Vstaňte a bojujte, vybízí Sam Altman. Sepsal 17 poučení z byznysu, klíčoví jsou skvělí lidé

Zakladatel a šéf OpenAI prožil hodně hektický rok 2023, ale ve svém výčtu ponaučení popisuje i témata, která s jeho aktuální štací nesouvisí.

Luboš KrečLuboš Kreč

sam-altman

Foto: Microsoft

Sam Altman ze společnosti OpenAI

0Zobrazit komentáře

Sam Altman se v letošním roce stal nepochybně nejsledovanějším startupistou. Jím založená a vedená společnost OpenAI vzala celý byznysový svět útokem a ztrojnásobila hodnotu. Zároveň upoutal pozornost peripetiemi kolem svého (ne)odvolání z čela podniku. A těsně před Vánoci vydal blogový příspěvek, v němž shrnul svá manažerská poučení.

Altman sepsal sedmnáct bodů, které se naučil během řízení nejen OpenAI. Než šampiona závodů ve vývoji umělé inteligence založil v roce 2015 a později nastoupil do jeho čela, vedl také legendární startupový inkubátor Y Combinator. Má tedy na čem stavět. Příspěvek pojmenoval výmluvně: Kéž by mi někdo o těchto 17 věcech řekl dřív.

Prvním bodem jeho výčtu je: „Optimismus, posedlost, víra v sebe sama, hrubá síla a osobní vazby jsou způsoby, jak věci začít.“ A hned v závěsu píše: „Soudržné týmy, správná kombinace klidu a naléhavosti a nepřiměřené odhodlání jsou způsoby, jak věci dokončit. Dlouhodobá orientace je nedostatkovým zbožím; snažte se nestarat o to, co si lidé myslí v krátkodobém horizontu, což bude časem snazší.“

V kostce v úvodu říká to, co lidé, kteří něco rozjíždí a budují, vědí, že potřebujete hodně umanutosti a odhodlání, abyste byli úspěšní. A že to nakonec nejste vy, kdo věc dostane na vyšší úroveň, ale týmy lidí, které k sobě přivedete a které musíte umět strategicky směřovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ostatně výběru lidí se Sam Altman ve svém postu také hodně věnuje. Namátkou: „Věnujte více času náboru. Riskujte u lidí s vysokým potenciálem a rychlým tempem zlepšování. Kromě inteligence hledejte i důkazy o tom, že se věci daří.“ Nebo: „Superhvězdy jsou ještě cennější, než se zdá, ale musíte lidi hodnotit podle jejich čistého dopadu na výkonnost organizace.“

To, jak důležití jsou lidé, Altman dobře viděl, když jej vyhodilo představenstvo OpenAI. Obratem se na jeho stranu začala stavět drtivá většina zaměstnanců, kteří jej chtěli následovat kamkoli, kam by se vydal. „Práce se skvělými lidmi je jednou z nejlepších součástí života,“ je ostatně úplně poslední bod jeho seznamu.

Věřili mu a sdíleli jeho vizi. Ostatně i o tom Altman píše: „Pro tým je snazší udělat těžkou věc, na které skutečně záleží, než udělat snadnou věc, na které skutečně nezáleží; odvážné nápady lidi motivují.“ Zároveň to ale podle něj šéfové nesmí přehnat s přemotivováním: „Motivace jsou superschopnosti; nastavujte je opatrně.“

Sam Altman, spoluzakladatel OpenAI

V každé firmě je prý nutné vědět, že nepálí energií na příliš velkém počtu projektů, což by ji ve výsledku zpomalovalo: „Soustřeďte své zdroje na malý počet sázek. To se snadno řekne, ale zřejmě těžko udělá. Můžete ale smazat více věcí, než si myslíte.“

Zkrátka škrtat v programu je klíčové, stejně jako jej neustále prověřovat. Ale když se tak děje, je třeba mít podle Altmana na paměti jednu věc: „Komunikujte jasně a stručně.“ A souvisí s tím i odpor ke korporátní úředničině, která věci zpomaluje.

„Bojujte proti nesmyslům a byrokracii pokaždé, když se s nimi setkáte, a přimějte ostatní, aby proti nim bojovali také. Nedovolte, aby organizační schéma stálo v cestě produktivní spolupráci lidí,“ navrhuje Altman a dodává: „Důležité jsou výsledky; nedovolte, aby dobrý proces omlouval špatné výsledky.“

Co se realizace a byznysové praxe týče, podle Altmana je klíčové rychle nasazovat novinky do praxe, vyhodnocovat je a případně se z pochybení i učit: „Rychlá iterace může mnohé vynahradit. Obvykle nevadí, když se mýlíte, pokud iterujete rychle. Plány by se měly měřit na desetiletí, provedení na týdny.“

