Vratné boxy na jídlo Čechy lákají. REkrabička je nabízí už ve více než 350 podnicích a plánuje vyrůst na 20 milionů
Ať už vám jídlo doveze kurýr, nebo si jej vyzvednete v restauraci, většinou porci obdržíte v jednorázovém obalu na plastové bázi. Ten pak ihned vyhodíte, což není zcela uvědomělý přístup vstříc ekologii. Právě tímto problémem se předloni začal zabývat český startup REkrabička, který gastropodnikům zajišťuje znovupoužitelné obaly a letos plánuje vyrůst v tržbách až na 20 milionů korun. A to i přesto, že mu klacky pod nohy házel covid.
Poprvé jsme o brněnské firmě REkrabička psali v září minulého roku, kdy její zakladatel Ondřej Širočka se svým týmem rozjel systém vratných krabiček, ke kterému ho motivovala osobní zkušenost z práce. Viděl totiž, jak do jeho minulého zaměstnání chodila jídla v rámci takzvaných krabičkových diet, jež byla zabalená zvlášť a navíc v plastu.
Proto se rozhodl, že se s tím pokusí něco udělat. Vycházel ze studií, které ukazují, že se jen v Česku ročně vyhodí až 20 tisíc tun jednorázového plastového nádobí. Navíc si všímal trendu v podobě nahrazování plastů u společností jako IKEA a dalších, přičemž sledoval, že podobné projekty s vratnými krabičkami dobře fungují i za hranicemi. Především ve Švýcarsku, Německu a ve Velké Británii.
Založil tak REkrabičku, která funguje na jednoduchém cirkulárním principu – restaurace (nebo bistro, kavárna či kantýna) si od startupu objedná zásobu krabiček, do nichž si pak zákazníci za vratnou zálohu 80 korun mohou brát jídlo s sebou. Poté je mohou vrátit zpět nebo si do nich nechají dát další jídlo. REkrabička pak vydělává na poplatcích od 1,7 do 3,5 koruny, které si za použití jedné krabičky od podniků účtuje.
Ve výsledku má REkrabička ušetřit až 400 jednorázových obalů, jelikož jeden její vratný box, dostupný v různých barevných kombinacích a velikostech, může být používán právě zhruba čtyřistakrát, než dojde k jeho poškození. Díky tomuto způsobu fungování, který je šetrnější vůči přírodě, se REkrabička dostala i do našeho výběru Udržitelný byznys roku ‘21, kde jsme hledali inovativní projekty pomáhající životnímu prostředí.
Koronavirové vidle
Postupem času na tento princip slyšelo stále více firem a REkrabička se začala dostávat do povědomí i mimo Brno, kde své vratné obaly předloni nabídla v prvních osmi podnicích. Dnes si můžete rekrabičky vyzvednout na více než 350 partnerských místech napříč republikou. A to i přesto, že přišla pandemie koronaviru, která – stejná jako u jiných byznysů – výrazně zamíchala kartami.
„První rok na trhu byl divoký. Zajížděli jsme výrobu nových rekrabiček a prakticky nebylo dne, kdy by se něco nepokazilo nebo nefungovalo. Vůbec jsme nestihli původně plánované termíny a kvalitu výroby jsme také ladili několik měsíců. Do toho přišel covid, se kterým jsme rozhodně nepočítali, a docela nám do našeho plánu takzvaně hodil vidle,“ popisuje Širočka pro CzechCrunch.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsBěhem první pandemické vlny, která ochromila celý svět, totiž gastronomické podniky nechtěly experimentovat a podle Širočky neměly odvahu přijímat nové inovace. Restaurace se především soustředily na to, jak nadále zajistit provoz. „Nemám přesné statistiky, ale pocitově můžu říct, že jsme o řadu partnerů přišli,“ zmiňuje. I tak se ale původem brněnskému startupu, který nyní čítá osm stálých členů, podařilo tímto nepříjemným obdobím úspěšně proplout.
Za loňský rok dosáhla REkrabička na tržby ve výši tří milionů korun, přičemž letos plánuje vyrůst na 15 až 20 milionů a poprvé se dostat do zisku. „Překlopení do černých čísel očekáváme ve čtvrtém kvartálu,“ konkretizuje Širočka. Tým mimo jiné přemýšlí také o externím financování, díky kterému by si chtěl otevřít dveře do zahraničí, především do sousedních zemí.
„Pomalu se dostáváme na Slovensko a chtěli bychom naši službu co nejdříve rozšířit také do Polska. Chceme se i více profilovat na festivalech, kde bychom zajišťovali vratné obaly pro vybrané gastropodniky. Věříme, že během příštího roku se ve větší míře dostaneme i tam – zatím jsme toto léto testovali provoz rekrabiček na festivalu Pohoda,“ dodává Širočka.
Spolu s tím chystá startup i rozšíření portfolia. Aktuálně REkrabička nabízí dva modely svých obalů, které se od sebe liší hlavně velikostí a tím, na jaké typy pokrmů jsou určeny – těch je dohromady „v oběhu“ okolo 70 tisíc. Již brzy ale chce přidat novou krabičku hlavně na polévky, potažmo menší saláty nebo dezerty, díky čemuž by restaurace získaly kompletní sestavu pro různé druhy jídel.
***
Zajímá vás, jaké další společnosti se umístily v našem žebříčku Udržitelný byznys roku ’21? Podívejte se na jejich kompletní výběr.
***
Také u nových modelů chce klást důraz především na 100% recyklovatelný materiál (polopropylen) a komfort během používání, který ocení především zákazníci. Ti mohou krabičky vracet klidně i neumyté, případně jen opláchnuté. O kompletní vyčištění se postará samotná restaurace, která boxy následně nabídne dalším lidem.
Před pár dny navíc Širočkova firma navázala spolupráci s českým zastoupením Coca-Cola HBC, jednou ze světově největších stáčíren nápojů od Coca-Coly. To bude svým partnerům nabízet rekrabičky za zvýhodněných podmínek. „Bereme to jako vstřícný krok pro restaurace, které doposud se zapojením do REkrabičky váhaly. Jsme rádi, že můžeme na cestě k udržitelnosti pomoci i takovým firmám, jako je právě Coca-Cola,“ doplňuje Širočka.