Přeprava budoucnosti podle Volva. Koncept 360c je samořiditelné lůžkové auto i mobilní kancelář

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Volvo 360c Exterior
0Zobrazit komentáře

Budoucnost dnes vidí většina automobilek v autonomních technologiích, kdy už auta ani nebudou mít volant, budou se ovládat a řídit sama a my si budeme moci během cestování odpočinout. Přestože je tato budoucnost ještě relativně daleko, mnoho firem už ukazuje, jak by alespoň podle nich mohla vypadat. Volvo nyní se svým futuristickým konceptem 360c ukázalo nejen podobu „vozů budoucnosti“, ale hlavně demonstrovalo, jak by mohla vypadat i s tím spojené změna v infrastruktuře a přepravě jako takové.

„Neztratili jsme v honu za efektivitou empatii pro cestující? Efektivita by neměla být o tom, kolik práce zvládnete vměstnat do svého dne, nebo jak rychle se dokážete dostat tam, kam cestujete, ale měla by být o tom, jak se tam dostanete,“ vysvětluje švédská automobilka ve videu, které představuje koncept plně autonomního a pochopitelně také elektrického vozu Volvo 360c.

Volvo 360c Interior

Interiér konceptu Volvo 360c nabízí různá využití

Volvo věří, že autonomní technologie jsou způsobem, jak zcela přeměnit způsob cestování z bodu A do bodu B. Ať už to bude z města do města nebo jen v rámci metropole, v samořiditelném voze bez volantu si budete moci určit to, jak efektivně chcete cestu strávit. „Váš život, práce, vztahy a pocit pohody se nemusí přerušovat jen proto, že někam jedete,“ doplňuje Volvo.

Futuristicky vyhlížejících konceptů v posledních letech představily automobilky po celém světě desítky, možná stovky, byť se ve finále často až na svůj vzhled od současných automobilů tolik neodlišovaly. Volvo chce ovšem svým konceptem především demonstrovat to, jak podle něj může vypadat budoucnost cestování, než že by muselo jít nutně o takovou podobu vozu. Koncept 360c nejen že nemá volant, ale hlavně má celkem čtyři různé možnosti, jak můžete jeho prostorný interiér během cesty využít.

Do takového auta budoucnosti totiž můžete nasednout čtyřikrát a pokaždé vás čeká něco jiného. Volvo 360c se umí přeměnit do lůžkového vozu, kde si během cesty pohodlně zdřímnete, umí fungovat jako mobilní kancelář, obývací pokoj, ale také jako zábavný koutek, kde se díky virtuální realitě přenesete do jiných světů. Podle švédské automobilky by takový koncept mohl konkurovat letecké, autobusové i vlakové dopravě. Zatímco na krátkých vnitrostátních letech musíte řešit kontroly, fronty a přeplněná letiště, Volvo 360c nabídne luxusní soukromý prostor, jako když letíte první třídou, a navíc vás odveze od dveří ke dveřím.

Der neue Mercedes-Benz EQC: Der Mercedes-Benz unter den ElektrofahrzeugenThe new Mercedes-Benz EQC: The Mercedes-Benz among electric vehicles

Přečtěte si takéTesla Model X má další konkurenci. S prvním elektrickým SUV vyrukoval také Mercedes-BenzTesla Model X má další konkurenci. S prvním elektrickým SUV vyrukoval také Mercedes-Benz

Interiér je vzhledem k možnostem využití plně modulární a dominantou 360c je obří skleněná kopule, linoucí se prakticky nad celým vozem. Ta neslouží pouze k propouštění světla, ale na bočním skle se zobrazují různé informace, ať už o samotné cestě, nebo čemkoliv dalším, co si cestující určí. Jen na oko ostatně Volvo, které od roku 2010 patří čínskému koncernu Geely, do svého konceptu nezahrnulo třeba ani designové ploutvičky na zádi. Ty dokáží zobrazit například číslo rezervace, pokud by bylo auto využíváno pro carsharing nebo třeba jako Uber.

