možná vás napadne, kdo za tím stojí. Já si myslím, že těch manipulátorů bylo více než jeden a že pravděpodobně pracovali spolu.

Na základě několika nepřímých indicií mám svou vlastní teorii ohledně toho, kdo za tím stál, ale raději si ji nechám pro sebe. Článek v deníku Financial Times z minulého týdne nicméně minimálně jednoho odhalil, když ukázal na japonský SoftBank.

Pokud je tvrzení Financial Times pravdivé, přesně zapadá do všeho, co se na trhu s akciemi Tesly i s některými dalšími akciemi dělo. Byla jen otázka času, kdy tato manipulace skončí. Čím výše je tahaná cena, tím více její manipulace stojí, a v jeden okamžik už to prostě nejde dál utáhnout. Za poslední týden jsem v Tesle nákupy opcí neviděl a cena jejích akcií je o 20 % níže. Uvidíme, zda hra opravdu skončila a akcie klesnou mnohem níže.

V souvislosti s tím mi připadá nečekaně rozumné aktuální rozhodnutí, nezařadit Teslu do indexu S&P 500. Výbor, který o tom rozhoduje, si zřejmě uvědomuje, že má zodpovědnost za všechny investory, kteří index kopírují, a že by nebylo moudré do něj dnes zařadit společnost, jejíž cena akcí je totálně zmanipulovaná a jejíž formálně dosažený zisk za poslední čtyři čtvrtletí je především dílem podvodného účetnictví.

Investujte opatrně!

Tento text původně vyšel na Facebooku Vltava Fund.

Hypotéka lze vyřídit online a za pár minut. V cestě už nestojí technologie, ale nedůvěra lidí, říká Vojtěch Batěk z Trasku

Vojtěch BatěkVojtěch Batěk

vojtech-batek-traskKomentář

Foto: Trask

Vojtěch Batěk, Business Consultant ve společnosti Trask

Český hypoteční trh je lidmi vnímaný jako komplikovaný, tudíž jako něco, k čemu potřebují poradce. Někoho z bankovního nebo finančního světa, kdo klienta celým bolestivým a zdlouhavým hypotečním procesem provede. Jenže digitální a maximálně zjednodušenou hypotéku dnes již lze vyřídit snadno, online a do pár minut.

Největší výzvou světa online hypoték už dnes není v tom, že nejsou dostupné potřebné technologie, aby byl celý proces proveditelný a co nejjednodušší. Největší výzvou je změna vnímání lidí, jak ve svém komentáři píše Vojtěch Batěk, konzultant české technologické společnosti Trask.

***

Ačkoliv hypoteční trh v nedávné minulosti zažíval svoje rekordy, poslední dobou klesal. Od roku 2017 postupně rostly úrokové sazby, ceny nemovitostí dosahovaly svých maxim, ČNB stále více regulovala hypoteční trh. Zejména její poslední zásah týkající se zvýšených nároků na příjmy tak vyvolal na zákazníky velký tlak, aby na hypotéku vůbec dosáhli. Kombinací těchto tří faktorů se trh propadl o 20 procent.

Nyní se trh i díky krokům vlády a ČNB postupně vzpamatovává ze zmrazení způsobené koronavirem: blíží se zrušení daně z nabytí nemovitosti, úrokové sazby klesají a ČNB postupně uvolnila svou regulaci. Zákazníci přitom začínají stále více vyhledávat „bezkontaktní“ způsob jednání, a to nejen v hypotečním světě.

Online a refinancování: dva trendy hypotečního trhu

Banky proto hledají cesty, jak hypotečního zákazníka „vyhrát“ a dostat k sobě. Příkladem může být zaměření na online refinancování hypoték nebo služby a produkty spojené s pořízením nemovitosti. Právě online refinancování je jednou z nejvýraznějších cest, jakou se budou banky k uspokojení klientů vydávat.

documents

Také hypotéku už lze zařídit moderně a bez papíru

Tuto strategii ale má smysl vnímat jako oddělené pojmy: online a refinancování. U refinancování teprve uvidíme, jak silné skutečně bude. ČNB sice loni vydala stanovisko k poplatku za předčasné splacení hypoték uzavřených od 1. 12. 2016, které klientům fakticky dovoluje přejít k jiné bance za minimální až nulový poplatek a mít tak větší volnost a možnost volit nejlepší cenu, nicméně současná úroveň úrokových sazeb je zatím ke změně nemotivuje.