Zároveň je podle něj třeba ctít, že i byznys má svá neměnná pravidla, která nemá cenu se pokoušet upravit: „Nebojujte s obchodním ekvivalentem fyzikálních zákonů.“ A lepší než bojovat s něčím, co je dané, je prý soustředit se na to, aby lidé věděli, kam a za čím jdou: „Inspirace je pomíjivá a život rychle utíká. Nečinnost je obzvlášť zákeřný typ rizika.“

Jelikož z OpenAI vybudoval velkou firmu se stovkami zaměstnanců, stovkami milionů dolarů tržeb a globálním vlivem, nemůže chybět poučení, které zná každá velká firma typu automobilek – že totiž klíčové je měřítko. A když firma roste, určité plusy se sčítají, a podnik z nich může těžit mnohem víc.

A konečně to, co sám Altman ukázal letos velmi názorně a co nepochybně neplatí zdaleka jen v byznysu: „Vstaňte a pokračujte.“

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Největší čínský rival Tesly buší na evropská vrata. BYD začne v Maďarsku s výrobou elektromobilů

Maďarsko může slavit vůbec největší investici ve své ekonomické historii. Pro automobilku BYD se má stát místem, odkud dobyde Evropu.

byd-seal

Foto: BYD

Luxusní sedan BYD Seal

0Zobrazit komentáře

Jméno automobilky BYD nejspíš nebude celá řada evropských řidičů vůbec znát. Přitom k nim bude mít tento největší čínský výrobce elektromobilů již brzy velice blízko. V maďarském Segedínu postaví svou první evropskou továrnu, která se má stát hlavním opěrným bodem automobilky na starém kontinentu.

Neoficiálně se o záměru čínského BYDu postavit nový závod v Maďarsku ví již nějakou dobu, nyní však byla informace potvrzena samotnou automobilkou i maďarských ministrem zahraničí Péterem Szijjártóem. Ten výstavbu továrny nedaleko Segedínu označil za největší investici v maďarské ekonomické historii. Zároveň dodal, že rozhodnutí vybudovat závod právě v Maďarsku posílí pozici ekonomiky země a přispěje k jejímu růstu.

Podle maďarských představitelů předcházelo uzavření domluvy o vybudování závodu v Segedínu celkem 224 kol jednání. Továrna by měla nakonec vyrůst na pozemku o rozloze 300 hektarů a přinést do oblasti několik tisíc pracovních míst. Stěžejní při výběru lokality bylo její umístění poblíž železničního koridoru, který maďarská vláda vybudovala spolu s čínskými investory v rámci čínské globální iniciativy Belt and Road.

BYD představuje pro Maďarsko skutečně velmi silného partnera, který si podmanil domácí trh, stal se největším globálním rivalem Tesly. Nyní má chuť i na Evropu, kterou v poslední době berou ztečí i další čínské značky. Dobře to mapuje silná ofenziva automobilky MG i na našem trhu, nicméně v Evropě se pomalu zabydluje také čínské NIO, Xpeng nebo například Zeekr.

wang

Foto: BYD

Zakladatel BYD Wang Čchuan-fu

Podobně jako BYD i tyto automobilky přicházejí k evropským zákazníkům s modelovým portfoliem založeným výhradně na elektromobilech. V nabídce samotného BYDu tak najdeme kompaktní model Dolphin, sedany Seal a Han, crossover Atto 3 a SUV Tang, které brzy doplní i SUV Seal U. Ve všech případech se jedná o designově svébytná vozidla se zajímavou cenou, které se vůbec nemusí stydět za své technické parametry.

Nová továrna bude vůbec prvním evropským závodem BYDu, jehož produkce bude mířit přímo na koncové spotřebitele. Automobilka totiž v Maďarsku již jeden závod má, ovšem v Komáromu probíhá od roku 2016 produkce elektrických autobusů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Maďarsko se v posledních letech snažilo prosadit na poli produkce lithium-iontových baterií. Své továrny zde postavil Samsung a nedaleko Debrecínu staví i čínský CATL, který zde slibuje nabídnout až devět tisíc nových pracovních míst. Důvodem, proč se Maďarsko tolik snaží přilákat výrobce baterií, je přítomnost celé řady evropských producentů automobilů a jejich vlastních výrobních závodů. Jejich linky dříve či později začnou produkovat výhradně elektromobily, a bude výhodné mít zdroj baterií co nejblíže.

Podobně jako v případě BYDu je strategií Maďarska poskytnou těmto investorům výhodné pobídky, aby pro ně bylo budování výrobní infrastruktury v Maďarsku co nejzajímavější, a dali mu tak přednost například i před Českou republikou. To bylo také jedno z témat, o kterém před několika měsíci mluvili v CzechCrunch Podcastu Michal Semotan z J&T a Jan Staněk z kanálu Electro Dad.