Volvo 360c Interior

Potenciál změnit společnost

„Konceptem 360c chceme zahájit diskuzi s tím, že více nápadů a odpovědí dostaneme časem, jak se budeme dále učit,“ uvádí k projektu Mårten Levenstam, senior VP korporátní strategie ve Volvo Cars. „Přesto věříme, že plně autonomní jízda má potenciál v mnoha ohledech zásadně změnit naší společnost. Bude mít hluboký dopad na to, jak lidé cestují, jak navrhujeme naše města a jak používáme infrastrukturu,“ dodává Levenstam. Volvo v tom ale rozhodně nechce být samo, a proto k diskuzi zve i všechny další aktéry.

Volvo 360c Exterior Detail
Volvo 360c Exterior Safety
Volvo 360c Exterior
Volvo 360c Exterior
Volvo 360c Exterior
Volvo 360c Interior
Volvo 360c Interior Party
Volvo 360c Interior Office

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Se zařízením Peanut Sensor snadno zjistíte, jestli vaše jídlo obsahuje stopy ořechů

Filip HouskaFilip Houska

nimapeanutsensor_cc1
0Zobrazit komentáře

Alergie na ořechy patří mezi nejrozšířenější potravinové alergie, která má postihovat až 1 procento světové populace (odhadem okolo 76 milionů lidí). Vzhledem k tomu, že je přítomnost ořechů v široké škále potravin a jídel čím dál častější, není úplně snadné si výskyt důkladně hlídat. Například během rodinné návštěvy nebo u pochybných stánků, kde je dohledání seznamu alergenů téměř nadlidským úkolem.

Tento problém se snaží řešit sanfranciský startup Nima Labs pomocí chytrého nástoje Peanut Sensor, který – jak už název napovídá – přítomnost ořechů a dalších skořápkových plodů v potravinách a jídlech dokáže odhalovat. Celý princip spočívá ve vložení malého kousku pokrmu do speciální kapsle, která se následně vsune právě do onoho senzoru.

Peanut Sensor poté začne vloženou substanci skenovat a do pěti minut by měl vyhodnotit, zdali se v ní objevují stopy ořechů, či nikoliv. Vzhledem k tomu, že jde o zdravotní zařízení, jehož nepřesnost by mohla alergikovi značně ublížit, musí se opírat o ověřené studie, kterými Nima Labs disponuje. Podle nich má Peanut Sensor vykazovat až 99,2procentní přesnost v měření.

nimapeanutsensor_cc2

Peanut Sensor dokáže odhalit až 10 miliontin ořechového proteinu

Ač se takové číslo může zdát vysoké, stále chybí osm desetin ke 100procentním výsledkům. V praxi to tedy znamená, že z 1 000 testovaných jídel či potravin bude zhruba 8 případů, kdy Peanut Sensor výskyt ořechů nezjistí. I proto samotný spoluzakladatel a CEO Nima Labs Shireen Yates jasně deklaruje, že Peanut Sensor není nahradou EpiPenu a doporučuje jej mít stále při ruce.

nimapeanutsensor_cc3

Pokud potravina neobsahuje stopy ořechů, Peanut Sensor se „usměje“

V drtivé většině situací však má tento senzor, na kterém se podíleli i vědci z MIT, fungovat spolehlivě a díky svému moderně provedenému, trojúhelníkovému designu by si měl zájemce získat. Možným rozhodujícím faktorem před koupí bude nicméně cena.

Peanut Sensor totiž stojí 289 dolarů (včetně 12 testovacích kapslí), což je v přepočtu necelých 6 400 korun. A vzhledem k tomu, že by se každá kapsle měla po použití vyhodit, aby nedocházelo ke kontaminaci, je zapotřebí si dokupovat i jejich sadu o 12 kusech, která přichází na 72 dolarů (cca 1 600 korun). Prodej je zatím dostupný pouze v USA a Kanadě.

nimaglutensensor_cc1

Nima Labs nabízí i designově stejný nástroj pro detekci lepku, takzvaný Gluten Sensor

Foto: Nima Labs