Na nesouhlas památkářů naráží kde co. Pak se památková ochrana těžko vysvětluje, když v Máji je kýč

Před otevíračkou Máje pražský náměstek pro územní rozvoj řekl, že takhle si památkovou péči nepředstavuje. O její budoucnosti by se mělo debatovat.

Eliška NováEliška Nová

2Komentář

Foto: Eliška Nová/CzechCrunch

Motýli Davida Černého na obchodním domě Máj v Praze

0Zobrazit komentáře

Komentář Elišky Nové. Jela jsem sem s babičkou. Bylo před Vánoci, někdy v devadesátých letech. Obchodní dům Máj (tehdy to skutečně ještě Máj, nikoli My, byl) oplýval vánočními světly a plnými taškami. Dodnes z toho mám ohromný zážitek. Tu vzpomínku už nikdy potom žádná další návštěva nepřekonala. Snad i proto, že budova je hodnotná především zvenku.

Posledních pár měsíců se na veřejnosti řešila hlavně nová venkovní podoba Máje, respektive to, co ji momentálně zdobí. O to větší šok to byl, když člověk přišel dovnitř. Není třeba to rozebírat, obrázek si může udělat každý, kdo viděl aspoň jednu z tisíce galerií, jež oblétly mediální scénu. Máj prošel dvouletou rekonstrukcí, která z něj udělala kýč hodný arabského světa.

Nadzvedlo to kdekoho, ještě pár dní před oficiální otevíračkou ale doběhly fotky zevnitř Máje také náměstka pro územní rozvoj hlavního města a mimo jiné také architekta Petra Hlaváčka. „Interiér Máje, jak se zdá, bude úplně zničený necitlivou přestavbou. Takto si památkovou péči nepředstavuji,“ komentoval na své sociální síti X Hlaváček s tím, že zatímco dílčí pozitivní změny ve městě, jako je třeba výsadba stromů nebo úprava dlažby, naráží v jednom kuse na nesouhlas památkářů, „ochrana interiéru takto význačné budovy je hrubě podceněna“.

Inu, jak se památkáři nechali na serveru Aktuálně.cz slyšet, ochraně podléhá samotná stavební konstrukce – a ještě tak vestavěné interiérové prvky pevně spojené se stavbou, což mohou být obklady stěn nebo štukové stropy. Nic hodnotného ale v Máji nebylo. Závěr zní, že památkáři nemohou hodnotit, zda je něco vkusné, nebo není.

Faktem je, že kdyby mohli, bylo by to opravdu moc. Takhle ale debata nestojí. Nejde o to, že dnes památková péče Máj neohlídala, protože ani v mezích zákona nemohla. Jde o to, že by se měly vést dialogy o tom, co památková péče napříště má a nemá podle zákona dělat.

Jestliže dnes není možné umístit do ulic stromy tak, aby to nepřekáželo památkové ochraně, zatímco každý rok přichází tropy přesahující 40 stupňů Celsia, je to na pováženou. Stejně jako to, když si majitelé bytů v činžovním domě, který je význačný jen tím, že je posledním v památkové zóně, nemohou udělat na balkóně markýzu a fasádu musí opravovat tím nejdražším možným způsobem, aby odpovídala té původní.

A je také na zvážení, zda by se památkáři neměli vyjadřovat k proměnám ikonických budov ze sedmdesátých let, a to včetně podoby interiérů. Rozhodně by to totiž nebyl první interiér, ke kterému by vydávali stanovisko. O Máji by to mohlo platit tím spíš, že má veřejnou funkci, nejde o soukromé bydlení. Ono totiž to, že stát či město mluví do toho, jak to má někde vypadat, není nic neobvyklého. Jen je na to Česko se svou komunistickou minulostí stále přecitlivělé.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na kanárském ostrově Lanzarote si můžete svůj dům omítnout jen bíle, přičemž pro dveře a okna máte na výběr z několika málo barev. Podobně je, tuším, chráněn i řecký ostrov Santorini. V americké Virginii a jejím nejlidnatějším městě Virginia Beach radnice určuje, jak mohou vypadat předzahrádky domů – kvetoucí rostliny či nízké keře tam být mohou, ovocné keře ani náhodou. Ostatně něco podobného známe například i z národních parků, kde je ochrana podoby některých domů o dost přísnější. Jde přitom o chalupy či rodinné bydlení, tedy stavby určené ryze pro soukromé účely.

Vysvětlujte pak obyvatelům pražských Bohnic a Podbaby, že budou dál jezdit z jedné do druhé čtvrti třičtvrtě hodiny namísto patnácti minut, protože lanovku, která měla obě části spojit, úředníci zatrhli s tím, že by narušila krajinný ráz Trojské kotliny, když v Máji může být cirkus.

Přes horní část Václavského náměstí pojedou tři tramvajové linky. Proměna startuje

Tramvaje vedoucí přes Václavské náměstí by měly ulevit celé síti. Součástí proměny bude ale také například rekonstrukce vestibulů metra.

Eliška NováEliška Nová

vaclavske-namesti-2

Foto: DPP

Jak by mělo vypadat Václavské náměstí po rekonstrukci

0Zobrazit komentáře

Poslední tramvaj vyjela od sochy svatého Václava směrem ke stanici metra Můstek 13. prosince v pět hodin ráno roku 1980. Šlo o linku 29. Koleje tu sice ještě nějakou dobu zůstaly, nicméně elektrika už tu necinkala. Znovu by se tak mohlo stát už za tři roky. Návrh na novou podobu Václavského náměstí, v rámci které se sem koleje vrátí, je hotový skoro dvacet let. Musel dozrát, zdá se. Proměna, která by z nejvýznamnějšího náměstí v Česku měla udělat moderní centrum, právě začíná.

Projekt za 1,2 miliardy korun každopádně obsáhne mnohem víc. Počítá se samozřejmě s novými povrchy po celé ploše, vysadí se nové stromy, konkrétně lípy. Součástí investiční akce je také vybudování retenční nádrže zhruba v polovině náměstí, která má vodou zásobovat právě stromy nebo nový vodní prvek zhruba v polovině prostoru. Rekonstruovat se má ale také trať ve Vodičkově ulici, stanice metra Můstek, vestibul stanice metra Muzeum, kde vznikne nové centrum dopravního podniku a také nové bezbariérové toalety.

Současně se začnou stavět také koleje, které překlenou druhou magistrálu. Základ pro budoucí trať je dnes už před Národním muzeem vidět, až bude dokončená, má vést z Vodičkovy ulice směrem nahoru kolem sochy svatého Václava k Národnímu muzeu a dále do Vinohradské a Škrétovy ulice. Celkem by přes horní část Václavského náměstí měly vést tři linky.

„Naším cílem je, aby nové propojení mělo co největší efekt pro cestující. Nová spojení budou určitě zajímavá – a poptávka po nich může být dokonce vyšší, než je a byla v metru do Motola,“ uvedl Martin Šubrt, náměstek ředitele městské společnosti Ropid, která organizuje pražskou dopravu. Šubrt psal na návrat tramvají na náměstí dokonce i diplomovou práci.

vaclavske-namesti

Foto: DPP

Začínají se stavět koleje v horní části Václavského náměstí. Takto by mělo vypadat po jejich dokončení

Pojďme se konkrétně podívat na jednotlivé linky. Jedna by měla jezdit přes Újezd, Národní třídu a Lazarskou na Václavské náměstí a dál směrem do Vinohradské ulice. Druhá linka povede z Vršovic, konkrétně ulicí Francouzská, tedy přes zastávku Jana Masaryka, kolem sochy svatého Václava a pak dál do Jindřišské a stanice Náměstí Republiky. V případě třetí linky je už jasné i číslo. Mělo by jít o šestku, která dnes jezdí středem náměstí oklikou přes Karlovo náměstí na I. P. Pavlova. Trať by si nyní měla zkrátit opět kolem svatováclavské sochy.

Co se oněch cestujících týče, zpočátku by jich tudy mohlo jezdit okolo třiceti tisíc denně, postupně by se jejich počet měl zvyšovat. „Bude to lákavý spoj. Trať je nicméně důležitá i z hlediska provozu na celé síti, protože tramvaj přes centrum pomůže pravidelnosti ostatních tramvají,“ vysvětluje Šubrt.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

strnad

Přečtěte si takéMichal Strnad prodal výrobce hodinek PrimMichal Strnad prodal výrobce hodinek Prim. Koupil jej podnikatel, který se o značku roky soudil

Kdo ještě tramvajovou trať z roku 1980 pamatuje, pak na ni může znovu zapomenout. Do této stopy se totiž koleje vracet nebudou. Vrátí se do podoby z let šedesátých. Tehdy vedly víc po straně, zatímco v osmdesátých letech to bylo středem. Důvodem je zachování středové části náměstí pro nejrůznější akce, samozřejmě včetně demonstrací. „Dospěli jsme k tomu, že bude lepší zachovat střední pás a svést tramvaje do stejných pruhů jako auta. Tím bude minimalizovaná dopravní zatíženost a rozšíří se také chodníky,“ říká k tomu architekt Jakub Cigler, jehož studio je autorem návrhu proměny.

Investice jde za pražským dopravním podnikem, ten podal žádost o dotaci z evropských fondů. Pokud by Evropská unie přispěla, pak to může být až do výše 1,1 miliardy korun. Vše by mělo být hotovo za tři roky.