Jídlo s sebou bez výčitek a ekologicky. Jedna česká REkrabička dokáže ušetřit až 400 jednorázových obalů

rekrabicka5Story

Foto: REkrabička

REkrabička může posloužit jako nádoba na přenášení i konzumaci jídla

0Zobrazit komentáře

Neplýtvat, být šetrný a myslet ekologicky. Apel na ochranu životního prostředí rezonuje společností stále silněji a spotřebitel přestává být lhostejný k tomu, jak velkou ekologickou stopu za sebou zanechává. Přesto celá řada platných principů, na kterých naše společnost stojí, ekologickému chování příliš nenahrává.

Jednoho z nich si před dvěma roky všiml Ondřej Širočka, který působil ve firmě, do níž každý pracovní den zaměstnancům přicházela předpřipravená jídla v rámci tzv. krabičkových diet. „Většinou se jednalo o pět jídel, každé zvlášť zabalené v jednorázové plastové krabičce. Přemýšlel jsem, jestli by se to nedalo udělat jinak a bez odpadu, a začal si pohrávat s myšlenkou vratných krabiček,“ přibližuje dvaatřicetiletý podnikatel moment, kdy vznikl nápad na projekt, který je dnes znám jako REkrabička.

Systém jeho fungování je vcelku jednoduchý. Zákazník si za složenou zálohu nechá jídlo nandat do vratné krabičky, po jeho konzumaci krabičku vrátí a svou zálohu dostane zpět s dobrým pocitem, že planetě ušetřil trápení s jedním, jednorázovým odpadem. Tento pocit uspokojení navíc roste s počtem takto ušetřených jednorázových obalů, kterých může jedna REkrabička ušetřit až 400.

rekrabicka2

Foto: REkrabička

Díky projektu REkrabička nejsou jídla balena do jednorázových obalů

Cesta k tomuto číslu však nebyla úplně jednoduchá, jelikož se naše společnost podobným principům teprve učí. Jak Širočka vysvětluje, v Česku jsme si již zvykli například na vratné kelímky, což potvrzuje i úspěch projektu Otoč kelímek. Ovšem u vratných obalů na jídlo se podobné iniciativy teprve rozbíhají. Oproti okolním státům Evropy jsme navíc překvapivě poměrně napřed.

„Podobné projekty jako REkrabička jsou ve Švýcarsku, Německu, Anglii a nějaké iniciativy jsem si všiml také v Lucembursku. Spousta států v Evropě se od nás tak může učit,“ říká Širočka, který opustil pozici produktového manažera, aby se mohl svému nápadu věnovat naplno.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vůbec první REkrabičky začaly kolovat v rámci služeb firmy nabízející koncept krabičkové diety. Širočka však hned od počátku věděl, že tento systém může najít své uplatnění i v restauracích, a to zejména těch, které nabízejí možnost odnést si jídlo s sebou domů.

Prvních osm brněnských restaurací začalo do vratných krabiček balit jídlo v červnu minulého roku. Následně se služba dostala i do Prahy a dalších českých měst. Mezi ty nejznámější podniky, které do REkrabiček balí, patří například restaurace Zátiší, Compass Group, Cantina La Fresca, Prague Catering a další. Celkem je dnes v oběhu na osm tisíc REkrabiček, které využívá přibližně 60 partnerských podniků.

rekrabicka4

Foto: REkrabička

Jedná REkrabička dokáže ušetřit až 400 jednorázových obalů

Do programu se může přihlásit v podstatě každý podnik, tedy restaurace, kantýny, bistra či kavárny, které mají zájem zbavit se odpadu a zároveň mohou ve svém podniku krabičky hygienicky ošetřit. Stále je však mnoho těch, které projekt sice zajímá, ale stále hledají kuráž se do něj zapojit.

„Je spousta podniků, které nás našly samy, neboť v REkrabičce vidí smysl a bez váhání se chtějí zapojit. Pak je ale i celá řada restaurací, které zatím váhají a neví, co přesně od vratných obalů čekat – a není se čemu divit, neboť je to úplně nová věc,“ dodává Ondřej Širočka, který proto nabízí možnost vyzkoušet REkrabičky na dva měsíce zdarma.

Po uplynutí tohoto období každá restaurace platí měsíční poplatek ze služby, které obsahují pronájem těchto produktů, výměnu opotřebovaných kusů, propagační materiály a další. REkrabička si totiž nádoby na přenášení jídla sama vyvinula přesně na míru potřebám gastroprovozu a také si je svépomocí vyrábí.

