Vypnout a odpočívat. Nike na týden zavřel svou centrálu, aby zaměstnance odměnil za těžké měsíce

Filip HouskaFilip Houska

nike

Foto: Nike

Prodejna společnosti Nike

0Zobrazit komentáře

Ve velkých fabrikách jsou celozávodní dovolené, kdy všichni pracovníci složí své nářadí a jsou jim nařízeny týdny odpočinku, naprosto normální. A vzhledem k dopadům koronavirové pandemie k nim nyní svým způsobem přistupují i jiné společnosti, například Nike, který chce prostřednictvím nařízeného volna chránit mentální zdraví svých zaměstnanců.

Gigant na poli se sportovním oblečením a doplňky se rozhodl, že pracovníky své centrály v americkém Oregonu nechá celý týden doma, aby mohli načerpat novou energii po dlouhých měsících náročného (a mnohdy nejistého) období. Zároveň tím chce předcházet jejich vyhoření, což je aspekt, jehož důležitost dny na home office značně posílily.

„Od pondělí se centrála Nike na celý týden vypíná. Všichni naši vedoucí pracovníci vysílají jasný vzkaz: Udělejte si čas na odpočinek, relaxaci a čas strávený se svými blízkými. Nepracujte,“ píše na svém LinkedInu globální marketingový manažer Nike Matt Marrazzo a prakticky tak kopíruje kroky jiných společností, které se k takovému kroku rozhodly.

Jednou z nich je mimo jiné americká firma Bumble, pod kterou spadají online seznamky Badoo a Bumble. Ta nařídila týdenní volno všem svým pracovníkům koncem června, a to za účelem „dobití baterek“ po vyhrocených pandemických měsících. Nadstandardní volno jako prevenci před vyhořením nařídila v dubnu také sociální síť LinkedIn.

Podobná firemní nařízení vnímají i některé české firmy, ale jak jsme na základě dotazů z června zjistili, žádná z nich dosud takto radikálně k volnu nepřistoupila. Vesměs se objevovaly jiné „relaxační“ benefity, typicky takové, kdy bylo zaměstnancům umožněno si vzít pár dní volna navíc. A právě i na toto téma se pod příspěvkem manažera Nike strhla debata.

Podle některých totiž není správné řešení nařídit všem zaměstnancům celofiremní dovolenou, a to z jednoduché logiky – někomu se volné dny nemusí v daném období hodit a naopak by si je vybral později. Padají i názory, že Nike vystupuje jako „nositel trendu“, ale jak je v komentářích trefně podotýkáno, některé obory toto nařídit zkrátka nikdy nemohou. Například nemocnice.

Debata se stačí také okolo situace s řadovými pracovníky na prodejnách, kterých se volný týden nejspíš netýká. Jak Matt Marrazzo naznačuje, jde především o kancelářské pozice, které v některých ohledech nemusí být natolik klíčové pro udržování chodu firmy. Zato zavření všech prodejních poboček na celý týden, to by Nike na svých tržbách mohl pozorovat.

Vyskytují se i názory, že centrála Nike tento krok udělala „záměrně“ proto, aby lidem dala oddych před šílenými nákupními svátky (typicky Black Friday) a mnohdy ještě šílenější vánoční sezónou, kdy se jede na doraz. Právě během nich se mnozí pracovníci prakticky nezastaví, čímž omezí dobu strávenou se svými rodinnými příslušníky či kamarády.

Ať už se má věc jakkoliv, je zřejmé, že covid silně proměnil pracovní pořádky. Abychom o tom zjistili více, nemusíme navíc chodit do zahraničí – stačí se podívat na český Avast, který svým zaměstnancům nabízí neomezenou dovolenou, nebo online vyhledávač Glami, jenž pracovníkům umožňuje docházet do kanceláří jen dvakrát týdně.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym