Víte, co dělají učitelé s vašimi dětmi? Club Zero klade nepříjemné otázky a dává ještě horší odpovědi

Mia Wasikowska hraje v novém filmu učitelku, která má na internátní škole naučit děti vědomě jíst. Zní to nevinně, že?

mia-wasikowska

Foto: Aerofilms

Hlavní roli ve filmu Club Zero má Mia Wasikowska

0Zobrazit komentáře

Na první pohled vypadá Club Zero jako film o jídle. Velice rychle vám ale dojde, že ve skutečnosti je snad o tom nejhorším, co se může rodičům stát – o tom, že někdo zmanipuluje jejich děti a oni nevědí, co s tím. Takže žádnou příjemnou podívanou nečekejte. A to ani v případě, že děti nemáte a tahle rovina na vás nebude tolik dopadat. Tak jako tak jde o intenzivní zážitek, ze kterého vám nebude dobře.

Ne nadarmo popisuje Club Zero jeho český distributor jako „syrový a velmi aktuální thriller o zničující síle autority a její magnetizující moci v období křehkého dospívání“. Zdánlivě prosluněný a pastelovými barvami nešetřící snímek přesně takový totiž je. Znepokojivý snad ve všech ohledech.

Stojí za ním rakouská režisérka Jessica Hausner, jejíž poslední film Malý Joe o zákeřné karmínové rostlině se nesl v podobně zneklidňujícím duchu a námět má velice jednoduchý. V nejmenované internátní škole, v nejmenované zemi a v blíže neurčené době začne učit mladá slečna Novaková v podání Mii Wasikowské, někdejší Alenky z říše divů.

Jí ztvárněnou – a neustále divný pocit vyvolávající – učitelku povolala rodičovská rada, které to přišlo jako dobrý nápad. Slečna Novaková se totiž věnuje vědomému stravování a to by se jejich dětem mohlo hodit. Parta dospívajících se skutečně chytí, myšlenka jíst méně a lépe mezi nimi mocně rezonuje, stejně je ale osloví sama učitelka. Mezi ní a několika studenty se vytvoří silné pouto. A situace se brzy vymkne kontrole.

Club Zero je provokativní snímek, který reflektuje hned několik oblastí dnešní společnosti – zaneprázdněnost i pokrytectví rodičů, kteří přehlížejí potřeby svých dětí a nejsou schopni se na ně napojit, stejně jako umělou péči institucí, které se ve skutečnosti chtějí hlavně zalíbit. A také povrchní přístup k ekologickým otázkám, za které se dá leccos schovat, nebo nekritické přijímání trendů a hledání vzorů, k nimž se lze upnout.

Prostředí je sice navýsost uhlazené, že je něco v nepořádku, ale dává film okatě najevo. A asketicky vyhlížející slečna Novaková v něm ční. Tak moc, až je to do očí bijící, jenže nikoho to ve skutečnosti nebije. Rodiče i ředitelka si jedou své, děti vidí maximálně o víkendu a dělají s nimi to co vždycky. Jejich potomci mají mezitím plné hlavy všeho, co na ně svět kolem tlačí, a snaží se s tím nějak vyrovnat. A když přijde učitelka, která jim nabídne cestu, skočí po ní.

Právě v tom, je Club Zero téměř děsivý. V tom, jak jednoduše v něm lidé ztratí spojení s těmi, se kterými by si měli být nejblíž. Někteří rodiče jsou opravdu povrchní a zbabělí, až byste jim za to nejradši nafackovali, jiní jsou ztracení sami v sobě, nedaří se ale ani upřímně milující matce. Jistě, všechno je tu vyhnané do extrémní stylizované karikatury, i tak se ale do vaší hlavy možná vloudí myšlenka, jestli by se vám to také nemohlo stát…

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tu jen umocňuje fakt, že všechno začalo u jídla. Kdo se kdy sám – nebo prostřednictvím svých přátel – potýkal s nějakou poruchou příjmu potravy, potvrdí, že častým důvodem, proč se u nich rozvinula, bylo, že šlo o jednu z mála věcí, kterou mohli sami ve svém životě kontrolovat. A měli pocit, že nad ní vládnou opravdu jen oni sami. Ne třeba rodiče.