Plast na více použití jako vítěz

Samotný vývoj krabičky trval přes šest měsíců, během kterých byl hledán ten nejlepší tvar i materiál. „Nejprve jsme zvažovali různé materiály od skla přes dřevo až po nerezovou ocel. Plast z toho vzešel jako poměrně jasný vítěz hlavně díky jeho odolnosti, dostupnosti, recyklovatelnosti a nízké hmotnosti. Je totiž zásadní rozdíl mezi plastem na jedno použití a plastem, který použijete opakovaně a následně dohlédnete na jeho recyklaci,“ vysvětluje Ondřej Širočka.

rekrabicka

Foto: REkrabička

Ondřej Širočka, zakladatel projektu REkrabička

Jenže není plast jako plast, a proto bylo nutné najít ten správný druh, který by se pro účely REkrabičky hodil nejlépe. Společnost navíc nyní pracuje na vývoji vlastního unikátního plastového materiálu, který bude odpovídat potřebám cirkulární ekonomiky co nejlépe. Díky charakteristickému materiálu lze jednu a tu samou krabičku využít až 400krát za předpokladu, že se k ní uživatel chová šetrně a zbytečně jí nepoškozuje.

„Naším cílem samozřejmě je, aby se každý obal využil co možná nejvíce, a proto zákazníky v tomto směru edukujeme. Například přímo na REkrabičce je nápis ‚Nepoškrábej mě, prosím, mám před sebou ještě dlouho cestu‘,“ zmiňuje tvůrce, jehož krabičky najdou uplatnění i po ukončení své působnosti. „Partnerům je vyměníme za nové a zrecyklujeme je pro jiné použití, například v automobilovém průmyslu,“ dodává.

Stovky ušetřených kilogramů odpadu

Vůbec nejvíce se prozatím REkrabičkám daří v oblasti podnikového stravování, tedy na místech, jako jsou firemní kantýny, nebo u podniků, které pro firmy vaří obědy. „Máme například jednu firmu, která denně do REkrabiček balí 250 porcí jídla. Díky tomu měsíčně ušetří zhruba 160 kg odpadu,“ kalkuluje Ondřej Širočka množství odpadu, který by jinak zcela zbytečně zel na skládkách.

A přesně to je důvod, proč je celý tým okolo REkrabičky odhodlán dostat svůj projekt do co možná nejvíce podniků, nabízet je i prostřednictvím rozvozu a postupně se dostávat také do centra dění nejrůznějších festivalů, foodmarketů a zahraničních trhů. S tím také souvisí plán rozšířit množství typů REkrabiček. Další by měl přijít na řadu například obal vhodný k přenášení polévek.

rekrabicka1

Foto: REkrabička

Materiál REkrabičky lze snadno omývat a nehrozí, že by časem jídlem načichnul

Ondřej Širočka proto připouští, že celý projekt prozatím není v černých číslech a dlouho v nich ještě asi nebude. Veškeré výdělky jsou totiž okamžitě vraceny zpět do vývoje a dalších náležitostí okolo celého projektu. Do podobných projektů je totiž nutné jít nejdříve srdcem a na zisky si zkrátka počkat. A přesně to chce REkrabička naučit i restaurace.

„I když naše služba umí v některých případech šetřit také náklady, není to pravidlem. Restauracím primárně přinášíme možnost balit jídlo kvalitně, stylově a hlavně ekologicky,“ uzavírá.

Vstup na burzu, který přinesl stovky milionů dolarů Buffettovi i Salesforce. Snowflake první den vyrostl až o 170 %

snowflake-founders

Foto: Snowflake

Šéf Snowflake Bob Muglia (druhý zleva) se třemi spoluzakladateli

0Zobrazit komentáře

Jde o největší IPO neboli vstup na burzu tohoto roku, který zaujal nejen množství menších investorů, ale také velkých hráčů, včetně obří technologické firmy Salesforce nebo investiční legendy Warrena Buffetta a jeho společnost Berkshire Hathaway. Kalifornský Snowflake vznikl teprve v roce 2012, o dva roky později spustil veřejnou verzi své služby, ale na investicích od té doby nabral už 1,4 miliardy dolarů a má přes 2 000 zaměstnanců ve dvaadvaceti lokacích, přičemž nejblíže je od nás v Berlíně.

Snowflake se soustředí na uchovávání a analýzu dat v cloudovém prostředí a rychle roste. V roce 2019 firma utržila 264 milionů dolarů se ztrátou ve výši téměř 350 milionů, která je zapřičiněna především extrémně rychlým růstem. Právě ten společně se zájmem investorů Snowflake dovedl až ke vstupu na burzu, který oficiálně proběhl před dvěma dny.

Úvodní cena akcií při úpisu měla být nastavena na 75 až 85 dolarů za kus s cílem prodat jich 28 milionů za 2,1 až 2,3 miliardy dolarů. Pak si ale Snowflake uvědomil, že možná bude o akcie vyšší zájem, než se očekávalo, a zvýšil jejich cenu nejprve na 100 až 110 dolarů a nakonec až na 120 dolarů.

