Vraždy Stodolových? Policie to tehdy odflákla, senioři ji nezajímali, říká režisér filmu o brutálním páru

Jak Petr Hátle vnímá premiéru filmu v době, kdy se řeší tragédie na filozofické fakultě? A proč kritizuje tehdejší postup policie?

Michal MančařMichal Mančař

manzele-stodolovi-05Rozhovor

Foto: Vertical Entertainment

Jan Hájek a Lucie Žáčková jako Jaroslav a Dana Stodolovi, jedni z nejhorších zločinců novodobého Česka

0Zobrazit komentáře

Manželé Stodolovi patří mezi nejhorší zločince Česka. Vraždící pár mezi lety 2001 a 2002 zabil osm důchodců, činil tak kvůli penězům – a s chladnokrevnou krutostí. Nyní si Dana a Jaroslav odpykávají doživotní tresty. Jejich činy, ale především jejich extrémně nezdravý vztah zkoumá nový snímek režiséra Petra Hátleho Manželé Stodolovi, jenž se ve čtvrtek 29. února představí v českých kinech.

Scenárista a režisér Petr Hátle byl doposud především dokumentaristou. Je podepsaný pod epizodami sérií Kmeny, Péče o duši a Příběhy 20. století či pod snímky Jednotřídka a Století s korunou. Také Manželé Stodolovi původně vznikali v dokumentárním žánru. Brzy se ale proměnili na psychologické drama, které ukazuje vztah dvou lidí, jejichž činy patří k nejodpornějším v domácích dějinách.

„Když jsem nahlížel do policejních spisů, ta brutalita a taková až samozřejmost, s jakou zločiny páchali, pro mě byla šokující. Ale také chyby, které dělala policie,“ říká Hátle v rozhovoru pro CzechCrunch. Jeho snímek ale není zevrubným popisem životních osudů sériových vrahů. Lucie Žáčková a Jan Hájek v hlavních rolích představují především toxický partnerský vztah založený na závislosti a zločinu. A bezcitnosti. Vůči sobě navzájem – hlavně ze strany Dany Stodolové –, ale především ke svému okolí.

„Oni byli schopní někoho zabít, sníst jeho večeři a přespat v jeho domě. Bylo to překročení všech mravních předpokladů a měřítek,“ popisuje režisér. Jak vnímá uvedení snímku v době, kdy je téma vražd bohužel opět aktuální? Proč kritizuje tehdejší postup policie? A zapojili spolu s producentem Tomášem Hrubým do natáčení filmu i skutečné manžele Stodolovy? I na to Petr Hátle odpovídá.

petr-hatle-stodolovi

Foto: Vertical Entertainment

Režisér a scenárista Petr Hátle, tvůrce snímku Manželé Stodolovi

Váš film jde do kin jen pár týdnů po tragédii na filozofické fakultě, po níž následovaly diskuze o zločinu a zveřejňování informací o pachatelích. Nic z toho jste nemohli předpovídat, film se natáčel několik let, přesto – neovlivnilo to premiéru?
Stejně jako všechny ostatní i mě ten čin hluboce zasáhl. Ale nemyslím si, že je nutné spojovat to s naším filmem. Ten jsme začali natáčet přibližně před třemi lety, do distribuce jdeme dva měsíce po té události. Myslím si, že to rozhodnutí je v pořádku. Náš film není oslavou vrahů, ale prostě vhlédnutím do toho, co může způsobit toxický nebo špatný vztah.

A co právě poslední dobou řešená otázka, jestli o podobných činech točit filmy, případně jak o nich a jejich strůjcích informovat…
Mají vůbec vznikat takové filmy? To je kontroverzní. Není na to správný recept. Jde o čas od události a způsob, jakým se téma zpracuje. Dovedu si představit dobrý snímek i o událostech na filozofické fakultě, který vysvětlí jejich pozadí a to, na co se lidé ptají. Teď je ale příliš brzy.

