Výkladní skříň elektrické efektivity s dojezdem tisíc kilometrů. Mercedes odhalil lákavou koncepci EQXX
Čtyři sta až pět set kilometrů. To jsou standardní hodnoty dojezdu v současnosti sériově vyráběných elektromobilů. Jedním z největších cílů automobilek je tyto vzdálenosti zvětšovat, je ovšem otázkou jak. A zda vyšší dojezdy nebudou podmíněny kompromisy. Nápovědu, čeho bychom se jednou mohli dočkat, nyní přinesl Mercedes. Jeho koncept EQXX je totiž technologickou výlohou elektromobility zítřka.
Současným oficiálním králem, co se dojezdu týče, je model Air automobilky Lucid, který by měl zvládnout přes 800 kilometrů. Auta schopná na jedno nabití dojet z Prahy do Paříže oznámila například i čínská automobilka Nio. Jenže na obzoru se objevují novinky, které v otázce dojezdu slibují útok na metu tisíce kilometrů. Do této hry se nyní zapojuje také Mercedes se svou nově odhalenou koncepcí.
Některé automobilky využívají vysoké dojezdy coby PR nástroj nápadů, které by reálném světě příliš nepochodily, v případě EQXX ovšem nebyl vysoký dojezd tím nejdůležitějším. Jedná se spíše o jakési vyústění technologické propracovanosti vozu, na kterém inženýři Mercedesu předvedli své mistrovské umění.
Na místo masivní baterie najdeme v EQXX baterii o 50 procent menší a 30 procent lehčí než v případě modelu EQS. I přes kompaktní rozměry je ale možné na jedno její nabití ujet tisíc kilometrů. Podle Mercedesu by takový elektromobil mělo být při standardním užívání nutné připojit do zásuvky jen párkrát do měsíce.
Jak je možné, že je dojezd vozu s menší baterií tak vysoký? V Mercedesu se rozhodli světu otevřít okno do technologické budoucnosti efektivity elektromobilů, a tak hrála efektivita při navrhování konceptu roli v každém detailu. Ovšem bez kompromisů. Například elektromotor o výkonu 201 koňských sil přenáší až 95 procent síly na kola. Připomeňme jen, že u běžných elektromobilů se tato hodnota pohybuje okolo 75 procent.
Snaha o maximální efektivitu se promítá i do designu vozu. Co do velikosti se jedná o sedan víceméně podobný jako již zmiňované EQS, ovšem z hlediska tvarů je EQXX plné překvapení. Aby byl vůz co nejefektivnější, bylo mu nutné propůjčit co nejlepší aerodynamické vlastnosti.