Vodíku nevěříme, je neefektivní. Volkswagen vysvětluje, proč chce u elektromobilů sázet hlavně na baterie
Je budoucnost automobilového průmyslu uložena v lithium-iontových akumulátorech, nebo je lepší důvěřovat síle vodíku? Otázka, na kterou lze nyní hledat odpověď jen v křišťálové kouli. I přesto, že mnoho automobilek nyní sází na klasické elektromotory s akumulátorem, jen málokteré zcela vylučují možnost budoucí orientace na vodík. Volkswagen se ale vůči této technologii staví dost kriticky a přidává své důvody.
Elektrické pohony jsou nepříliš vzdálenou budoucností valné části sektoru osobních automobilů. Důvodem je snaha zamezit devastaci životního prostředí, s čímž souvisí stále se zpřísňující emisní limity, které musí flotily jednotlivých automobilek splňovat. Stále větší počet z nich tak uvádí na trh čistě elektrické novinky a dieselové agregáty ve velkém vyměňují za hybridní ústrojí.
Jsou tu však i tací výrobci, kteří se sice snaží oprostit od technologie spalující fosilní paliva, nicméně svou budoucnost neukládají do akumulátorů. Takovou automobilkou, která jde proti proudu, je například Toyota, která ve velkém sází na vodíkovou technologii a vodíkovou budoucnost, respektive společnost obecně.
„Vodíková auta jsou z našeho pohledu celkově praktičtější na provoz, ale zároveň nevypouští oxid uhličitý či jakékoli škodlivé látky, pouze vodní páru. Tankování trvá jen několik minut, není třeba dlouhého dobíjení ze zásuvky. Dojezd nové generace vodíkové Toyoty Mirai na jedno natankování je nyní už přes 600 kilometrů bez ohledu na venkovní teplotu. Díky elektromotoru je vodíkové auto dynamické s rychlou akcelerací,“ vysvětluje ředitel zastoupení značky Toyota a Lexus v ČR Martin Peleška, která vidí ve vodíku jasnou budoucnost.
Tento názor ohledně větší praktičnosti rozhodně nesdílí Volkswagen, který se nyní vůči vodíkové technologii poměrně ostře vyhranil a přidal několik důvodů, proč je podle něj budoucnost v elektromobilitě, kde jsou motory poháněny bateriovými akumulátory.
Souboj technologií
Jak Volkswagen uvedl ve své zprávě, technologie palivových článků na bázi vodíku je podle něj ve skutečnosti velmi neefektivní, a to jak z hlediska účinnosti, tak i provozních nákladů. Toto tvrzení Volkswagen opírá o několik posledních studií. Jednou z nich je i studie nezávislé mezinárodní poradenské společnosti v oblasti managementu Horváth & Partners, která porovnávala vodíkový a elektrický pohon z pohledu zákazníka.
Studie pojmenovaná Automotive Industry 2035 – Forecasts for the Future komparovala po dobu šesti měsíců bateriové a vodíkové elektromobily. „Hlavním důvodem naší studie bylo to, že společnost Horváth & Partners poskytuje služby mnoha klientům v automobilovém průmyslu. Tito klienti samozřejmě chtějí vědět, co v následujících 10 až 15 letech očekávat,“ vysvětluje ředitel studie Dietmar Voggenreiter.