Vycpaný žralok má být milník civilizace a my řešíme fialové motýly? To je vtip, píše Václav Dejčmar

Známý investor a filantrop zhodnotil debatu, která se vede o obchodním domě Máj v centru Prahy, jako typicky českou.

maj-dejcmarKomentář

Foto: CzechCrunch

Václav Dejčmar a motýl na Máji

1Zobrazit komentáře

O víkendu se na fasádě obchodního domu Máj v centru Prahy objevily tyrkysoví motýli z dílny sochaře Davida Černého. Před instalací i po ní projekt provází intenzivní debata v podstatě všech, kteří k němu mají i nemají co říct. Je to umění? A dobré, či nikoli? Proč zase Černý? Víří otázky. Známý investor, spolumajitel finanční skupiny RSJ a filantrop Václav Dejčmar k povaze diskuze vydal úderný příspěvek na svém Facebooku a CzechCrunch jej s jeho svolením přetiskuje. „Umění nelze spoutat do žádných definic,“ píše Dejčmar.

Václav Dejčmar má blízko k umění (spolufinancuje holešovické Centrum současného umění DOX) i se dobře zná s Davidem Černým. Ve svém facebookovém textu ale nehoruje za práci sochaře, který se proslavil miminy na Žižkovské věci: spíše věcně upozorňuje, že je v podstatě jediným, kdo se věnuje náročným pohyblivým projektům, které jsou určené pro veřejný prostor.

A těm, kteří chtějí škatulkovat, co umění je a co už není vzkazuje: „Pokoušet se v časech, kdy se vycpaný žralok ve formaldehydu považuje za kulturní milník západní civilizace a prodává se za desítky milionů dolarů, kázat z Česka světu, co je umění, co je kýč a co není ani jedno z toho, představuje dokonale výstřední vtip.“

***

V souvislosti s instalací motýlů na fasádu OC Máj doporučuju každému přečíst precizní vyjádření Butterfly Effect od samotného autora. Samozřejmě úplně chápu, že se někomu motýli líbí a někomu nelíbí. Stejně tak, jako se někomu líbí nebo nelíbí samotná masivní budova OC Máj anebo temná stavba komplexu Quadrio vedle. Co ovšem osobně nechápu vůbec, je úroveň veřejné diskuze nad dvěma otázkami.

Za prvé se mnoho lidí včetně odborníků a novinářů stále dokola ptá, proč je všude po městě zastoupen právě David Černý. Inu, co třeba proto, že on jako prakticky jediný sochař v této zemi zvládá realizovat veliké a technicky nesmírně náročné umělecké objekty. A zadavatelé to vidí, oceňují a poptávají – u nás i v zahraničí.

Málokdo si umí představit, jak je těžké vyprodukovat mnohatunové kinetické sochy, které musí fungovat v mrazu, v dešti i v horku. Na spitfirech spolupracovalo dvacet subdodavatelů a jenom křídla se propočítávala přes rok. Promyšlený inženýring výtvarných objektů je dnes pro většinu současných umělců věc podružná.

Řemeslo se v aktuální době konceptuální totiž obvykle nepovažuje za důležité, čili ho – prostě a jednoduše – moc lidí neumí. Podívejte se třeba na stav dnešní AVU nebo na dokument Zkouška umění. Davidova díla jdou naprosto opačným směrem a rozhodně nikdy nejsou z řemeslného a technického hlediska banální.

Druhá „česká“ otázka, která mě nepřestává fascinovat, je nekonečné dumání, zda je fialovo-tyrkysové dílo umění nebo jde o pouhý reklamní poutač. K tomu lze snad říct pouze tolik, že pokud si v dnešní postmoderní době někdo dovolí subjektivně určovat, co je a co není umění, tak nám všem sděluje zejména fakt, že je idiot a takový názorový postoj by měl představovat okamžitou diskvalifikaci z relevantní diskuze.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Určité dílo se nám může líbit, nebo nelíbit. Je v pořádku dlouze řešit, zda ho na určitém veřejném místě chceme či nechceme. Ale pokoušet se v časech, kdy se vycpaný žralok ve formaldehydu považuje za kulturní milník západní civilizace a prodává se za desítky milionů dolarů, kázat z Česka světu, co je umění, co je kýč a co není ani jedno z toho, představuje dokonale výstřední vtip.

