Vraždy, duchařina a podmanivé Benátky. Nová poirotovka se odklání od klasické detektivky a velmi jí to svědčí
Kenneth Branagh se už potřetí coby herec i režisér pustil do příběhů Hercula Poirota. Přízrakům v Benátkách navíc dodal nadpřirozený rozměr.
Jestli se mezi globálně známými umělci dá někdo označit za fanouška Hercula Poirota, pak je to Kenneth Branagh. Uznávaný britský filmový i divadelní herec a režisér – a podle mnoha kritiků jeden z nejlepších protagonistů Shakespearových her současnosti – nedá na belgického detektiva, kterého stvořila Agatha Christie, dopustit. Proto už potřetí přivádí jeho případy na plátna kin. A zatímco v prvních dvou případech sáhl po těch nejznámějších příbězích a věrně se jich držel, v Přízracích v Benátkách popustili se scenáristou Michaelem Greenem uzdu i své fantazii. A dobře udělali.
Hercule Poirot patří ke stálicím českého televizního diváka. Nenarazit v páteční či víkendové večery na jeden z mnoha a mnoha dílů seriálu s Davidem Suchettem (který se točil od roku 1989 do roku 2013!), případně film se stejnou tematikou, je někdy umění. Když se vám trefí do nálady, můžete s nimi strávit příjemné nostalgické chvíle, většinou se ale neubráníte dojmům, že to je už z jiné doby a celé prostě staré.
Možná i díky tomu se před pár lety Kenneth Branagh rozhodl pro nové a současné kinematografii více odpovídající zpracování své oblíbené literární postavy. Činorodý herec a režisér je neodmyslitelně spjatý s dílem Williama Shakespeara, za své výkony s ním spojené – v divadle i ve filmu, v herecké i režisérské roli – posbíral mnoho nejrůznějších ocenění včetně oscarových nominací, mainstreamové publikum ho ale bude nejspíš znát jako potrhlého podvodníka Zlatoslava Lockharta z druhého Harryho Pottera. Nebo právě posledního Hercula Poirota s dvouřádkovým knírkem.
Před šesti lety tak do kin dorazila Vražda v Orient expresu, loni pak po několika odkladech a celkem potichu i Smrt na Nilu. Oba filmy Branagh režíroval a také v nich slavného detektiva hrál. A kromě něj se snímky hemžily i dalšími velkými jmény – v prvním to byli Johnny Depp, Michelle Pfeiffer, Penélope Cruz, Willem Dafoe nebo Judi Dench, ve druhém pak Gal Gadot, Armie Hammer nebo Annette Bening. Vražda v Orient expresu si vysloužila slušné hodnocení, Smrt na Nilu pak spíš průměrné. Oběma bylo společné to, že se poměrně věrně držely své literární předlohy a převáděly ji do moderně pojatých vizuálů. Vaše babička by to sice asi neocenila, mladší milovníci klasiky – jakým je i sám Branagh – už ale ano.
Letošní Přízraky v Benátkách jsou ovšem jiné. Jednak v nich chybí áčkoví herci a nevycházejí z těch neprofláknutějších příběhů, ale z méně známé knihy Hallowe’en Party (česky vyšla pod názvem Viděla jsem vraždu), kterou Agatha Christie napsala v roce 1969, jednak se jí Branagh a scenárista Michael Green spíš jen inspirovali a dodali jí vlastní výrazný rozměr, který se od napřirozena táhne až k nepokrytému hororu. Snímek měl i menší rozpočet, takže dost možná i proto dostal vedle jiného zpracování i výrazně komornější atmosféru, rozhodně to ale nebylo na škodu.
Místo knižního Londýna se tak ocitáme v poválečných Benátkách, kam se lidstvem zklamaný Hercule Poirot ukryl a kde tvrdošíjně odmítá dále vykonávat to, co umí nejlépe. Což je řešit vraždy. Jednoho dne, v předvečer Svátku všech svatých, tedy na Halloween, se k němu ale i tak dostane jeho dávná přítelkyně spisovatelka a přesvědčí ho, aby se s ní zúčastnil noční duchařské seance a pomohl jí zjistit, jestli je žena, která se vydává za médium, co dokáže mluvit s mrtvými, podvodnice, nebo má opravdu mimořádné schopnosti.