Vypadá jako krab či transformer. Českou cenu za architekturu získal unikátní koncertní sál

V rekonstruované budově Císařských lázní v Karlových Varech vznikl sytě červený multifunkční sál. Ten nyní získal hlavní architektonickou cenu.

Eliška NováEliška Nová

navrh-bez-nazvu-29

Foto: Česká cena za architekturu

Koncertní sál v Císařských lázních v Karlových Varech

0Zobrazit komentáře

Přezdívá se mu všelijak. Někdo mu říká transformer, někdo zase krab. Ať už má ale jakékoli jméno, dokázal oživit karlovarské Císařské lázně. Koncertní sál od Petra Hájka, který tu vznikl ve dvoraně honosné budovy, získal hlavní cenu České ceny za architekturu.

Hájek umístil do novorenesanční budovy z konce 19. století výrazně červenou stavbu, oba objekty jsou tedy v silném kontrastu. „Návrh vychází z respektu k historickému prostoru. Od začátku jsme věděli, že kolem původní stavby budeme chodit po špičkách. Chceme ji šetrně doplnit, obohatit, ale nenarušit,“ popsal architekt. Ten vybral červenou barvu, protože reprezentuje vzrušení a emoce, stejně jako strojovou estetiku konce 19. století.

Vznik nové vrstvy umožnila rekonstrukce historické budovy, která zůstala od 90. let zavřená kvůli špatnému stavu. Během té doby zazářila jedinkrát, a to když se stala hlavní hrdinkou hollywoodského trháku Casino Royale. Císařské lázně si v bondovce zahrály samotný hazardní chrám, podle kterého dostal snímek název.

Opravdovou slávu ale budově vrátila až rozsáhlá rekonstrukce, pro kterou se rozhodl Karlovarský kraj. Ten navíc určil, že dalším osudem objektu už nebudou lázně, nýbrž kultura. Kraj chtěl místo, které by se stalo sídlem Karlovarského symfonického orchestru, galerií a společenským centrem. „Vyměnili jsme domu pomyslné srdce a lázeňský stroj jsme nahradili strojem hudebním,“ dodává architekt.

Ostatně sám Hájek koncertní sál nazval transformerem – objekt stojí na šesti nohou a udržuje opatrný odstup od historických zdí, na hřbetě má orchestřiště a hlediště a nad ním akustický paraván, pod břichem pak prostorné foyer pro společenská setkání. Sál pak umožňuje prostorovou a akustickou proměnu v různých konfiguracích. Hlediště je navíc možné zasunout, stejně jako akustickou zástěnu, a orchestřišti vyrovnat podlahu a otevřít tak pohled na historický portál schodiště.

Všemi proměnami transformera lze docílit toho, že bude uprostřed Císařských lázní stát koncertní sál, divadelní sál, konferenční sál, kinosál či taneční sál. Nakonec ho lze zase složit a odvézt jinam. Všechno, co sál s historickou budovou spojuje, je elektrická přípojka pro silnoproud a slaboproud.

„Porota oceňuje revitalizaci Císařských lázní Karlovy Vary za skloubení požadavků památkové ochrany a nejmodernějších technologií, čímž vznikl víceúčelový prostor, který ctí minulost a odpovídá kulturním i společenským potřebám současnosti,“ stojí v ohodnocení projektu. Podle poroty architekti proměnili netradiční situaci v příležitost navrhnou mimořádné dílo a prokázali tak svou kreativitu a přizpůsobivost.

Kromě karlovarského koncertního sálu porota ocenila ještě dalších pět staveb, které se staly letošními finalisty. Je mezi nimi Technologické centrum Umprum v Praze, které si vzal na starost sám projektový ateliér umělecké průmyslovky. Ten přetvořil prázdné budovy bývalé základní školy v centru hlavního města ke kreativnímu využití vysoké školy. Rekonstrukce a přístavby doplnily mimo jiné i panorama hlavního města.

Druhým finalistou je Sportovní hala Řevnice studia Grido. Tu využívají jak žáci vedlejší školy, tak sportovní kluby i místní komunita. Novostavba vznikla na místě někdejších tenisových dvorců a je navržená tak, aby co nejméně rušila okolní zástavbu. Má proto zakulacené rohy.

Oceněná je i Základna technických služeb od Progres architekti. Autoři se inspirovali v zahraničí, kde i technické objekty vznikají pod vedením architektonických ateliérů. Porota ocenila i umístění projektu, který se nachází na okraji hlavního města, zatímco na druhé straně se pasou krávy. Podlouhlou stavbu tvoří beton a dřevo.

Pominout nebylo možné ani proměnu Automatických mlýnů v Pardubicích, konkrétně pak sila v areálu od studia Prokš Přikryl architekti. Silo má nově společenskou funkci a v areálu mlýnů od Josefa Gočára dotváří zdejší prostor.

Posledním finalistou se stal rekonstruovaný dům v Kutné Hoře od Byró architekti. Starý dům v historickém centru citlivě navrátili do jeho původní podoby a navíc z něj udělali moderní bydlení. Dodali několik otvorů a průzorů, které propojují celý objekt a domu dali v krajině barevných sousedů bílou fasádu.