Vyřešili jsme problém, s nímž bojuje i Google, tvrdí slovensko-americký startup a hlásí investici
Startup Atomontage řeší problém zpracování 3D grafiky. Oslovil tím J&T Ventures i investory jako tvůrce hry Candy Crush a zakladatele Oculus VR.
3D skenování, grafika i vizualizace přináší velké příležitosti pro využití napříč obory od medicíny přes stavebnictví až po herní průmysl. Zpracování 3D grafiky je ale velmi datově náročné a s výsledky se často pracuje jen obtížně. To je problém, na jehož řešení pracuje slovensko-americký startup Atomontage. I když jeho tržby přesáhly deset milionů korun a od svého vzniku je v zisku, nyní uzavřel investici.
Prvotní myšlenka na řešení datových komplikací vznikla před více než deseti lety, když se během jedné soutěže snažil Slovák Branislav Síleš vytvořit interaktivní 3D grafiku s velmi limitovanou pamětí – což by vyžadovalo méně zpracovávaných dat. Po soutěži nadále na svém produktu pracoval a posléze se k němu přidal švédský herní vývojář Daniel Tabár, který na Síleše narazil při hledání způsobu, jak svou 2D hru převést do 3D prostředí. V roce 2018 najali prvního vývojáře, čímž vznikl Atomontage.
Jak zakladatelé popisují, dnes se obecně s 3D daty pracuje jako s prostorovým souborem stovek milionů bodů, které jsou spojovány do mnohoúhelníků. Objekty vypadají jako celistvá tělesa, jde ale o dutý plášť obalený obrázkem, tedy texturou. „Nedostatky tohoto přístupu se objeví při jakémkoliv pokusu o interakci či hlubší simulaci reálného předmětu. Pokud bychom například chtěli rozříznout 3D jablko na dvě poloviny, museli bychom vytvořit model a textury pro celé jablko a potom znovu pro rozříznuté části,“ vysvětluje Síleš.
Atomontage pracuje s jiným procesem, který je založený na takzvaných voxelech. Ty fungují podobně jako pixely ve 2D prostředí, ale přidávají třetí rozměr a další vlastnosti. Síleš je přirovnává k miniaturním krychličkám, z nichž se skládá celý objekt, nikoliv pouze jeho povrch – což má být i důvodem pro název voxel, tedy volumetrický (3D) pixel.
„Voxely lze vnímat podobně jako atomy či jiné částice, ze kterých se skládají hmotné předměty. Každá částice v našem vesmíru má unikátní vlastnosti, například reaktivitu nebo elektronegativitu, které definují chování látek. Podobně má i každý voxel, z nichž se v prostředí Atomontage skládají 3D modely, své unikátní vlastnosti určující chování výsledného objektu,“ doplňuje Síleš.
Takový přístup podle jeho tvůrců umožňuje přesnou simulaci a interaktivitu ve 3D světech a zároveň otevírá nové možnosti sdílení velkoformátových 3D dat, protože se objekty skládají z krychliček místo propojování bodů v prostoru složitými mnohoúhelníky. A místo výkonného počítače s dedikovanými programy má prý uživatelům Atomontage stačit jen připojení na internet a mobilní telefon.
„Existuje mnoho podobných projektů v různých fázích, které vznikají a zanikají. Viděli jsme desítky lidí a týmů, které se pokoušeli tuto výzvu řešit, ale žádný z nich to nedokázal. Ani velcí hráči jako Google nebo Meta neuspěli v efektivním streamování 3D dat,“ říká Síleš s tím, že v nástroji startupu lze zobrazovat a sdílet například skeny kulturních památek či lidských orgánů.