Jídlo je dnes navíc obrovské téma, což Club Zero zdůrazňuje snad na všech rovinách – tatínkem, který na internetu jen tak najde někoho, kdo se zabývá vědomým jezením, matkou, která s ním má problém, matkou, která přes něj definuje svůj vztah se synem, ale i pomůckami, které na svých hodinách používá slečna Novaková a které jako byste vystřihli z Instagramu kohokoliv, kdo se vás snaží naučit jíst (zdravě). Je to navíc téma výsostně osobní i společenské, takže ke kritice, kterou režisérka zamýšlí, se perfektně hodí.

Její výtka o snadném podlehnutí manipulaci je jasně celospolečenská. Právě proto, že rodiče, ať už mají se svými dětmi jakékoliv vztahy, selhávají všichni do jednoho, stejně jako ostatní učitelé. Prostředí internátní školy, kde rodina přenáší zodpovědnost na učitele, protože to ani jinak nejde, jen důraz na pomyslnou chybu systému umocňuje.

Club Zero je samozřejmě svého druhu pohádka – ovšem ta drsnějšího ražení –, je v něm spousta zjednodušení i nedořešených otázek a odehrává se v ne úplně realistickém skleníku. I tak stojí za zhlédnutí. Bude to sice trochu masochistické, ale je to film, který si zaslouží šanci. Pro svou podivnost i to, o jak jednoduché věci vypráví. Připravte se ale na scény, před nimiž vás budou v kině varovat a ze kterých se vám opravdu může udělat nevolno.

Christopher Nolan skoro prováhal šanci. Nebýt jeho bratra, nejlepší film o Batmanovi by nenatočil

Nechtěl být zaškatulkován jako režisér komiksových filmů, a tak dlouho váhal. Nakonec s bratrem natočili film, ve kterém obsadili i Heatha Ledgera.

Filip HouskaFilip Houska

xr:d:DAGCMfWKnJ8:20,j:2195929789034214846,t:24041518

Foto: Midjourney

Batman a Joker tak, jak si je představuje umělá inteligence

0Zobrazit komentáře

Jde o jeden z nejlepších filmů o Batmanovi, a to hlavně díky tomu, že se režie chopil Christopher Nolan. Málokdo ale ví, že Temného rytíře s Christianem Balem v hlavní roli a výborným Heathem Ledgerem v kostýmu Jokera původně vůbec točit nechtěl. Byl to jeho bratr, kdo ho přesvědčil – řekl mu něco, co se dá pochopit snad jen od sourozence. A navíc ho skoro přemluvil k tomu, aby o pár let později nepracoval s antihrdinou Banem.

Je to už více než dvacet let, co za Christopherem Nolanem, tehdy známým hlavně díky kritiky skvěle přijatému thrilleru Memento, přišli lidé ze studia Warner Bros. s nabídkou k natočení nového filmu o Batmanovi. Přijal ji s vizí toho, že snímek nebude klasickým komiksovým blockbusterem, ale naopak diváky zavede do úplných začátků křižáka v kápi a popíše život, který Bruce Wayne žil v soukromí bez svého typického černého obleku.

Vznikl tak Batman začíná, který odstartoval novou, úspěšnou batmanovskou trilogii. Po skvělém přijetí prvního dílu přišla nabídka k natočení pokračování, tu ale Nolan zpočátku odmítal. I když věděl, že může vytvořit další megahit, který vydělá spoustu peněz a vyvolá ve fanoušcích nadšení, nechtěl se uvrtat do pozice režiséra komiksových filmů. Už tehdy, před zhruba patnácti lety, měl mnohem větší ambice.

