Vlaky se součástkami z Asie jezdily tři týdny, teď tři měsíce. Letos moc neporosteme, říká Josef Průša
Loni výrobce 3D tiskáren Prusa Research utržil 2,5 miliardy korun, letos čeká podobný výsledek. Problémy s dodávkami prý přetrvávají.
Přední světový výrobce 3D tiskáren Prusa Research zažívá v roce 2022 něco, s čím se dosud ve své historii nesetkal – nebude moct oznámit výrazný meziroční růst tržeb ani zisku. „Je to pro nás dost nezvyklé,“ říká šéf a spolumajitel firmy Josef Průša. Výsledky za letošek prý budou podobné těm za rok 2021. Ovšem nikoli proto, že by nestoupal zájem o produkty firmy, ale protože vázne jejich výroba. „Problémy se zásobovacím řetězcem se přesunuly z roku 2021 do letoška a stále trvají,“ vysvětluje Průša.
Podle čerstvě zveřejněné auditované výroční zprávy Prusa Research utržili v roce 2021 lehce přes 2,5 miliardy korun, což představuje zhruba patnáctiprocentní nárůst oproti roku 2020, kdy měla společnost obrat 2,2 miliardy. Čistý zisk se zvednul z 270 na 345 milionů korun. Mezi roky 2019 a 2020 byl růst ještě dynamičtější, a to o 50 procent v tržbách a více než o 100 procent u profitu.
„Trh 3D tiskáren po postupném konci proticovidových opatření v roce 2021 mírně poklesl a my jsme naopak mírně rostli, takže z tohoto pohledu dopadlo všechno dobře. Horší pro nás byly problémy se zásobovacím řetězcem,“ komentuje pro CzechCrunch byznysový vývoj posledního více než roku Josef Průša.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Trable s logistikou a dodávkami součástek se navíc přesunuly i do letoška. „Kvůli nim máme problémy s vývojem, testováním a oznamováním nových produktů a museli jsme například odložit start očekávané velké tiskárny Original Prusa XL, kterou jsme poprvé představili už loni na podzim. Bohužel výše zmíněné problémy posunuly očekávaný start vydání až na začátek roku 2023.“
Průša uvádí i jeden konkrétní příklad, jak moc se subdodavatelský řetězec zasekl – zatímco dřív cestoval vlak se součástkami z Asie dva až tři týdny, dnes to jsou běžně tři až čtyři měsíce. „Ovlivňují nás věci, které nemáme ve svých rukou,“ krčí rameny.
Dvaatřicetiletý Průša, jeden z nejznámějších a nejúspěšnějších českých podnikatelů mladé generace, připouští, že i na jeho byznys doléhá ochlazení, které se letos do globální ekonomiky dostavilo. Jedním z klíčů, jak mu čelit a zajistit, že firma i v roce 2023 minimálně zopakuje výsledky letoška, má být uvádění nových služeb a produktů.
„V některých zemích jsme už pokles zaznamenali, někdy i poměrně výrazný, v jiných naopak meziročně stále rosteme. Ale celkově je samozřejmě vidět, že zákazníci se bojí recese a ekonomické krize a začínají šetřit. Při výhledu na rok 2023 s tím počítáme a budeme se snažit nepříznivé okolnosti zlomit hlavně uvedením tiskárny XL,“ dodává Průša.
Zároveň se snaží hledat preventivně i úspory ve fungování vlastní společnosti, propouštění, které v poslední době ohlásilo několik podniků včetně miliardového startupu Productboard, ale Průša nechystá: „Šikovné nové kolegy hledáme stále. Hlavně vývojáře hardwaru a softwaru nebo zkušené manažery vývoje uvítáme rádi kdykoliv.“
Josef Průša, jenž firmu vlastní spolu s Ondřejem Průšou – který má jen stejné příjmení a nejsou spolu nijak příbuzní –, v říjnu také vykročil z byznysového světa a stal se jedním z mecenášů Nadačního fondu Neuron, který podporuje talentované vědce. Zařadil se tak po bok podnikatelských jmen jako Libor Winkler, Ondřej Fryc, Dalibor Dědek nebo Eduard Kučera, kteří jsou s Neuronem spojení již delší dobu.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.