Vhled do života Stodolových probíhá ve vašem filmu formou psychologického dramatu, snímek přitom vznikal jako dokument. Jak nastala ta změna?
Při přípravách jsem si uvědomil, že dokumentární film má svoje limity. Vzhledem k tomu, že člověk potřebuje ve filmu vždycky nějakou hlavní postavu. My jsme tady tu hlavní postavu neměli. A nechtěli jsme vyprávět další Případy 1. oddělení a tak dále. Které jsou fajn, detektivky mám rád, ale není to zrovna typ věcí, které by pro mě byly pracovně lákavé. A jak jsme o tom uvažovali, tak jsme dospěli k tomu, že zajímavá je kromě jiných skutečnost, že vraždili v páru. Tak jsme se chtěli podívat do toxického manželství a na to, co vedlo k tomu, že se chovali, jak se chovali.

Film je do jisté míry až minimalistický, například postava Jardy má poměrně málo krátkých replik. Do jaké míry to odráží realitu?
Chtěli jsme zachovat základní dynamiky jejich vztahu. Vzájemné závislosti. To, že ten vztah někdo vede, že ho většinou vede Stodolová. Ale zároveň mi přišlo důležité nevyviňovat ho. On byl přece vykonavatelem většiny těch věcí. Nejde se vymlouvat na to, že má někdo doma silnou ženu nebo silného muže a dělá špatné věci. Nevyprávíme příběh o zlé ženě, která zničila dobrého muže, tak to nebylo.

Nicméně skutečné události váš film nekopíruje jedna ku jedné. V jedné scéně například Stodolová spálí peníze ukradené zabitému seniorovi. To se stalo?
Při vzniku scénáře se trochu smývá fikce a realita. Například oběti ve filmu jsou anonymizované. Ale věděli jsme, že když budeme mluvit o konkrétním případu, a ne o nějaké obecné fikci, můžeme se lépe zaměřit na daná témata. Na toxické vztahy, na seniory, nezájem policie. K tomu nám slouží zakotvení v realitě. Stejně tak nevysvětlujeme napřímo motivace Stodolových. Vy je cítíte, je tam náznak, někdo Stodolovou označí za šlapku… ale nechtěli jsme se vracet do jejich minulosti. Chtěli jsme ukazovat jejich vztah.

Jak vůbec přišel první nápad zpracovat zločiny manželů Stodolových?
Co mě zasáhlo jako úplně první, bylo to, jak dlouho manželům Stodolovým ty jejich činy procházely a proč jim procházely.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Proč?
Protože policie to tehdy v podstatě nevyšetřovala správně. Můžeme být upřímní, odflákla to. Protože jejich oběti byli osamělí senioři a lidé žijící vlastně na okraji společnosti. A proto jim to tak dlouho procházelo.

To jsou docela silná slova.
Ona je to zásadní věc, případ Stodolových vedl k pročištění postupů uvnitř policie. Od té doby změnila své zavedené principy vyšetřování záhadných úmrtí, která se především v případě starších, osamělých lidí moc neřešila. To je aspoň jedna z těch v uvozovkách pozitivních věcí na celém případu.

Čím to tedy bylo, že vraždění Stodolovým tak dlouho procházelo?
Nikdo si nedovedl představit, že manželé-vrazi mohou existovat. Že tu je někdo, kdo prochází vesnicemi a ohrožuje sousedy. Nikoho to do té doby prostě nenapadlo. Tím, že ten příběh vyprávíme, ale ukazujeme, že takové věci se dějí. Je důležité o tom mluvit a pro mě byl důležitý i pohled dovnitř, jak to v nich vzniklo.

Na filmu jste spolupracoval i s vyšetřovateli, kteří Stodolovy nakonec dopadli.
Ano, hlavně s vyšetřovatelem Janem Lomnickým, který byl odborným poradcem snímku. Myslím, že ho ještě neviděl, ale když byl na place a viděl herce v kostýmech, tak říkal, že ho až mrazí v zádech. On byl ten, kdo je zatýkal.

