Viděli jsme první dva díly nového Lokiho. Komu stačí okouzlující Tom Hiddleston, bude nadšený

V pátek dorazí na Disney+ první ze šesti dílů druhé řady seriálu Loki. Podaří se navázat na úspěch předchozí série?

LOKI, Season 2

Foto: Marvel

Owen Wilson coby agent Mobius a Tom Hiddleston jako Loki v nové řadě marvelovského seriálu

0Zobrazit komentáře

Produkce Marvelu je v posledních letech mírně řečeno unavená. Hollywoodský kolos sice chrlí jeden film a seriál za druhým, přijetí publikem je ale stále vlažnější. Nejnovějším pokusem o úspěch je druhá řada Lokiho, seriálu, který před dvěma lety sbíral pochvaly od kritiků i diváků. Naváže na to druhá série?

Už v pátek se na streamovací službě Disney+ objeví úvodní díl nové řady Lokiho. Šest dílů se představí s týdenním rozestupem, my jsme ale první dva viděli už teď. Začínají přesně tam, kde skončilo první dějství. Nicméně je to seriálová marvelovka, takže nebojte, kdo nedokoukal nebo vůbec nerozkoukal první sérii, dostane klasické shrnutí. To připomene hrátky s časem, do kterých se severský bůh lsti a falše zapletl poté, co se v Avengers: Endgame zmocnil mocného Teseraktu a tok času narušil.

Z parchanta Lokiho se stal sympatičtější chronodetektiv, který po boku usedlejšího Mobia M. Mobia (Owen Wilson) střeží tu zdánlivě správnou časovou linku. Jenže jak už to s Lokim bývá, nic není, jak se zdá. A už první díl nové série tak nabere pořádné obrátky a odhalí hrozbu Kanga Dobyvatele, jenž se má dokonce stát hlavním záporákem pro celou novou generaci marvelovských Avengers.

Sázky tak jsou opravdu vysoké, jenže to ještě není zárukou zábavy. Rozplétání přediva času je místy až přespříliš překombinované, nebo vlastně nezajímavé. Jen ve dvou úvodních epizodách seriál několikrát představí dramatické situace, ale velice rychle je vyřeší. Ty opravdu napínavé momenty tak ztrácejí na síle. A kdo v první sérii nepochopil, o čem jsou hrátky s časem, ten se ani tentokrát moc nechytí. Jenže síla Lokiho je jinde.

Seriál je skvělý v okamžicích, kdy se titulní bůh a jeho lidský parťák vydávají vyšetřovat napříč časem nebo se chovají jako parťáci z krimikomedie o dvou rozdílných detektivech. Například v sekvenci z druhého dílu, kdy v sedmdesátých letech nahání padoucha nočním Londýnem – ta v nás mimochodem zanechala dojem, že Tom Hiddleston by měl hrát Jamese Bonda v nějaké retrobondovce. Anebo když dvojice nad limetkovým koláčem řeší okamžiky, kdy se trochu nakrkli („… a tak jsem zaútočil na New York a shodil Tonyho Starka z mrakodrapu.“).

Loki je totiž (částečně) napravený padouch a Tom Hiddleston všechny jeho polohy umí skvěle podat. Když je smutný, je vám ho líto. Když zpytuje svědomí nad zmiňovaným New Yorkem, věříte mu. A když je zlověstný, tak se ho stále bojíte. Britský herec zkrátka umí. Nesledujete herce, sledujete Lokiho.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I v tomto ohledu je Loki tak trochu klasická marvelovka posledních let. Hlavní děj je generický, zase jde o záchranu ne světa, ale času, všeho, multiverza a tak vůbec. Až vás to nechává chladným. Jenže chladným vás nenechá právě Hiddlestonův Loki. Jeho výkon je podmanivý, jeho chemie s ostatními postavami perfektně funguje. A to nejen s parťákem Mobiem, ale i s technikem Ouroborem či především s jeho ženskou variantou Sylvií, vůči níž je zase zranitelný. Což je poloha, ve které filmového Lokiho až tak dobře neznáme.

Vystavět seriál na kouzlu jedné postavy je riskantní. Ale na celkem šest dílů by Hiddlestonova magie mohla stačit. Dvě úvodní epizody, které jsme viděli, nás navnadily, byť revoluce v Marvelu se rozhodně nekoná. Ale po marvelovské únavě z poslední doby, povinných pokračováních jako Black Panther: Wakanda nechť žije nebo úletech typu Ant-Man a Wasp: Quantumania vám Loki spraví chuť.

LOKI, Season 2

Foto: Marvel

Loki, Mobius a Ouroboros. Nejvtipnější trojka druhé sezony Lokiho

Netflix byl jen začátek. Po dominantní streamovací službě proti sdílení hesel zakročí také Disney

Disney+ kanadským uživatelům rozeslalo e-mail, že od listopadu mají zakázáno sdílet svůj účet. Rozšíření stejných pravidel globálně je jen otázkou času.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

ahsoka-star-wars-disney-2

Reprofoto: Star Wars/YouTubet

Seriály jako Ahsoka jsou divácky úspěšné, ale velice drahé

0Zobrazit komentáře

Streamovací služby, alespoň brány jednotlivě, nejsou zvlášť drahé, proč ale neušetřit domluvením se s několika přáteli na sdíleném placeném účtu. Společnosti tuto praxi poměrně dlouho tolerovaly (někdy i vcelku otevřeně podporovaly), tato éra se ovšem podle všeho blíží ke konci. Před pár měsíci sdílení účtů mimo jednu domácnost začal globálně zamezovat Netflix a teď něco velice podobného zavádí také Disney+. Prozatím to má platit jen pro uživatele v Kanadě, nejspíš je ovšem jen otázkou času, než se nová pravidla rozšíří i dále.