Umění nelze spoutat do žádných definic. Před pár lety téměř pokořil aukční rekord 100 milionů dolarů metrový stříbrný králík. Fasádu „národní kulturní památky“ Máj zase za totality zdobily ohromné nápisy oslavující socialismus a vítězství dělnické třídy. Po revoluci byla křižovatka Spálené a Národní po 30 let stokou v centru města. Na chodnících rozbitý beton, za Májem spaly šiky opilých bezdomovců a v Máji prodávalo své produkty laciné Tesco. Nikdo nic neřešil, diskuze o tomto strašidelném místě neprobíhala téměř žádná.

Současný investor naopak touží výraznou centrální křižovatku zkultivovat skrze konstrukční detaily, které většina pragmatických developerů obvykle ignoruje. Chodník kolem Máje bude konečně z žulových kostek a najdeme v něm i 359 drobných siluet stíhacích letounů vytvořených jako mozaika, protože stíhačů bylo právě 359.

motyl

Foto: CzechCrunch

Jedna z plastik Davida Černého během příprav na její instalaci na fasádu obchodního domu Máj

Stále dokola čtu, jak jsou prý motýli (umístění dočasně a se souhlasem autorů OC Máj) na fasádě kontroverzní. To já zase za kontroverzní považuju fakt, že ubohá estetická úroveň tohoto nejvíc centrálního místa v absolutním centru hlavního města naší země, kde se mnohokrát psala národní historie, dosud prakticky nikoho nezajímala.

Až nyní, kdy se z této křižovatky má stát inovativní nároží, za které by se nemusela stydět žádná moderní světová metropole, se můžou všichni unázorovat. A douška na závěr: dva motýli na fasádě Máje udělají pro PR Prahy a Česka pravděpodobně víc, než nudné reklamní kampaně CzechTourism za stovky státních milionů.

Ale hlavně, spousta Čechů si díky nim připomene, že i tato země měla své hrdiny, kteří v kritické době nepřispěchali se svým názorem do diskuse, ale neváhali jít, konat a riskovat svůj vlastní život.

Vondra: Migrační pakt? Alibismus, lidi si musíme vybírat. Twitterovou politiku nedělám

Superlídr Spolu do Evropských voleb v Crunchi mluví o Slovensku, spojenectví s Luďkem Niedermayerem nebo o migrační politice.

1Zobrazit komentáře

„ODS mohla kandidovat sama, ale partneři o to hodně stáli. Za Niedermayerem stojím. To, že se Česko zdrželo při hlasování o potvrzení migračního paktu, je alibismus. Babiš není volební téma, ale soupeř,“ říká europoslanec Alexandr Vondra a hlavní muž kandidátky Spolu do nadcházejících voleb v podcastu Crunch. Celý rozhovor si můžete pustit ve videu výše, na YouTube, Spotify nebo v Apple Podcasts.

Ačkoliv byl jedním z nehlasitějších kritiků společné kandidátky ODS, TOP 09 a KDU-ČSL do evropských voleb, nakonec se Alexandr Vondra chopil role lídra celé koalice Spolu. A to i přesto, že s Luďkem Niedermayerem z TOP 09 si nemohli dlouho přijít na jméno. Rozdílně hlasovali například o tom, aby od roku 2035 nebylo možné prodávat dodávky a osobní automobily produkující emise. Nebo o výzvě Radě EU, aby přestala odkládat ratifikaci takzvané Istanbulské úmluvy.