Pokud však úrokové sazby budou ještě výrazněji klesat, mohli bychom se dočkat obdobné situace jako na slovenském trhu, kde nezůstal kámen na kameni. I vzhledem k současné situaci, kdy se banky zaměřují čím dál více na prověřené a řádně splácející klienty, se refinancování stane velkým tématem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jasná je naopak budoucnost onlinu. Dle našeho průzkumu se na digitalizaci hypoték oproti konci loňského roku zaměřuje, nebo v průběhu roku 2020 zaměřovat bude, drtivá většina bank. A to i přes dosavadní jiné priority.

Jednoznačně je k tomu vede změna situace na hypotečním trhu, což je zejména tlak zákazníků na jednoduchou, moderní a „bezkontaktní“ obsluhu a trend přesunu do online světa a na mobilní zařízení u nastupující generace, která již dozrává do věku, kdy začíná řešit své bydlení.

Hypotéka pro moderní dobu

V Trasku jsme se proto rozhodli hypotéku vzít, rozložit ji na nejzákladnější kroky, ty zjednodušit a tento kompletně předesignovaný ideální proces převést do online prostředí. Díky tomu jsme dosáhli, že vyřízení hypotéky nemusí trvat týdny, ale stačí pouhých 30 minut. Stačí jen správně využít dostupná digitální řešení.

Hypotéka je každopádně složitý a komplexní celek a je tak k němu třeba přistupovat. Nikdy ho nebude možné převést do online prostředí najednou a ve všech jeho variantách. Bavíme se o letech, během kterých se na trhu změní mnohé.

Některé projekty tuzemských bank se ostatně již o digitalizaci hypotéky pokoušely, ale vždy v celé její rozmanitosti, kterou hypoteční svět nabízí. Jejich úspěch proto ztroskotal na rozsahu projektu a zastavení se u optimalizace back office procesů a vnitřních činností.

„Je třeba veřejnost i instituce přesvědčit, že hypotéka ve skutečnosti nemusí být zdlouhavý a bolestivý proces.“

Směrem ke klientovi banky sice docházelo k drobným vylepšením, ale prozatím nedošlo k radikální proměně hypotečního procesu. Proto jsme k online hypotéce přistupovali po menších celcích a s digitalizací jsme začínali u nejjednodušších kroků a produktů, aby se lidé vše naučili snadno používat a projekt z pohledu banky netrval roky.

Naším cílem bylo, aby klient banky zvládl celé vyřízení hypotéky z domova, bez nutnosti zapojení další osoby (pracovníka banky nebo finančního zprostředkovatele), a to vše do půl hodiny. Klient tak již nemusí absolvovat řadu osobních schůzek, v bance na hypotéku nemusí sáhnout skoro desítka pracovníků a díky Trask Digital Mortgage nyní chceme pomoci měnit vnímání hypotečního úvěru.

Je třeba veřejnost i instituce přesvědčit, že hypotéka ve skutečnosti nemusí být zdlouhavý a bolestivý proces. Může být v zásadě velmi snadná a člověk vše zvládne sám a během chvíle obdobně jako u spotřebitelských úvěrů. Paradoxně ale právě až přílišná jednoduchost a rychlost mohou být pro online hypotéku zároveň největší překážkou.

corovent-mico2-min

Přečtěte si takéČeský plicní ventilátor CoroVent slaví velký úspěch. Certifikace od americké FDA mu otevírá dveře do světaČeský plicní ventilátor CoroVent slaví velký úspěch. Certifikace od americké FDA mu otevírá dveře do světa

Klient je totiž při jejím vyřizování připraven na komplikovaný proces (přece jen se jedná o životní rozhodnutí), a pokud je možné jej vyřídit tak snadno, může to v něm budit až nedůvěru. Největší výzvou světa online hypoték je tak změnit vnímání lidí, jinak se nad online procesem může začít smrákat. Z našich zkušeností nicméně víme, že se Češi s digitálními inovacemi sžívají rychleji než například konzervativnější Rakušané.