Měl jste také možnost nahlédnout do policejních spisů.
Tím, že původní idea bylo zpracovat Stodolovy dokumentární formou, tak první rok probíhaly klasické rešerše. Především právě s panem Lomnickým, který nás seznámil s desítkami dalších lidí a vyšetřovatelů okolo případu. Četl jsem psychologické posudky, měl jsem možnost nahlédnout do spisů…

Bylo tam něco, co vás překvapilo, co není veřejnosti známé?
Šokující tam pro mě hlavně byly chyby, které dělala policie. A potom i brutalita a taková až samozřejmost, s jakou Stodolovi zločiny páchali. Tam byla třeba věc, kterou máme i ve filmu. Oni byli schopní někoho zabít, ale zároveň sníst jeho večeři a přespat v jeho domě. Bylo to překročení všech mravních předpokladů a měřítek. Ta každodennost a lehkost, s jakou to prováděli, byla zajímavá a strašná.

Mluvit s doživotně odsouzenými pachateli jste nechtěli?
Ne. Nechtěli. Vyprávíme příběh založený na jejich činech, ale nechtěli jsme si nimi svazovat ruce. Ani jsme nepovažovali za nutné, aby takoví lidé byli součástí tohoto projektu.

tomas-masin-bratri

Přečtěte si takéMašínům bych dal vyznamenání, říká režisér filmu Bratři Tomáš MašínMašínům bych dal vyznamenání, říká režisér filmu Bratři. Oscarové ambice ale Tomáš Mašín nemá

Duna: Část druhá je ohromující, strhující a láká na třetí díl. Ale nebyla jednička lepší?

Pokračování Duny má skoro tři hodiny, ale zasloužilo by si ještě více času. Oproti jedničce musí totiž zvládat mnohem víc akce i intrik.

duna-paul

Foto: Vertical Entertainment

Paul Atreides v druhé Duně vyhlásí válku celému vesmíru

0Zobrazit komentáře

Dvouapůlleté čekání, které protáhly i loňské hollywoodské stávky, je u konce. Duna: Část druhá je tady. Ale stálo to za to, jde o jedno z nejlepších sci-fi posledních mnoha let. Přesto se neobejde bez pár okamžiků, které celkovému dojmu ubírají na dokonalosti. Hlavně v závěru, který okatě láká na třetí díl, na němž režisér Denis Villeneuve a spol. už pracují.

Zhruba první polovina nové Duny je ovšem ohromující, strhující film. Když se hlavní hrdina Paul Atreides v podání Timothéeho Chalameta poprvé zahákne za kůži písečného červa a projede na jeho hřbetu několika dunami, máte pocit, jako byste tam byli s ním. A budete si říkat, že takových zážitků chcete víc.

Před dvěma lety na podzim jich Duna od Denise Villeneuva divákům servírovala nespočet. Druhá část navazuje tam, kde první skončila. Paul se svou matkou Lady Jessikou přežil řádění krutého rodu Harkonnenů na planetě Arrakis a podařilo se mu přesvědčit vůdce domorodých fremenů Stilgara, aby je nezabíjel a dal jim šanci mezi svými lidmi.

Villeneuvův film fanouškům původní knihy Franka Herberta, ale taky velké části těch, co na jeho film prostě jen vyrazili do kina, vytřel zrak. Převedl na plátno jednu z klasických a nejkomplexnějších knih svého žánru a zabalil ji do velkolepého, bombastického hávu. Dvojka ale ztrácí něco z toho, čím jednička nadchla.

První Duna ukázala podivný vesmír v tisícovky let vzdálené budoucnosti, kde se mísí souboje na nože, genetické věštby a galaktická politika. Ve druhém díle si vesmírný imperátor povídá s dcerou na zahrádce.

První díl zaujal originální choreografií bitevních scén podléhajících neobvyklým pravidlům univerza. Ve druhém do sebe prostě kolikrát jen naběhnou hromady nepřátel.

