Virtuální koncert Lady Gaga vynesl na boj proti koronaviru 3,2 miliardy korun. Zahráli i Elton John či Paul McCartney

Filip HouskaFilip Houska

together-at-home-1x

Foto: Global Citizen/YouTube

Lady Gaga, Paul McCartney, Elton John a Billie Eilish

0Zobrazit komentáře

Není zvykem, aby se více než stovka předních hvězd hudebního průmyslu sešla v rámci jednoho koncertu nabízeného zcela zdarma. Popové zpěvačce Lady Gaga se však něco takového uspořádat podařilo. Spolu s komunitou Global Citizen a Světovou zdravotnickou organizací (WHO) úspěšně po celém světě odvysílala virtuální hudební událost na pomoc v boji proti koronaviru, během níž se vybralo téměř 130 milionů dolarů.

O koncertu s názvem One World: Together at Home se vědělo od úvodních dubnových dní, kdy tuto charitativní iniciativu Lady Gaga ohlásila. Jejím plánem bylo vyzvání k solidaritě a zajištění finanční podpory exponovaným zdravotníkům, jež v dobách globální pandemie nezažívají ty nejklidnější chvilky.

Zároveň chtěla dát prostor ostatním interpretům, kteří stejně jako ona nemohou reálně vystupovat a soustředí se zejména na sociální sítě, kde někteří pořádají i živé přenosy svých domácích nebo studiových vystoupení. Obě strany mince pak tvořily zajímavý celek, jenž měl velice slibné vyhlídky na úspěch.

Zatímco byla oslovována jména jako Billie Eilish, Elton John, Stevie Wonder, Paul McCartney, Taylor Swift nebo třeba Rolling Stones, v ústraní se ještě před startem samotného koncertu vybíraly milionové sumy na dobročinné konto. Do něj přispěla řada organizací včetně firem jako IBM, Cisco nebo Apple.

Za pouhých sedm dní od ohlášení této akce se podařilo vybrat přes 35 milionů dolarů (zhruba 880 milionů korun) a čekalo se, na jaké hranici se suma zastaví poté, co bude odvysílán slibovaný virtuální koncert. Ten se uskutečnil ze soboty na neděli středoevropského času a splnil to, co od něj všichni očekávali.

Domácí vystoupení, které mělo smysl

Hudební představení One World: Together at Home trvalo celých osm hodin a bylo vysíláno jak na YouTube, tak velkými americkými televizními stanicemi. Zájem o něj jevila i rádia a jeho aura byla natolik silná, že přilákala také největší jména ve Spojených státech populárních a hojně sledovaných late night shows – Jimmyho Fallona, Jimmyho Kimmela a Stephena Colberta.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tato trojice moderovala poslední dvě hodiny celého koncertu, kde virtuálně ze svých domovů a studií performovali umělci jako Elton John, Paul McCartney, Billie Eilish nebo Taylor Swift. Mezi jednotlivými vystoupení se pak objevovaly i celebrity včetně fotbalové ikony Davida Beckhama a jednotlivé mezery vyplňovaly záběry zdravotníků a jejich práce s koronavirovými pacienty.

Před startem hlavního hudebního bloku bylo vyhrazeno celých šest hodin pro desítky dalších interpretů. A že šlo o skvostné zástupy. Na pomyslném pódiu vystupovali například Adam Lambert, Kesha, Liam Payne, Rita Ora, Ellie Goulding, Billy Ray Cyrus, Sheryl Crow nebo kapela The Killers. Soustrast a povzbuzení s nastalou situací vyjádřila mimo jiné i bývalá první dáma USA Michelle Obamová.

Na pomoc putuje téměř 3,2 miliardy korun

Celý virtuální koncert, který je nyní volně dostupný na YouTube (viz výše) včetně videí s jednotlivými vystoupeními, a veškeré kroky okolo něj pak vynesly 127,9 milionu dolarů, což je v přepočtu zhruba 3,2 miliardy korun. Všechny tyto peníze putují přímo Světové zdravotnické organizaci, konkrétně fondu onemocnění COVID-19, který je má náležitě distribuovat potřebným po celém světě.

V neposlední řadě ale šlo o bezprecedentní hudební akci, která ukázala digitální součinnost nejen desítek hudebníků, ale také velkých nadnárodních společností. Ostatně různé formy rozptýlení jsou v dnešních dnech zcela klíčové a Lady Gaga coby koordinátorka koncertu ukázala, že to jde dělat i v takto velkolepém měřítku.