Kanadským uživatelům teď od Disney+ přišla informace, že od 1. listopadu už nebudou moci sdílet svoje heslo. „Pokud podmínky vašeho typu předplatného nehovoří jinak, nesmíte své předplatné sdílet mimo svoji domácnost,“ stojí v rozeslaném e-mailu. V opačném případě firma hrozí, že daný uživatel může ke svému účtu zcela ztratit přístup.

První část vyjádření naznačuje, že Disney počítá s novou formou předplatného či systémem, který by sdílení účtu mohl umožnit například s dodatečným poplatkem, jakékoliv bližší detaily ale aktuálně nejsou známy. Stejně tak není zřejmé, jak přesně budou nové podmínky fungovat, zda a do jaké míry například umožní používat svůj účet na cestách nebo v rámci jedné rodiny, kde děti studují v jiném městě.

loki

Foto: Disney

Disney+ předplatitele láká na seriály ze světa Star Wars či Marvelu

Každopádně téměř jistě jde jen o první vlaštovku obecného záměru Disney, které se ze své streamovací služby snaží učinit nejen výdělečný, ale jeden z hlavních pilířů svého byznysu. Ředitel Bob Iger proto například chce snížit cenovky produkcí Disney+, často náležejících k těm nejvyšším v televizním průmyslu.

Nedávno dokonce na vedení firmy část investorů podala žalobu kvůli takzvané praktice hollywoodského účetnictví, kdy se s náklady a příjmy pracuje tak, aby streamovací službu prezentovaly v lepším světle než ve skutečnosti. Některé náklady na tvorbu obsahu se například měly přesouvat do jiných divizí firmy, aby nebyly tak vysoké.

Společnost se tak investory měla snažit přesvědčit, že Disney+ bude schopné s předkládanými odhady počtů předplatitelů dosáhnout ziskovosti v daném časovém horizontu. Taková strategie ale evidentně není vždy efektivní. Bob Iger už v srpnu řekl, že za důležitou část dalšího růstu považuje právě nalezení způsobu, jak uživatele sdílející účet Disney+ přimět pořídit si svůj vlastní.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Zkoumáme cesty, jak řešit sdílení účtů, a hledáme nejlepší možnosti, jak mohou předplatitelé sdílet svoje účty s přáteli a rodinou,“ prohlásil Iger v hovoru s investory. Dodal pak, že příslušné uživatelské podmínky firma začne aktualizovat ke konci letošního roku a taktiky pro monetizaci „neplatičů“ začne aplikovat někdy v tom příštím. Samotný formální zákaz sdílení hesla pro velkou část streamovacích služeb platí už dávno, něco jiného je ale začít ho skutečně vymáhat.

Zatímco dříve byl pro uspokojení investorů zásadní hlavně růst počtu předplatitelů, nyní se více hledí ne na potenciál z toho vyvěrající, ale na ziskovost či jasnou, hmatatelnou cestu k ní. Na firmu v tomto ohledu tlačí na jedné straně konkurence ze strany ostatních streamovacích služeb a jiných forem zábavy, na druhé vysoké náklady na tvorbu obsahu, které by brzy mohly ještě stoupnout. Právě ukončená stávka scenáristů je totiž spojená s novými podmínkami pro umělce, kteří by měli dostávat výrazně lepší ohodnocení. Je také pravděpodobné, že stále probíhající stávka herců dopadne velice podobně.

bob-iger5

Foto: MasterClass

Bob Iger, strůjce moderního úspěchu Disney a staronový CEO společnosti

Ačkoliv část uživatelů sdílejících hesla se po zamezení či výraznějším navýšení cen uchýlí k pirátství či přejde k tolerantnější konkurenci, Netflix ukázal, že pro mnohé to neplatí. Firma svůj program, který sdílení účtu mimo jednu domácnost umožňuje za příplatek, letos v květnu rozšířila do více než stovky zemí a v odpovídajícím čtvrtletí zaznamenala výrazný nárůst počtu předplatitelů.

V poslední době Netflix v průběhu jednotlivých čtvrtletí rostl vždy nanejvýše o pár milionů předplatitelů, pak se ale jeho uživatelská základna najednou rozrostla o 5,9 milionu placených účtů. „Jak vidíme, funguje to,“ řekl o zamezení sdílení hesel spoluředitel firmy Greg Peters s dodatkem, že oproti období před spuštěním programu se zlepšily jak příjmy, tak počty předplatitelů.

Disney+ mezitím v posledním čtvrtletí zaznamenalo jen malý nárůst uživatelské základny v několika regionech a naopak přišlo o 12,5 milionu uživatelů v Indii kvůli ztrátě práv na vysílání kriketu. Podle Igera to má být součástí transformace příjmové struktury Disney, stejně jako zvýšení předplatného v mnoha zemích včetně Česka. Firma u své streamovací služby také rozšiřuje dostupnost levnějšího přístupu s reklamou, právě Kanada byla v poslední vlně.