Odvrátily krizi Adidasu a udělaly z něj trendy značku. Dříve nejslavnější kecky končily v sekáčích
Styl nízkých nadčasových kecek od Adidasu nebyl původně určen jen do měst. Znovuzrození t-toes pak pomohlo německé firmě odvrátit hrozící krizi.
Adidas neměl mnoho momentů, které by ho v oblibě mezi lidmi katapultovaly před Nike. Když ale letos rozjel masivní kampaň na obyčejné retro kecky, najednou i jeho úhlavní konkurent musel zbystřit. Jen málokdo ale ví, jaká historie se za tak populárními a pro Adidas velmi důležitými teniskami Samba nebo Gazelle, kteří nosí mladí i staří, skrývá. A není postavena zrovna na mírumilovných záležitostech. Jejich design je spojen s německou armádou i fotbalovými bitkami.
Když se Adidas utápěl v problémech, které z velké části zapříčinila spolupráce s kontroverzním rapperem a módním návrhářem Ye a kterou loni přerušil, hledal způsob, jak se ze šlamastyky, kvůli níž ztrácel miliony eur, co nejrychleji dostat. Tušil, že cesta vede skrze mladou generaci zákazníků, kteří často prahnou po neotřelých stylech tenisek a díky sociálním sítím se dokážou sjednotit tak, že spustí nový trend.
Německá firma proto oprášila kultovní adidasky Samba, Gazelle, Spezial nebo Campus, postavila na nich mladistvou kampaň a pozorovala, jak nízké kecky s jednoduchým designem zaplavují ulice. Ukázalo se, že právě znovuzrození těchto tenisek pomohlo Adidasu odvrátit hrozící krizi a znatelně zvýšit prodeje. A to nejen v Evropě, ale také ve Spojených státech.
Najednou se z terrace shoes neboli t-toes, jak se jejich provedení říká, stal módní hit, který se propisuje hlavně do městského stylu oblékání. Ovšem před čtyřiceti lety, kdy o ně začal být poprvé větší zájem mezi lidmi, se nosily do jiných míst, často velmi náročných a nevyzpytatelných. Ikonický design s výraznou gumovou podrážkou si oblíbili mimo jiné němečtí vojáci.
Na začátku osmdesátých let hledala tehdy ještě západoněmecká armáda nový typ obuvi, ve které by vojáci a vojačky mohli absolvovat výcvik. Bundeswehr potřeboval až půl milionu párů – a kontaktoval kvůli tomu jak Adidas, tak Pumu, tedy dvě největší značky sportovních bot v Německu, které byly založeny bratry Adim, respektive Rudim Dasslerovými.
Dodnes se vedou spory o to, kdo s proslulým designem přišel. Ačkoliv Puma několikrát zmínila, že to byla právě ona, kdo takzvané German Army Trainers (GAT) vymyslel, nikdy nebylo potvrzeno, že je dodávala armádě. Adidas na druhou stranu veřejně přiznal, že v osmdesátých a devadesátých letech tento typ tenisek vojákům zajišťoval.
Jakmile ale v roce 1991 papírově skončila studená válka, byla armáda výrazně zredukována – a z desítek, ne-li stovek tisíc německých vojáků se stali civilisté, kteří už nepotřebovali výcvikové tenisky mít. A tak je armáda prodávala do bazarů, odkud si je kupovali běžní zákazníci. Čistě proto, že je bavil jejich na tehdejší dobu netradiční vzhled.
Proslýchá se, že právě skrze všemožné výprodeje se k teniskám dostal i uznávaný belgický návrhář Martin Margiela, spoluzakladatel francouzského domu Maison Margiela, kterému se líbily tak moc, že z nich vyrobil luxusní repliku. Ta se stala natolik zásadní, že si někteří začali automaticky spojovat, že to byl právě on, kdo s původním designem přišel.
S tím, jak se především německý trh začal zaplavovat tímto stylem tenisek, se začalo více mluvit také o legendárním modelu Samba, který je pro Adidas stejně zásadní jako edice Superstar nebo Stan Smith. Ačkoliv už vznikl koncem čtyřicátých let, teprve na přelomu osmdesátek a devadesátek o něj začal být velký zájem. Obzvlášť pak na britských ostrovech.
Samby a další t-toes se staly základním vybavením britských skalních fotbalových fanoušků – a často i hooligans, kteří jimi doplňovali svůj ležérní vzhled v podobě tepláků a fotbalových dresů. „Přesně z tohoto prostředí totiž takzvané terrace shoes pocházejí, jejich rodištěm jsou fotbalové stadiony v Anglii. Stojí na nich celá kultura oblékání,“ říká pro CzechCrunch Martin Kluka z Footshopu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsOstatně díky nim vznikl blokecore, což je způsob oblékání, který byl populární především v Anglii mezi mladými před čtyřiceti až třiceti lety. Ten i dnes zažívá menší obrození, primárně díky sambám, gazellám a podobně, velkou měrou se ale na trendu podílel i letošní evropský fotbalový šampionát a na něj navázaný obsah na Instagramu, TikToku a dalších sítích.
Tudíž jakmile znovu nazujete jedny z těchto tenisek, které pomohly Adidasu zpět na vrchol popularity mezi mladou generací, vzpomeňte si, kde mají své kořeny. A pokud byste náhodou hledali subtilnější model k sambám, můžete zkusit přímo siluetu Adidas BW Army, což je velmi přesná replika původních armádních tenisek.