Více umělé inteligence, méně administrativy. Slováci pomáhají řešit smlouvy v Livesportu či Dellu
ČSOB a Mastercard chtějí urychlit revoluci ve světě financí, v projektu Fintech Challenge podpořily šest startupů včetně slovenského Cequence.
Velká vlna digitalizace se trhem šíří již několik let, oblast takzvaného kontrakt managementu ale zůstávala tak trochu stranou. Hodně firem i velké korporace pořád připravují smlouvy a řídí procesy kolem nich manuálně nebo k tomu využívají nástroje, které na to nebyly určené. Slovenský startup s českou stopou Cequence právě řízení smluv zefektivňuje a díky umělé inteligenci snižuje administrativu. V růstu mu pomohla také pětiměsíční akcelerace v programu Fintech Challenge.
Aktuálně již Cequence využívá přes dvacet tisíc uživatelů z celého světa, z těch českých jde například o Livesport, Penta Hospitals nebo Centrální nákup Plzeňského kraje, dále pak mezi klienty patří slovenské ministerstvo vnitra či technologický gigant Dell. Startup konkrétně pomáhá s automatizací procesů v rámci řízení smluv, nákupů i veřejných zakázek.
Technologie strojového učení a zpracování přirozeného jazyka mu umožňují extrahovat data a vyhledávat informace z archivu podepsaných smluv či se například ptát na otázky související s těmito smlouvami s kvalifikovanou odpovědí do několika sekund. Svou umělou inteligenci zároveň Cequence trénuje výhradně na archivech daného klienta.
Startup vznikl v roce 2018 a stojí za ním pětice zakladatelů, mezi které patří povoláním právník Rasťo Kovaľ, softwarový vývojář Martin Rázus, Martin Ragan, jenž pomáhal veřejné správě s digitalizací služeb pro občany v Silicon Valley, a Peter Banda, lídr v oblasti umělé inteligence, jenž do startupu vstoupil z akademického prostředí poté, co paralelně získal dva doktoráty na Slovensku a ve Spojených státech. Po návratu do Evropy působil pět let jako datový vědec ve výzkumu léčby Parkinsonovy nemoci v Lucemburském centru pro systémovou biomedicínu.
Banda jako bioinformatik do startupu přinesl expertizu v oblasti strojového učení, mezinárodní renomé získal počátkem loňska, když jako první na světě naprogramoval klienta pro OpenAI v jazyce Scala. „Když byla vydána verze GPT-3.5, byl jsem ohromen. V té době jsme vyvíjeli jiné modely, které byly sice kvalitní, ale tohle úroveň posunulo úplně jinam,“ vysvětluje Banda, který přišel s nápadem integrovat ChatGPT přímo do řešení Cequence.
Právě ChatGPT pohání funkce Cequence a pomáhá týmům u jeho klientů zrychlit uzavírání obchodů o 50 procent nebo zvýšit produktivitu týmu o více než třetinu. Z byznysového pohledu startup loni dosáhl tržeb na úrovni necelých osmi milionů korun a letos míří k hranici třiceti milionů. Na palubu se přidali investoři včetně slovenského fondu Vision Ventures. V rámci pre-seed fáze již Cequence získalo dvě investice, které dohromady přesáhly výši jednoho milionu eur (27,5 milionu korun).
V týmu má Cequence pětadvacet lidí, a i když má své oficiální sídlo včetně developerské části v Prešově, lidé pracují z velké části na dálku – byznys development a marketing sídlí v Bratislavě, část výzkumu a vývoje pak v Praze a v rakouském Štýrském Hradci. Startupu navíc ve vývoji pomohlo také zapojení do výzvy Fintech Challenge 2024 společností ČSOB a Mastercard. Pětiměsíční akcelerace se zúčastnilo šest projektů z Česka a Slovenska.
Fintech Challenge 2024 je vůbec první společná výzva společností ČSOB a Mastercard v rámci startupového programu Start it @ČSOB. Je určena startupům a inovativním týmům, které působí nejen v oblasti fintechu, ale i umělé inteligence, optimalizace procesů a podobně. Partnerem Fintech Challenge jsou i Česká fintechová asociace a FinTech Hub CEE.
Vybrané fintechy získaly podpůrný program s top odborníky: pětiměsíční mentoring, individuální pomoc a unikátní startupové workshopy zaměřené na produkt a ověření poptávky po něm, propojení na zajímavé obchodní partnery, zajištění vizibility pro startup včetně pitche na Demo dni a pomoc v překonávání typických překážek pro oblast fintechu. Účast ve Fintech Challenge je zdarma.
„Fintech Challenge hodnotím jako jeden z nejlepších programů, kterých jsem se zúčastnil. Přestože jsme teprve v polovině, již vidím přínosy. Je perfektně strukturovaný a funkčně propojuje startupy s firemním světem, mentory a venture kapitálem. Každý má možnost vybrat si mentora, se kterým chce konzultovat, a učit se od něj. Workshopy jsou relevantní, spíše pro začínající startupy, ale i nás zajímala témata, která nám pomohla lépe pochopit trh a zlepšit produkty. Celkově je to jedinečná příležitost, jak navázat nové kontakty, získat cenné rady a zviditelnit naši společnost,“ popisuje své zkušenosti Martin Ragan.
„Cequence je startup, který již měl své řešení dobře zvalidované a zná své zákazníky i jejich potřeby, což je velmi důležité. Přesto neusíná na růžích a ví, že je potřeba si stále ověřovat a doplňovat znalosti. Pro tým Cequence je velmi cenné mít možnost získávat informace zevnitř velkých korporací o tom, jak přistupovat k implementaci a jaké jsou důležité milníky na klientské cestě. A to se díky programu Start it daří,“ uvádí Markéta Uhrová ze Start it @ČSOB.
„Mezi největší výzvy, které leží před startupy v dnešním dynamickém světě plném technologických inovací, patří oblast kybernetické bezpečnosti. Právě startupy mohou být dalšími klíčovými hráči v boji o udržení důvěry ve schopnosti umělé inteligence, ke které mají bohužel přístup i podvodníci ohrožující firmy, podnikatele a spotřebitele. Je proto potřeba více a více pozitivních případů a užitečných inovativních řešení pro klienty, což zosobňuje právě Cequence,“ doplňuje Viktor Gřešek, Business Development Manager ve společnosti Mastercard.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.