Vodíkové auto od Nikoly se rozplynulo jako pára nad hrncem. Zakladatel si ho vymyslel, teď kvůli lžím čelí obviněním

nikola-milton

Foto: Nikola/CzechCrunch

Trevor Milton už není šéfem automobilky Nikola, kterou založil

0Zobrazit komentáře

Můžeme se jen domnívat, s jakými úmysly Trevor Milton budoval automobilku Nikola a sliboval její velkou budoucnost, která měla stát na přelomových tahačích na vodíkový pohon. Jeho velkým slovům věřil i koncern General Motors (GM), s nímž měla Nikola podepsanou velkou smlouvu o vzájemném partnerství a masivní investici. Nakonec ale všechno bylo trochu jinak, Trevor Milton nyní čelí žalobě a svou svobodu musí vykupovat osobním vlastnictvím.

Byl by to až pohádkový příběh o vizionáři, který skrze technologie činí svět lepším, kdyby vše nebylo založeno na lži. Přitom ještě před rokem nebylo na činnosti americké automobilky Nikola nic podezřelého a vše šlapalo jako na drátkách. Tedy alespoň navenek.

Společnost v té době oznámila obří investici ve výši dvou miliard dolarů (43 miliard korun) ze strany GM, za níž měl automobilový gigant v Nikole získat 11% podíl. Měla také mít rozběhlý vývoj elektrických i vodíkových tahačů a popelářských vozů nebo pracovat na elektrickém, později vodíkovém, pick-upu.

Jenže v září minulého roku přišla zpráva od analytické společnosti Hindenburg Research, která příznačně zažehla plamen, jenž poslal celou Nikolu v čele s Trevorem Miltonem k zemi. Hindenburg totiž ve své zprávě upozornil na některé klamavé praktiky Nikoly, které spočívaly v prezentaci technologií, jež automobilka ve skutečnosti vůbec neměla.

Jak moc Nikola klamala, dokládá video, v němž společnost představila tahač údajně vybavený vodíkovým pohonným systémem. Realita byla ovšem taková, že automobilka pouze sestrojila maketu náklaďáku, kterou pustila dolů z kopce, a veškerou práci tak namísto vodíku obstarala gravitace.

nikola_tre_10

Foto: Nikola

Elektrický tahač Nikola Tre

Video ovšem bylo jen špičkou ledovce. Ještě ten samý měsíc, kdy Hindenburg Research upozornil na jednání Nikoly, byl z jejího vedení Trevor Milton odvolán. Hodnota akcií společnosti, která vstoupila na burzu v březnu roku 2020, začala prudce klesat a GM rychle vycouvalo ze své miliardové nabídky.

Nikola byla nucena škrtat některé imaginární projekty a nakonec oznámila, že se ve své další činnosti bude soustředit výhradně na vývoj tahačů. K tomu jí má sloužit přibližně 900 milionů dolarů, tedy 19,3 miliardy korun, které zůstaly na účtech. Byť bude pro Nikolu velmi těžké očistit své jméno, prozatím to vypadá, že drží původně nastavený kurz a své vodíkové filosofie se nevzdává.

V nedávné době oznámila plány na investici ve výši 50 milionů dolarů (1,1 miliardy korun) do továrny na výrobu vodíku v Indianě. Zároveň mají probíhat testy prototypů jejích nákladních vozidel Tre. Tento tahač chce Nikola dostat na trh v produkční verzi poháněné elektřinou ještě letos, v roce 2023 by měl být dostupný také s vodíkovým pohonem. Zda se Nikole skutečně podaří utéci hrobníkovi z lopaty, však ukáže až čas.

Obžalovaný Milton

V podstatně větších problémech je však aktuálně zakladatel automobilky Trevor Milton. Odchodem z Nikoly pro něj totiž samozřejmě celá anabáze s podvody neskončila. Firma se od jeho postavy distancovala, a tak musí nyní zcela sám čelit všem obviněním, která na jeho hlavu padají.

Jak informoval Bloomberg, státní zástupkyně jižního obvodu státu New York Audrey Straussová na jeho adresu směřovala jednoznačné prohlášení. „Aby zvýšil poptávku investorů po akciích společnosti Nikola, lhal Milton téměř o všech aspektech jejího podnikání,“ řekla.

Dle interního vyšetřování Nikoly i poznatků Komise pro kontrolu cenných papírů Spojených států (SEC) se měl Milton intenzivně soustředit na ovlivňování ceny akcií společnosti. Měl dokonce bedlivě sledovat denní počty nových akcionářů prostřednictvím aplikace Robinhood, která nedávno vstoupila na burzu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Milton měl podle žalobců také naplno využívat potenciálu sociálních sítí a rozhovorů pro média ke klamaní veřejnosti. Mezi jeho nepravdivými výroky vyčnívají klamavé informace o funkčním prototypu tahače Nikola One, dále výroky o výrobě pick-upu na vodíkový pohon s využitím dílů Nikoly, oznámení o výrobě vodíku s výrazně nižšími náklady, kterou Nikola vůbec nespustila, či o vlastním vývoji baterií, jež ale ve skutečnosti odebírala od dodavatelů.

Svými výroky však neměl Milton motat hlavu jen investorům a široké veřejnosti, ale také pracovníkům automobilky. Pro ně byla řada oznámení též novinkou – jako například informace o možnosti stáčení čisté vody z pick-upu Badger získávané spalováním vodíku.