A měl dobré tušení, protože pár hodin po zahájení obchodování akcie vystřelily v jednu chvíli až na necelých 320 dolarů za jednu akcii, což znamenalo více než 170% růst. Po chvilce se ustálily kolem 230-250 dolarů, kde se obchodují aktuálně. Důvodů pro růst jednoho z nejočekávanějších IPO tohoto roku bylo hned několik.

Investor Warren Buffett

Předně Snowflake působí v oblasti, která je víc než aktuální a zásadním způsobem roste její důležitost. Zároveň byl silný zájem investorů už v investičních kolech před vstupem na burzu a IPO bylo pouze vyústěním. Přispělo k tomu i zapojení Berkshire Hathaway, tedy investiční společnosti miliardáře Warrena Buffetta, která vložila 250 milionů dolarů do akcií Snowflake při ceně IPO a koupila další 4,04 miliony kusů akcií od dalšího akcionáře při vstupní hodnotě.

První IPO pro Buffetta od roku 1956

Celkem tak ještě před startem obchodování Buffett držel akcie za přibližně 730 milionů dolarů, jejichž hodnota vzrostla při aktuální ceně na 1,5 miliardy dolarů. To znamená kolem 800 milionů dolarů v potenciálním profitu, který by mohlo Berkshire Hathaway inkasovat v případě prodeje. V nejvyšší bod obchodování to byla dokonce až miliarda dolarů v možném zisku.

Zvláštnější je to o to víc, že Berkshire Hathaway se žádných prvotních úpisů akcií nezúčastnilo již více než 60 let. Naposledy takto vstoupilo do automobilky Ford, když zamířila na burzu v roce 1956. Vedle Warrena Buffetta zaujal Snowflake ještě před vstupem na burzu také americkou technologickou firmu Salesforce, která stejně jako Berkshire Hathaway vložila do akcií Snowflake při úpisové ceně dalších 250 milionů dolarů. Obrovský růst při IPO ale paradoxně není podle některých expertů tím nejlepším, co se může stát, tedy alespoň pro firmu, která akcie upisuje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Čím výš cena akcií v den úpisu vyletí, tím neúspěšnější celý proces vlastně byl. Že je to nesmysl? Není. Protože v takovém případě byly akcie očividně zle naceněny, zájemci by za ně přijali mnohem vyšší cenu a společnost by za ně mohla získat mnohem víc kapitálu na svůj další rozvoj. Paradoxně by tedy IPO bylo skutečně úspěšné, kdyby se akcie v den úpisu ani nehnuly. Taková cena by totiž byla skutečně v ekvlibriu nabídky a poptávky,“ říká pro CzechCrunch akciový analytik Ján Hladký z Patria Finance.

„V případě technologických IPO se podobné zběsilé nákupy občas stávají – Snapchat šel nahoru v den svého debutu o 50 %, holandský Adyen až o 90 %. Tady byl celý efekt ještě umocněn investicí Warrena Buffetta a jeho fondu Berkshire Hathaway. Ti běžně do takto mladých společností nevstupují, což dodalo Snowflake punc serióznosti a výjimečnosti. Nastoupilo typické FOMO (fear-of-missing-out) a nákupní pokyny se jen hrnuly,“ doplňuje Hladký.

miroslav-udan-boxed

Přečtěte si takéNa internetu se bude prodávat úplně všechno. Česko jsme dobyli, teď jdeme do Evropy, říká šéf Shoptetu Miroslav UďanNa internetu se bude prodávat úplně všechno. Česko jsme dobyli, teď jdeme do Evropy, říká šéf Shoptetu Miroslav Uďan

TRON: ARES

Přečtěte si takéVelký trailer na Tron: Ares láká na vizuály a hudbu Nine Inch NailsJe tu velký trailer na Tron: Ares. Láká na válku se stroji, originální vizuál a hudbu Nine Inch Nails

Nic ale netrvá věčně. Cena akcií sice často letí rychle nahoru, ale jak investoři vstupují za čím dál vyšší cenu, v jednu chvíli růst přestane a naopak akcionáři začnou své podíly ve velkém prodávat. Dojde tak k určité korekci, což je po vstupu na burzu i případ Snowflake.

I když jde o jedno z nejočekávanějších IPO a jeden z největších úpisů v rámci softwarových firem, budeme si muset počkat na vývoj v následujících měsících. Snowflake má totiž stále k dispozici desítky milionů kusů akcií, které může na burzu zařadit pro veřejné obchodování, vybrat další prostředky a tím trochu zamíchat s aktuální cenou.