„Stalo se, vedení strany to prodiskutovalo. Jsme demokratická strana a já jsem to rozhodnutí akceptoval. V politice někdy pomůžete druhým, aby oni pomohli vám. A Tomáš Zdechovský, Veronika Vrecionová i Luděk Niedermayer, to jsou zkušení lidé, kteří v parlamentu nebudou bloudit na chodbách. Každý má za sebou má velký kus práce a výsledky,“ shrnuje lakonicky Vondra v podcastu s Čestmírem Strakatým. Výhody vidí v silnější pozici v Evropském parlamentu, kde mají Češi pouhých 21 postů, a ve vytvoření opozice vůči „zelené levici“.

„Víte, já twitterovou politiku nedělám. Politika nespočívá ve výkřicích jedinců na sociálních sítích – je o činech, schopnosti něco změnit, posunout nebo zabrzdit. A tam potřebujete fakt tu většinu,“ namítá na kritiku, že ODS a TOP 09 a KDU-ČSL působí v evropském parlamentu v rozdílných frakcích.

alexandrvondra

Foto: CzechCrunch

Europoslanec Alexandr Vondra (ODS) v podcastu Crunch

Největším soupeřem je hnutí ANO, se kterým se vládní koalice poslední týdny vzájemně osočuje, kdo je víc proruský a kdo proukrajinský. V minulém vydání podcastu Crunch stínový premiér ANO Karel Havlíček opakovaně zdůraznil, že hnutí ANO i v opoziční roli vládu v otázce podpory Ukrajiny v zásadních bodech podrželo a že s dodávkami munice v české režii souhlasí – jen má otázky ohledně ceny a zdrojování munice.

„Andrej Babiš v posledních měsících na sociálních sítích přitvrzuje. Když si s tím někdo začne takhle hrát, jako si teď začal hrát Robert Fico na Slovensku, tak je to je v tamních podmínkách hra s ohněm,“ říká Vondra. Rozhovor jsme natáčeli minulý týden, ještě před středečním atentátem na slovenského premiéra, který otřásl nejen tamní společností.

Největším tématem blížících se voleb je kromě Green Dealu také migrační pakt. Členské státy Evropské unie minulý týden na jednání v Bruselu definitivně potvrdily už dříve odsouhlasený migrační balíček – Češi se ve všech deseti hlasováních zdrželi, přitom ještě v červnu 2022 se ministr Vít Rakušan podepsal pod deklaraci 21 zemí EU, ve které podporují dobrovolný přerozdělovací mechanismus. Vondra nynější situaci označuje slovem „alibismus“, podle něj jde o koaliční kompromis.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Osobně jsem solidární člověk. Ale vidíme, že lidé směřují hlavně do zemí se štědrým systémem sociálních dávek, jako je Německo, Belgie, Nizozemsko, Francie, Švédsko. Ty země fungují jako magnet na migraci z Blízkého východu,“ tvrdí Vondra. Vadí mu, že Evropská unie málo od samotné migrace odrazuje. A jako možné řešení, za které nyní lobbuje i premiér Petr Fiala, nabízí outsourcing azylového řízení do třetích zemí mimo EU.

Screenshot

Přečtěte si takéPřed 20 lety vyšel Batman začíná. Ukázal, že komiks lze brát vážněPřed dvaceti lety vtrhl do kin Batman začíná a ukázal, že superhrdinské filmy můžeme brát vážně

„Model, který si domluvila Itálie s Albánií a Dánové s Rwandou, kdy se lidé nedostanou do EU a jejich žádosti se vyřizují přímo tam, by mohla domluvit celá unie,“ navrhuje lídr koalice Spolu.

Poslechněte si celý rozhovor! Dozvíte se v něm také:

  • V čem si Vondra rozumí se zelenými v otázce Green Dealu?
  • Proč není příznivcem hluboké integrace?
  • A proč už u něj Viktor Orbán nemá zastání?