Vidět auto na vlastní oči už není nutné. České Carvago ukazuje, že v nákupu ojetého auta online je budoucnost

Patrik SvatošPatrik Svatoš

carvago7

Foto: Carvago

Carvago chce změnit hru na poli ojetých vozů

Koupě automobilu, ať už nového, nebo ojetého, je už několik desítek let neměnnou záležitostí. Tradiční návštěvu autosalonu či bazaru, doplněnou o testovací jízdu, však narušují nové pořádky. Ukazuje se, že auto si lze poměrně efektivně pořídit online, a byť si to zatím zřejmě mnoho řidičů neumí představit, například tuzemský startup Carvago, který operuje po celé Evropě, právě v této činnosti hlásí úspěch.

Carvago představuje největší online tržiště pro nákup a prodej aut na starém kontinentu. Vybírat si na něm můžete z téměř jednoho milionu vozidel, nicméně když v březnu minulého roku přišel první lockdown, prodeje ojetých aut se v Česku zastavily na čtyřech procentech. Postupně se ale zvedají.

Růst nastal především díky nákupu aut online, přesto se ale například v letošním prvním kvartále prodalo o 61 procent méně vozů než před rokem. Byť čísla nijak závratně nerostou, tak veškeré dění kolem pandemie nahrává právě společnostem, které se rozhodly prodávat auta přes internet.

Češi už začínají kupovat auta online

„Čeští zákazníci si na výhody online prodeje rychle zvykli a například čtrnáctidenní lhůta pro vrácení vozu nyní patří mezi nejpoptávanější služby. Zákazníci dostávají k automobilu i prodlouženou šestiměsíční záruku a také využívají doručení vozu až ke dveřím. Spolu s certifikovanou technickou kontrolou vozu se tak doprovodné online služby stávají novým standardem prodeje ojetých vozů,“ říká šéf Carvaga Jakub Šulta.

Carvago přitom žádná auta nevlastní – je především prostředníkem, který však s každým zákazníkem projde celý nákupní proces. Od výběru auta a jeho detailní technické kontroly přes financování až po následnou pojistku a dovezení auta přímo před dům. Marže za poskytnuté služby se navíc nijak neliší od klasických autobazarů a dosahuje čtyř procent z celkové ceny vozu.

sulta3

Foto: Carvago

Jakub Šulta, zakladatel startupu Carvago

Výhodou Carvaga tím pádem je, že není tlačeno k prodeji určitých modelů, na kterých má nejvyšší marži nebo které mu zrovna leží na skladě a potřebuje se jich zbavit. Benefitem pro zákazníky je zároveň zmíněná dvoutýdenní lhůta pro vrácení vozidla, na kterou má každý klientpři nákupu vozu online nárok bez udání důvodu.

Celý proces vypadá tak, že jakmile si zájemce auto vybere, Carvago ho v rámci garantované technické kontroly CarAudit fyzicky prověří a předá veškeré údaje zákazníkovi s doporučením, zda je dobré takové auto pořídit. Ve chvíli, kdy dojde ke kladnému rozhodnutí klienta, Carvago auto kupuje do svého vlastnictví, což má několik pozitivních efektů. Především veškeré případné problémy řešíte právě s Carvagem, jež koupí vozu přebírá veškerá rizika.

Detailní prohlídka automobilu, kterou před nákupem získáte, se týká nejen kontroly servisní historie vozu a všech jeho částí včetně podvozku či motoru, ale také se měří kvalita laku a automobil je rovněž důkladně prověřen za jízdy. O veškerých poškozeních obdržíte fotodokumentaci a kontrolu dostanete i ve formě videa. Vidět auto na vlastní oči už zkrátka není nutné.

Každý den přitom projde přes Carvago sedm milionů inzerátů, ale jen zhruba deset procent z nich se nakonec objeví v nabídce. U zbylých automobilů se totiž narazilo na defekty, které neodpovídají kvalitativním standardům CarAuditu. Cílem je dle Carvaga prodat pouze auto, které je v perfektním stavu a s jehož nákupem by byl zákazník maximálně spokojený, tudíž by neměl potřebu vůz vracet.

