Vratné boxy na jídlo Čechy lákají. REkrabička je nabízí už ve více než 350 podnicích a plánuje vyrůst na 20 milionů
Ať už vám jídlo doveze kurýr, nebo si jej vyzvednete v restauraci, většinou porci obdržíte v jednorázovém obalu na plastové bázi. Ten pak ihned vyhodíte, což není zcela uvědomělý přístup vstříc ekologii. Právě tímto problémem se předloni začal zabývat český startup REkrabička, který gastropodnikům zajišťuje znovupoužitelné obaly a letos plánuje vyrůst v tržbách až na 20 milionů korun. A to i přesto, že mu klacky pod nohy házel covid.
Poprvé jsme o brněnské firmě REkrabička psali v září minulého roku, kdy její zakladatel Ondřej Širočka se svým týmem rozjel systém vratných krabiček, ke kterému ho motivovala osobní zkušenost z práce. Viděl totiž, jak do jeho minulého zaměstnání chodila jídla v rámci takzvaných krabičkových diet, jež byla zabalená zvlášť a navíc v plastu.
Proto se rozhodl, že se s tím pokusí něco udělat. Vycházel ze studií, které ukazují, že se jen v Česku ročně vyhodí až 20 tisíc tun jednorázového plastového nádobí. Navíc si všímal trendu v podobě nahrazování plastů u společností jako IKEA a dalších, přičemž sledoval, že podobné projekty s vratnými krabičkami dobře fungují i za hranicemi. Především ve Švýcarsku, Německu a ve Velké Británii.
Založil tak REkrabičku, která funguje na jednoduchém cirkulárním principu – restaurace (nebo bistro, kavárna či kantýna) si od startupu objedná zásobu krabiček, do nichž si pak zákazníci za vratnou zálohu 80 korun mohou brát jídlo s sebou. Poté je mohou vrátit zpět nebo si do nich nechají dát další jídlo. REkrabička pak vydělává na poplatcích od 1,7 do 3,5 koruny, které si za použití jedné krabičky od podniků účtuje.
Ve výsledku má REkrabička ušetřit až 400 jednorázových obalů, jelikož jeden její vratný box, dostupný v různých barevných kombinacích a velikostech, může být používán právě zhruba čtyřistakrát, než dojde k jeho poškození. Díky tomuto způsobu fungování, který je šetrnější vůči přírodě, se REkrabička dostala i do našeho výběru Udržitelný byznys roku ‘21, kde jsme hledali inovativní projekty pomáhající životnímu prostředí.
Koronavirové vidle
Postupem času na tento princip slyšelo stále více firem a REkrabička se začala dostávat do povědomí i mimo Brno, kde své vratné obaly předloni nabídla v prvních osmi podnicích. Dnes si můžete rekrabičky vyzvednout na více než 350 partnerských místech napříč republikou. A to i přesto, že přišla pandemie koronaviru, která – stejná jako u jiných byznysů – výrazně zamíchala kartami.
„První rok na trhu byl divoký. Zajížděli jsme výrobu nových rekrabiček a prakticky nebylo dne, kdy by se něco nepokazilo nebo nefungovalo. Vůbec jsme nestihli původně plánované termíny a kvalitu výroby jsme také ladili několik měsíců. Do toho přišel covid, se kterým jsme rozhodně nepočítali, a docela nám do našeho plánu takzvaně hodil vidle,“ popisuje Širočka pro CzechCrunch.