Jednička epicky a rozmáchle (v dobrém slova smyslu!) natáhla přílet rodu Atreidů na planetu Arrakis. Část druhá sfoukne přílet císaře celého vesmíru v pár okamžicích.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tohle zjednodušení ale neplatí vždy, o úchvatné jízdě na červu už byla řeč. A hned jedna z úvodních scén připomíná, dost možná i překonává nezvykle vypadající souboje předchozího dílu. Futurističtí vojáci krutého rodu Harkonnenů s antigravitační výbavou se vznášejí horkým pouštním vzduchem a bojovníci fremenů je přepadnou.

Těch pár desítek sekund dlouhý souboj mimochodem okamžitě sděluje, že divák, který nečetl knihu nebo nedej bože neviděl jedničku, se nebude chytat. Film přímo navazuje na první polovinu rozjetého příběhu. Nečekejte odpovědi na to, proč skoro nikdo nepoužívá střelné zbraně. Nebo co je zač to koření, o kterém se tu a tam někdo zmíní. Snímek ani nevysvětlí, proč ten, kdo ovládá jeho produkci, ovládá celý vesmír.

První díl měl tu výhodu, že do podobné stopáže potřeboval dostat mnohem méně dějových linek. Měl tak čas všechno ukázat a vysvětlit. Dvojka oproti tomu musí odvyprávět složitější příběh o náboženském fundamentalismu a fanatismu, mesiášství, galaktické politice a nakládání s vlastním osudem. Zvládá to, ale ne na všechno jí zbývá čas.

Ke cti filmového zpracování slouží, že po vzoru knižní předlohy se s těmito tématy nebojí pracovat. Paul Atreides svádí vnitřní boj s tím, že se pro fremeny nechtěně stává božskou figurou. Ale bez věrnosti fremenů nemůže naplnit svou pomstu. Jeho matka Jessica, se kterou bylo dříve snadné soucítit, zase v pozadí spřádá až chladnokrevné plány, jež mají k naplnění Paulova osudu pomoci. Ale ne nutně tím způsobem, jakým by sám chtěl.

sogun-boxed

Přečtěte si takéRecenze: Šógun na Disney+ je skvělý a tak trochu jako Hra o trůnyKonečně skvělý historický seriál. Šógun na Disney+ vás vezme mezi intriky, kulturu a samuraje Japonska

Časový i obsahový pres je znát i u poměrně hvězdného obsazení, kdy Christopher Walken coby nepříliš přesvědčivý imperátor, představitelka lady Fenring Léa Seydoux nebo Anya Taylor-Joy jako dospělá verze Paulovy nenarozené sestry dostanou jen hrstku scén. Když znáte knihu, užijete si i těch pár chvil, ale jinak je to spíš uspěchaná snaha slavné tváře ukázat. Alespoň že skvělý Javier Bardem coby fremenský vůdce Stilgar má vedle hlavní dvojice Chalamet-Zendaya dost prostoru pro odlehčenější okamžiky i chvíle zaslepené víry.

Je to trochu paradox. Bezmála tříhodinový film by si zasloužil klidně o třicet minut víc. Možná i hodinku, ve které by svým postavám a složitému ději dal víc prostoru vyrůst a vyniknout. Anebo by z Duny mohla být rovnou minisérie. Není samozřejmě nutné na plátno převádět knihy doslovně – ale Duna: Část druhá dělá mnoho odchylek a zjednodušování.

Nejvíc tohle všechno vyniká na konci, kde už film příliš okatě utíká ke svému vyvrcholení, ze kterého se ale stane nijak nezastíraný můstek pro třetí díl. Ten má vzniknout podle druhé Herbertovy knihy s názvem Spasitel Duny a Villeneuve už pro něj začal psát scénář. A my doufáme, že ho nejen napíše, ale i natočí, protože kdyby Duna skončila takhle, byla by to pro ni velká škoda.