Benefitem může být i počet kusů jednotlivých modelů. Zatímco na tuzemských autobazarech ve většině případů najdete desítky kusů konkrétního modelu, nad jehož pořízením uvažujete, na Carvago.com jich naleznete mnohem více. Důvodem je celý evropský trh, který služba neustále monitoruje a pro požadované auto na něm může sáhnout prakticky kamkoliv.

Online prodej není žádný problém

Prodej online dává smysl, a to nejen v těchto dnech, kdy prakticky celý svět stále bojuje s pandemií koronaviru. Za několik desítek let se na systému prodeje automobilů prakticky nic nezměnilo, přitom nákup ojetého auta na dálku může ušetřit mnoho času. Obzvlášť když od smlouvy můžete v případě problémů v následujících dnech odstoupit.

Carvago nabízí i nadstandardní služby, kam spadá například financování (i vozidel ze zahraničí, což je na českém trhu unikát, jelikož fyzická osoba běžně nemá u banky šanci dostat úvěr na nákup vozu ze zahraničí), dovezení auta před dům, sjednání pojistky i zařízení veškerých dalších nutných dokumentů tak, abyste vůz mohli ihned po dopravení na zvolenou adresu začít využívat. Na všechna auta je poskytována šestiměsíční záruka na případné skryté vady i motor.

Rozvoj celého tržiště Carvago.com byl navíc podpořen nedávnou velkou akvizicí. Majitel Carvaga, kterým je technologický holding EAG z investiční skupiny Portiva, za stovky milionů korun koupil společnost Cebia. Ta je známá pro prověřování, oceňování i zabezpečování vozů a majitele změnila po třiceti letech.

carvago5

Foto: Carvago

Prověřený automobil si mohou zákazníci nechat přivézt až před dům

Cebia má v oboru dlouhodobé zkušenosti, ale především silné jméno, které může pomoci přesvědčit zákazníky, že nákup ojetého auta online není nebezpečná záležitost, jak si stále ještě velká většina veřejnosti myslí.

„Cebia je jedním z našich nejvýznamnějších zákazníků a zároveň patří mezi klíčové obchodní kanály pro některé současné produkty skupiny. Její akvizice tak skvěle zapadá do naší růstové strategie, jejímž cílem je pokrýt vlastními softwarovými a analytickými produkty celý životní cyklus auta od jeho výběru přes nákup, provoz a servis až po jeho prodej,“ popisuje Jakub Šulta.

„Našim partnerům z řad dealerství, servisů i autobazarů tak budeme moci nabídnout ještě komplexnější řešení než dosud,“ dodává Šulta, který řídí samotné Carvago i holding EAG, do něhož spadají také další služby spojené s prodejem ojetých vozů.

Osvěta v ojetých vozech

Carvago přitom nechce jen prodávat auta, ale také přispět k větší transparentnosti celého trhu s ojetými vozy. Činí tak díky svým službám, jako je podrobná prohlídka každého auta nebo poskytovaná záruka, a nově také přes svůj kanál na YouTube. Na něm se budou pravidelně objevovat videa o tom, na co si dát při výběru ojetého auta pozor. A jaké případně zvolit.

Moderátorem je Petr Šimek, známý z Auto Moto Revue nebo rádiové Frekvence 1. „Podobný formát, který by umožňoval objektivní testování čistě ojetých vozů, v českém prostředí dlouhá léta chyběl. Mimo jiné také kvůli závislosti daného vydavatele či média na inzerci,“ uvádí Šimek.

„Carvago je vůči automobilkám zcela nezávislé, což nám dává svobodu a prostředky jednotlivé značky aut porovnávat a komentovat naprosto objektivně. Proto se nemusíme bát říct, co si o konkrétním autu doopravdy myslíme,“ dodává Šimek.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost Carvago.com. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.