Umění v době karantény. Na virtuální prohlídce pražské Trafo Gallery vystavuje Jan Kaláb i Pasta Oner

Filip HouskaFilip Houska

trafo-gallery-1

Foto: Trafo Gallery

Virtuální prohlídka výstavy KarARTena galerie Trafo Gallery

0Zobrazit komentáře

Pokud lidé nemohou za uměním, musí umění za lidmi. Právě tato věta definuje nedávný krok známé pražské galerie Trafo Gallery, která se kvůli koronavirové pandemii rozhodla nabídnout výstavu obrazů digitálně, respektive ve virtuální realitě. V ní je možné vidět tematická díla od předních českých umělců jako Jan Kaláb, Jan Gemrot nebo popartový umělec Pasta Oner.

Stejně jako všechny společenské události i umělecké výstavy a vernisáže trpí v důsledku nařízení o sociálním distancování a s tím souvisejícím uzavřením. Lidé se nemohou scházet v galeriích, nemají fyzickou možnost se kochat přítomnými obrazy a malbami a instituce, které tyto akce zprostředkovávají, nemohou naplňovat své obory činnosti. Díky internetu se však otevírají nové možnosti, jak tvořit alespoň alternativní zážitky.

Právě umělecké výstavy jsou jedním z vhodných kandidátů pro digitalizaci. Protože se na nich vystavují zpravidla statické objekty, lidé si je mohou prohlížet na svých zařízeních a čerpat inspiraci z klidu svých domovů. O to víc, pokud jsou kvalitně zpracované a celý virtuální přenos je nabízen ve vysokém rozlišení, aby co nejlépe napodobil fyzickou návštěvu.

trafo-gallery-1

Foto: Trafo Gallery

Martin Krajc a jeho popartová zdravotní sestra

Přesně o to se snaží Trafo Gallery, jejíž prostory a ateliéry jsou vybudovány v pražských Holešovicích a od 15. dubna nabízí všem zájemcům bezplatnou možnost virtuálně dorazit na jejich historicky první karanténní výstavu pod názvem KarARTena, kde se mohou kochat uměleckými díly reflektující aktuální koronavirovou dobu, které zachází do kreativního streetartového odvětví.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Namísto toho, aby Trafo Gallery obyčejně nabídlo jednotlivé obrazy volně na webu v rámci tradiční galerie, přišlo s pokročilejším řešením. Do prostorů, kde se výstavy v normálních časech odehrávají, tým pod taktovkou programové ředitelky a spolukurátorky Blanky Čermákové reálně všechna díla nainstaloval. Následně si vzal aplikaci pro realitní makléře, kameru a vše pečlivě natočil.

19 umělců, 19 virtuálních zážitků

„Je to bonus, původně neplánovaná výstava. Odmítám se vzdát svých plánů, do kterých jsme investovali hodně práce i peněz. Zatím výstavy odsouváme, využíváme časových rezerv, které jsme měli,“ objasňuje Čermáková nastalou situaci pro server Aktuálně.cz a věří, že 25. května, kdy mají být výstavy znovu pro veřejnost otevřeny, začnou fungovat už v běžném režimu.

Prozatím však zájemci mohou nových symbolických devatenáct děl od devatenácti autorů (odkaz na onemocnění COVID-19, které nový koronavirus způsobuje) sledovat ve virtuálně realitě. V ní se lze pohybovat podle vyznačených bodů, digitálně přistupovat k jednotlivým obrazům a přibližovat si jednotlivé detaily včetně jména autorů, popisů a rozměrů děl.

karartena-1

Foto: Trafo Gallery

Vlevo dílo od Pasty Onera, vpravo koronavirus od Jana Kalába

Jelikož se jedná o reakci na aktuální pandemii, umělci se ponořili do navrhování takových námětů, které se na ni odkazují. Vizuální artista Jan Kaláb zobrazuje přímo koronavirus, respektive barevnou kouli s přísavkami, malíř Jan Gemrot se soustředí na karanténu coby klaustrofobickou vzpomínku a například Martin Krajc namaloval zdravotní sestru, kterou uctívá zdravotnický personál.

Své dílo má v KarARTeně i známý popartový umělec Pasta Oner, který svým netradičním a typicky provokativním způsobem vyobrazuje doktora se skalpelem v obklopení různobarevných objektů. Kreativita a abstrakce tak v tomto pojetí nezná mezí, což byl ostatně i důvod k zajištění uvolněného, nadneseného pohledu na situaci, která vyvolává paniku po celém světě.

jirisvobodaest

Přečtěte si takéŽivot na kolejích v Estonsku, kde se objevil koronavirus. Výsledky testů mi doručili do 12 hodin a onlineŽivot na kolejích v Estonsku, kde se objevil koronavirus. Výsledky testů mi doručili do 12 hodin a online

Pro Trafo Gallery pak tato iniciativa nemá skončit s utlumením pandemie. Byť je pro ni klíčové, aby se znovu rozjel společenský a kulturní život, chce do formy digitální prohlídky archivovat i své další programy. Myšlenka umělecké konzumace na displeji telefonu nebo monitoru počítače se totiž jeví jako ideální doplněk k tomu si výstavy znovu oživovat.