Vítězství nad Googlem. Herní společnost Epic Games uspěla u soudu kvůli monopolu, spor s Applem stále trvá

„Po čtyřech týdnech podrobných svědectví porotci rozhodli proti monopolu Google Play ve všech bodech obžaloby,“ hlásí CEO Tim Sweeney.

Michal MančařMichal Mančař

Tim Sweeney, šéf Epic Games

0Zobrazit komentáře

Videoherní společnost Epic Games vyhrála soudní spor proti Googlu. Porota v pondělí u kalifornského soudu jednomyslně rozhodla, že technologický gigant zneužívá svého monopolního postavení na trhu s mobilními aplikacemi na úkor vývojářů a uživatelů chytrých telefonů. Google se nicméně proti verdiktu hodlá odvolat.

Společnost Epic Games je autorem rozšířené herní technologie Unreal Engine, provozovatelem videoherního obchodu Epic Store nebo vývojářem oblíbené online hry Fortnite. Před třemi lety na Google podala žalobu, v níž tvrdí, že technologický gigant zneužívá své moci a chrání svůj obchod Play Store před konkurencí. Google účtuje za nákupy provedené na svých stránkách provize od 15 do 30 procent. Uživatelé telefonů se systémem Android si ale jinde než na Play Store aplikace v podstatě zakoupit nemohou.

Porotci dali ve všech bodech za pravdu společnosti Epic Games. Podle jejich názoru má Google skutečně monopolní postavení na trhu distribuce aplikací pro systém Android (jenž sám vyvíjí) i mezi platebními službami. Porota uvedla, že společnost Google v tomto případě jednala v rozporu s pravidly hospodářské soutěže a že v důsledku tohoto jednání vznikla Epic Games škoda. Propojení mezi obchodem a platební službou je podle soudu nelegální, píše agentura AFP.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Vítězství nad Googlem!“ radoval se na sociální síti X šéf Epic Games Tim Sweeney. „Po čtyřech týdnech podrobných svědectví porotci rozhodli proti monopolu Google Play ve všech bodech obžaloby,“ dodal CEO firmy, jejíž zástupce o víkendu vystoupil i na pražské konferenci Game Developers Session. Tam nicméně neřešil byznysovou stránku videoher, ale jejich technologické pozadí a možnosti nástroje Unreal Engine.

Obdobný spor Epic Games vedli před dvěma lety proti Applu. Tam však porota rozhodla ve prospěch Applu. Epic se tehdy odvolal a případ je dosud u nejvyššího soudu. Potíže Sweeneyho firma nicméně neřeší jen ve vztahu s jinými subjekty na trhu, ale i interně. Letos v září oznámila, že propustí zhruba 830 zaměstnanců, což představuje asi 16 procent její celkové pracovní síly.

S přispěním ČTK

Žebříček top 20 českých herních studií: Kdo stíhá miliardové Beat Games a Bohemia Interactive?

Tvůrci VR hitu Beat Saber hlásí za rok 2022 obrat přes dvě miliardy korun. Vývojáři vojenské série Arma více než miliardu.

Michal MančařMichal Mančař

t20hc_6Speciál

Foto: CzechCrunch

Jaká jsou největší česká herní studia? To se dozvíte v žebříčku CzechCrunche

0Zobrazit komentáře

Kolik milionů stačí, abyste se dostali do top dvacítky nejúspěšnějších českých herních firem? To se dozvíte v právě spuštěném herním speciálu CzechCrunche. V něm představujeme domácí videoherní průmysl prostřednictvím nejdůležitějších čísel i jmen. Ukazujeme celkové tržby odvětví i jednotlivých studií. A přinášíme vám i videa s herně pozitivními osobnostmi, které hovoří nejen o svých oblíbených hrách.

Nárůst tržeb českých herních studií za rok 2022 sice nebyl zdaleka tak raketový jako o rok dříve, kdy meziročně vyrostl o třetinu, přesto domácí hry vystoupaly na rekordní hodnotu. Místní studia oznámila celkový obrat ve výši 7,518 miliardy korun. A stejně jako v roce 2021 tuto částku táhly významnou mírou především dva subjekty. Autoři hitu pro virtuální realitu Beat Saber ze studia Beat Games a počtem pracovníků největší domácí herní firma Bohemia Interactive, kterou proslavila vojenská série Arma.