Tento problém ale není nic nového. Na většině zahraničních trhů, kde vznikal online proces hypotéky, byla základem úspěchu právě změna ve vnímání klientů. Příkladem může být americká společnost Quicken Loans, která každoročně během hlavního sportovního a zároveň televizního svátku v podobě SuperBowlu přesvědčuje ve svých reklamách klienty o tom, že jejich Rocket Mortgage mohou mít vyřízenou do osmi minut a je to stejně jednoduché jako udělat jakýkoliv jiný nákup online.

Když hypotéku vyřizuje technologie

Pro vyřízení hypotéky online přitom stačí odkudkoliv „naklikat“ její parametry, vyplnit několik údajů a vyfotit osobní doklady. Moderní technologie veškeré zadané informace zprocesují, ověří a celou žádost předají do banky k rozhodnutí. Ani to by nemělo být nijak zdlouhavé.

Banka vše online posoudí a ihned po schválení technologie klientovi vygeneruje smlouvu k podpisu. Protože je klient identifikován v průběhu celého procesu, úvěrovou smlouvu snadno podepíše opsáním SMS kódu a stisknutím tlačítka „Podepsat“. V okamžiku, kdy bude uveden do provozu systém BankID (Bankovní identita), může být celý proces ještě jednodušší.

batek-trask

Foto: Trask

Vojtěch Batěk, Business Consultant ve společnosti Trask

Jediným krokem, který prozatím není možné v online světě vyřídit, je podání návrhu na vklad zástavního práva banky na katastr nemovitostí. Aby bylo možné zdigitalizovat i tento krok, je třeba nejprve počkat, až vstoupí v platnost již upravená legislativa. Poté již budou klienti schopni vyřídit opravdu vše kolem hypotéky plně online.

Toto jsou klíčové milníky hypotečního procesu, kde dokážeme pomoci s našimi technologiemi:

  • Rychlá a snadná identifikace klienta. O tu se v rámci hypotéky od Trasku stará řešení Trask KYC a jeho komponenty. Základem pro online identifikaci je např. vyfocení a ověření dokladu totožnosti prostřednictvím Trask ZenID.
  • Ověření příjmů klienta bez nutnosti dokládat dokumenty. Prostřednictvím Trask BAAPI dá klient přes PSD2 k dispozici transakční historii k jeho účtu a prostřednictvím transakční analytiky je jeho příjem ověřen.
  • Online ocenění nemovitosti. Díky spolupráci Trasku s Cenovamapa.org není nutná fyzická návštěva odhadce u klienta doma, stačí pouze vyplnit adresu nemovitosti a celý odhad je tak otázkou okamžiku.
  • Doložení podkladů k čerpání hypotéky. V tomto posledním kroku hypotečního procesu stále doporučujeme kontrolu pracovníkem banky. Již nyní mu ale pomáhá technologie zpracování přirozeného jazyka (NLP), která umí dodané dokumenty vytěžit, přečíst, pochopit a rozhodnout, jestli jde o bankou požadované dokumenty.

Český hypoteční trh a digitalizace

Na přelomu roku se z pohledu digitalizace hypotéky udál poměrně výrazný posun. Ze „zajímavého tématu“ se online hypotéka stala poměrně „žhavým zbožím“. Většina bank proto dnes sestavuje nové digitální týmy, spouští feasibility study pro online hypotéky nebo vyhlašuje výběrová řízení na dodání jednotlivých komponent potřebných pro digitalizaci hypoték. Nebo rovnou na online hypotéku samotnou.

david

Přečtěte si takéŽidle za dva miliony a kávovar za milion. Patřily Davidu LynchoviSkládací stolička za dva miliony? Seděl na ní David Lynch, jeho kávovar se v aukci prodal za milion

Online hypotéka je v zásadě nevyhnutelná budoucnost. Veškerý obchod směřuje k onlinu a finanční služby se s ním propojují. Klienti bank si uvědomují, že jsou řadu věcí schopni obhospodařit sami, proto když se složitější věci a služby zjednoduší, lidé přijdou. Složitost je navíc mnohdy zdánlivá: ne vše, o čem si myslíme, že je složité, musí být nakonec nepohodlné.

Partnerem článku a CzechCrunche je společnost Trask. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.