Milton spolu se svými právníky obvinění odmítá a dobrovolně se vydal vazbě. Momentálně se pohybuje na svobodě s příslibem, že omezí cestování a také nebude kontaktovat žádného z investorů společnosti. Mimo mříže jej dostala kauce ve výši 100 milionů dolarů, v přepočtu přes 2,1 miliardy korun, místo kterých Milton podstoupil svůj ranč v Utahu.

Místo regálů s oblečením a botami displeje a tablety. Polské e-shopy v Česku otevřely futuristickou prodejnu

eobuv_boxed

Foto: Nanovo

Místo plných regálů jsou v obchodu displeje

0Zobrazit komentáře

Ještě donedávna byla na stejném místě v jednom z největších a nejnavštěvovanějších obchodních center na pražském Smíchově klasická prodejna Datartu s elektronikou. Dnes je obchod elektronikou také nabitý, ale zboží není vidět. V prostorách už totiž nenajdete Datart, ale polské módní hráče, kteří pronikají z internetu i do kamenného světa. Futuristickou prodejnu zde otevřely značky Eobuv.cz a Modivo.

Jedná se o koncept zvaný phygital, který značí propojení fyzického světa s digitálním prostředím a kombinuje výhody online nakupování se zázemím kamenného obchodu. Avšak v trochu jiném slova smyslu, než byli dosud zákazníci zvyklí. Místo regálů s oblečením a botami totiž návštěvníci v prodejně najdou velkoformátové displeje prezentující aktuální nabídku či tablety, na nichž si mohou vyhledat a objednat zboží přesně podle požadovaných parametrů.

Zvolené položky pak mají hned k dispozici a mohou si je také vyzkoušet ve futuristických kabinkách. První takto vybavená prodejna v České republice je dalším krokem původně polského e-shopu Eobuwie.pl, který se přesouvá v nové formě do kamenných prodejen a obchodních center trpících nižší návštěvností. Navíc lze očekávat, že svou přítomnost na tuzemském trhu bude dál zvyšovat.

„Prodejna, kterou jsme v Praze představili, je naší první realizací mimo domovské Polsko. Partnerství s Modivo však premiéru nemá, společnou zkušenost jsme získali již v minulém roce, kdy jsme otevřeli první prodejnu ve Varšavě. Úspěch, jaký koncept dosud sklízí, i zájem zákazníků je obrovský a já věřím, že se podobný scénář naplní i v Praze,“ uvedl při slavnostním otevření Piotr Badowski, CEO a zakladatel společnosti Nanovo, která stojí za technologickým řešením obchodu.

nanovo5

Foto: Nanovo

Polské e-shopy v Praze otevřely futuristickou prodejnu plnou displejů

Na 1 800 metrech čtverečních je zde k dispozici zhruba 100 tisíc produktů od pěti stovek značek. S běžnou obuví se tak nabídka nedá srovnávat. Prodejna je také osazena 51 tablety, kde si zákazníci mohou zboží vybírat. Vyzkoušet oblečení nebo boty je pak možné v deseti interaktivních kabinkách, kam mají být produkty doručeny ze skladu přímo v obchodě do tří minut od objednávky.

„Silně věříme propojení online a offline kanálů, které se vzájemně posilují a mohou vytvořit skvělý synergický efekt. Na jednom místě tak kombinujeme benefity offline a online nakupování. Rychlé doručení, široká nabídka, pohodlné možnosti vrácení zboží i možnost si vše vyzkoušet, to je zcela nová nákupní zkušenost, která v Polsku způsobila revoluci v módním průmyslu,“ říká Mikołaj Wezdecki, člen představenstva Eobuwie.pl.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Doufáme, že bude koncept stejně úspěšný i v České republice,“ dodává Wezdecki, jenž v Eobuwie.pl působí i jako ředitel e-commerce. Společnost patří do skupiny CCC, která je největším prodejcem obuvi v Polsku a se svými obchody působí také v České republice. Součástí Eobuwie.pl jsou také právě tuzemské obchody Eobuv.cz a Modivo, přičemž celá skupina nedávno získala investici ve výši 2,8 miliardy korun od japonské společnosti SoftBank. V plánu má urychlit expanzi nejen v Česku, ale také v následujících letech vstoupit na burzu.

Jedním z příkladů pokračující expanze polské skupiny je pochopitelně i nově otevřená futuristická prodejna na Smíchově. V ní je k dispozici rovněž speciální 3D skener chodidel, který na místě vytvoří trojrozměrný model nohy zákazníka, porovná ho s botami v nabídce a vybere ty, které profilu odpovídají. I přes veškeré dostupné technologie ale šéfové společnosti ujišťují, že v obchodě bude i tradiční živý personál v podobě osmdesáti zaměstnanců, přičemž na místě bude i výdejna zboží objednaného přes internet.

Společnost Nanovo, tvůrce technologií v nové prodejně značek Eobuv.cz a Modivo, přitom není v Česku poprvé. Spolupracuje také s dalšími hráči na maloobchodním trhu, jako jsou Sephora, Cinema City či právě CCC. V Polsku mezi jejich zákazníky patří například i Žabka, Decathlon, mBank, Costa Coffee či McDonald’s. Samotná Eobuv.cz, respektive Eobuwie.pl, má v Polsku 25 kamenných obchodů, Modivo má jednu prodejnu a jednu mají partnerské značky společnou.