Beat Games založila dvojice slovenských vývojářů Ján Ilavský a Vladimír Hrinčár s českým skladatelem Jaroslavem Beckem. Jejich firmu v roce 2019 díky úspěchu zatím jediného titulu Beat Saber, jenž se stal nejúspěšnější hrou pro virtuální realitu vůbec, dokonce koupil Facebook. Za loňský rok přispělo studio do obratu české herní scény více než dvěma miliardami korun a zopakovalo své prvenství z předloňského roku.

„Přitom podnikání, kariéra, příjmy, startupy a tak dále, to všechno pro nás byla jenom sprostá slova. Obecně mi jako nejdůležitější přijde to, že jsme se vždy snažili dělat něco zajímavého a inovativního,“ prozradil Ján Ilavský v rozhovoru, který vznikl v rámci herního speciálu CzechCrunche. Řeč v něm byla nejen o nemiliardových začátcích, ale i o výhledu do budoucna. Třeba i o tom, jak hry promění umělá inteligence.

Druhým největším tahounem herního odvětví bylo stejně jako předloni studio Bohemia Interactive. To se na obratu českého herního průmyslu za rok 2022 podílelo více než miliardou korun. Také se šéfem a spouzakladatelem nejznámější domácí herní firmy Markem Španělem jsme hovořili. „České hry zažívají zlatou éru. Zejména v určitých žánrech opravdu patříme na světovou špičku. U těch tradičnějších, náročnějších her je česká stopa neuvěřitelně silná,“ nešetřil chválou na českou herní scénu Španěl.

Zatímco první a druhé místo dělí významnější rozdíl v obratu, pomyslně bronzové studio SCS Software na stříbrné tvůrce série Arma až tolik neztrácí a samo už miliardu vyhlíží. Za rok 2022 vykázali autoři nesmírně populárních titulů Euro Truck Simulator a American Truck Simulator obrat 905 milionů korun. Firma zakladatele a ředitele Pavla Šebora za své působení prodala vysoké desítky milionů kopií základní hry a jejích rozšíření.

vavra-boxed-gds

Přečtěte si takéGDS v Praze: Daniel Vávra, Ivan Bartoš, tvůrce Tetrisu i české hryDaniel Vávra, Ivan Bartoš, tvůrce Tetrisu i přehlídka nových českých her. Praha přivítala konferenci GDS

Na čtvrté příčce se s obratem 597 milionů korun umístilo studio Wargaming Prague, místní pobočka společnosti podepsané pod oblíbeným online válčením ve World of Tanks, World of Warships a World of Warplanes. Top pětku doplňuje 2K Czech, pokračovatel známého studia Illusion Softworks, tvůrců kultovní Mafie, a firma těsně propojená se studiem Hangar 13 a vydavatelem Take-Two Interactive. Její obrat loni dosáhl na 372 milionů korun.

Obrat v řádech stovek milionů v předešlém roce oznámilo dalších osm firem včetně Madfinger Games, kteří se po úspěšném působení v mobilních hrách nově obrátili na PC s realistickou střílečkou Gray Zone Warfare. Tvůrci Kingdom Come: Deliverance z Warhorse Studios, kteří už delší dobu pracují na novém titulu (mnoho indicií samozřejmě hovoří o pokračování Kingdom Come…), se s 166 miliony umístili na desátém místě. Těsně za Wube Software, tedy malým týmem za velkou hrou Factorio.

Jak se daří studiu Amanita Design a jeho kouzelným hrám s jedinečnou audiovizuální stránkou? Na jaké místo v žebříčku největších českých herních studií dojeli Ashborne Games se svou nedávno vydanou a už úspěšnou prvotinou Last Train Home? Odpověď najdete na stránkách herního speciálu CzechCrunche, jenž vznikl i díky podpoře partnerů z Grip Studios – kterým v top 20 patří šťastná třináctka.