„Chris byl prostě na vážkách, jestli má další film s Batmanem udělat,“ prozradil v podcastu Daxe Sheparda jeho bratr Jonathan Nolan, který s ním spolupracoval právě na původním snímku. „Z prvního filmu byl nadšený, pro mě to ale bylo něco jako: ‚Dobře, teď jsme postavili famózní závodní auto, tak se s ním pojďme projet.‘ Prostě udělejme další pokračování,“ vzpomíná režisér mimo jiné několika dílů nového seriálu inspirovaného videohrou Fallout.

Kvůli tomu, aby Christopher nebyl v Hollywoodu brán jako režisér komiksových filmů, se bavili o tom, jak by děj a atmosféru posunuli do jiné polohy. Že by se z dobrodružství, na kterém byl založen Batman začíná, přesunuli do kriminálního prostředí nevyzpytatelného Gothamu – a spíše než cokoliv komiksového by novinka působila jako akční thriller. „Doslova jsem mu říkal, ať není srab a jdeme to zkusit,“ dodává jeho mladší bratr.

I přesto, že nebyli sladění na tom, že Temného rytíře natočí, měli už předchystaný scénář, který postupně rozvíjeli. Najednou začaly jednotlivé linky do sebe zapadat. „V ten moment jsem si řekl, že to bude výborná věc,“ říká Jonathan. Stejně jako v první části trilogie do hlavní role Batmana obsadili Christiana Balea – a u hlavního padoucha Jokera sáhli po australském herci Heathu Ledgerovi.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Temný rytíř vyšel v srpnu roku 2005 a stal se jedním z nejlepších filmů vycházejících z komiksů, který existuje. Celková temnota všudypřítomné kriminality Gothamu, neuvěřitelně psychopatický výkon Ledgera v roli Jokera a výborná proměna státního zástupce Harveyho Denta (zahraného Aaronem Eckhartem) z něj udělali skvost, který se jen tak neomrzí. Skoro až mrazí z představy, že by v této podobě vůbec nevznikl.

O pár let později se bratři Nolanové pustili i do posledního filmu trilogie s názvem Temný rytíř povstal, který se dočkal podobně velkého přijetí. Na něm už sice byli dohodnutí a chtěli trojici batmanovských filmů uzavřít, narazili ovšem na problém ve výběru zloducha. Zatímco Christopher tlačil Banea, Jonathan chtěl, aby dostal prostor Hádankář, který je mimochodem i padouchem filmu The Batman z roku 2022 od Matta Reevese.

xr:d:DAGCgsCM_LM:2,j:4928488863543987271,t:24041518

Foto: Depositphotos / CzechCrunch

Slavný režisér Christopher Nolan

JURASSIC WORLD REBIRTH

Přečtěte si takéRecenze: Jurský svět: Znovuzrození vykrádá starší filmy i VetřelcePo novém Jurském světě budete závidět dinosaurům, že vymřeli. Vykrádá Vetřelce i předchozí díly

„Začal jsem si pohrávat s myšlenkou Hádankáře a s tím, co by se s touto postavou dalo dělat,“ vzpomíná Jonathan a dodává, že v něm vidí větší podobnost s předchozím Jokerem, tím pádem by to do struktury filmu lépe zapadalo. Po vzájemné shodě s ostatními tvůrci si ale uvědomil, že poslední střípek batmanovské trilogie musí být opět o něco jiný. Zvolili totiž téma jakési apokalypsy – a tam Bane ztvárněný Tomem Hardym lépe pasoval.

Zajímavé je ale pomyšlení, že kdyby se pánové dohodli na výběru Hádankáře, s velkou pravděpodobností by oslovili Leonarda DiCapria. Ostatně taková představa panovala ve Warner Bros. Scenárista David S. Goyer, který s Nolanovými spolupracoval, už dříve zmínil, že byli ze strany studia tlačeni do tohoto výběru, ale nakonec se jim podařilo vizi zmírnit a představit vedení právě Banea.